Beantwoorden
toontje
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Full speed writing! Warming up? De vlam zit erin. Goed bezig!

Hoe komen de mails van 3 accounts in zelfde postvak-in?

Na de mail van Telenet i.v.m. beveiliging van de mailbox heb ik hun stappenplan gevolgd.

Omdat de aanpassingen niet mogelijk waren in Outlook uit Office 2013 en ik ook nog pop gebruikte, ben ik overgestapt naar Outlook uit Office 2016 en ik heb mijn bestaande drie accounts opnieuw gemaakt (met telkens enkele emailadressen per account) als IMAP omdat dat aangeraden wordt.

 

Er stellen zich enkele vervelende problemen:

 

Als ik een email ontvang op één van de emailadressen (bij voorbeeld in account 1) dan komt die mail bij al de emailadressen van die account binnen. Hoe kan dat opgelost worden?

 

Bij Outlook uit Office 2013 had ik ingesteld dat alle emails van alle accounts binnenkwamen in postvak-in van de hoofdaccount maar in Outlook van Office 2016 komt elke mail in zijn eigen postvak-in binnen. Vervelend want dan moet elk postvak-in geopend worden om te kijken of er post is. Hoe kan ik instellen dat alle mails in één en hetzelfde postvak-in binnenkomen?

 

Het bestaande gegevensbestand (via Outlook Office 2013) van de pop-accounts eindigt op .pst en daar heb ik regelmatig een backup van gemaakt.

De gegevensbestanden van de imap-accounts (voor elk emailadres is er automatisch een apart gegevensbestand aangemaakt) eindigen op .ost.

 

Omdat al mijn oude mails dus in een .pst-bestand staan, zou ik de nieuwe daar ook graag bij hebben. Kan dat?

 

Ter verduidelijk onderstaande afbeelding:

- outlook gegevensbestand is het pst bestand waar alle oude mails in staan en waar ik ook graag alle nieuwe mails in zie toekomen

- de lijst van emailadressen daaronder werd automatisch gemaakt bij het toevoegen van de drie  imap-accounts

 

Wie kan me verder helpen?

Alvast dank voor de moeite

 

.outlook gegevensbestand - 2016.jpg

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: mails drie accounts in zelfde postvak in

0 Likes
8 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Hoe komen de mails van 3 accounts in zelfde postvak-in?

Als ik alles goed begrepen heb dan heb je eigenlijk 3 postbussen bij telenet en heb je dan nog enkele aliassen op iedere postbus.

Als ge meerdere email adressen (aliassen) per postbus hebt dan zet je maar 1 mailadres per postbus in outlook, want als een mailadres de mails afhaalt dan kommen de mails voor alle aliassen binnen.

Als je mails wil versturen van andere aliassen in een postbus dan kan je dit doen (adres definiëren in outlook) maar stelt outlook zo in dat deze alias geen mails afhaalt van de postbus.

In outlook zie je wanneer een ongelezen mail in de inbox staat (zie mijn screenshot).

Je oude .pst file kan je opnemen gegevensbestand en dan eventueel mails kopiëren naar een inbox of een send box. Deze komen dan ook in de desbetreffende mailbox en dus zichtbaar voor al uw toestellen (desktop, laptop, tablet, smartphone) die de IMAP mail gebruiken.

20220328 at 1909 ScreenShot.JPG


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe komen de mails van 3 accounts in zelfde postvak-in?

Je zal toch eens moeten nakijken welke adressen nu effectief aliassen zijn van welk account/gebruiker. Per account/gebruiker kunnen er maar 1adres + 4 aliassen zijn. Dus je zal echt goed moeten nakijken wat bij wat hoort.

In je Outlook Office, maakt niet uit welke versie moet je maximum 1 mailadres per account instellen. Bvb mailA@te...., daar komen dan automatisch ook de alliassen binnen die bij dat account horen. mailB@te... idem dito. Ook voor account 3.

Dit kan telkens met IMAP. Als je dit doet in u oude Outlook Office waar ook nog uw POP3 accounts staan. Dan heb je er 6 onder elkaar. Je kan de mails uit je oude POP3 accounts dan gewoon verslepen naar je IMAP accounts.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
toontje
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Full speed writing! Warming up? De vlam zit erin. Goed bezig!

Hoe komen de mails van 3 accounts in zelfde postvak-in?

Dank voor de beide reacties.

 

Wat het aantal mailadressen bekend: het was me bekend dat er per account 1 ‘echt ‘adres kan zijn met 4 aliassen.

Vreemd dat enkel de ‘hoofd-emailadressen’ van elke account moeten ingesteld worden want bij Outlook 2013 had ik ze allemaal ingesteld en dat werkte perfect.

 

Info i.v.m. de instellingen: zie jpg.

Het is dus de bedoeling dat alle emails van alle accounts en van alle emailadressen en aliassen in één en dezelfde map ‘postvak in’ terechtkomen.

Dat werkte prima in Outlook van Office 2013 maar in Outlook van Office 2016 wil dat niet lukken.

Kan het er iets mee te maken hebben dat het in versie 2013 om POP3 ging en nu in versie 2016 om IMAP?

 

accountinstellingen 2013.jpg

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Hoe komen de mails van 3 accounts in zelfde postvak-in?

POP :

- Als de mailclient (outlook) een mail afhaalt van de mailbox dan wordt deze gewist in de box tenzij er ingesteld is bij de mailclient om de mail nog een bepaalde tijd te laten staan.

- De mailclient is verantwoordelijk om oude mails bij te houden.

- De mailbox doet niets voor de verzonden mails.

- Met webmail heb je geen overzicht van uw mails.

 

IMAP:

- Als de mailclient (outlook) een mail afhaalt van de mailbox dan blijft deze staan in de mailbox. Tot deze gewist wordt.

- De mailclient moet de  oude mails niet bijhouden maar mag dit wel doen. Ik gebruik de automatische archiveringsfunctie van outlook om oude mails (ontvangen en verzonden) bij te houden.

- De mailbox houd de ontvangen en verzonden mails bij. Dit is vooral handig als je email gebruikt op verschillende toestellen (desktop, laptop, tablet, smartphone...)

- Met webmail heb je ook een overzicht van de verzonden en ontvangen mails.

 

Je zou ook alle mails in 1 inbox krijgen maar maar waarom dan meerdere mailboxen? Er zijn wel manieren om dit te doen maar als je eenmaal gewoon bent om met meerdere inboxen te werken zal je de voordelen daarvan wel merken.

 

Als je het hoofdmailadres en de 3 aliassen in outlook zet en laat alle accounts de mails afhalen dan zal je zien dat iedere mail 4x toekomt. Bij POP3 had je dit probleem niet omdat ergens 1 account haalde de mail af en werd gewist op de box zodat de volgende accounts een lege box vonden maar je wist niet waar de mail is binnengekomen omdat je alles in 1 inbox deed.

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
toontje
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Full speed writing! Warming up? De vlam zit erin. Goed bezig!

Hoe komen de mails van 3 accounts in zelfde postvak-in?

Dank voor de uitgebreide info die ik met veel aandacht gelezen heb.

Hierbij mijn reactie hierop.

 

POP :

 

‘Als de mailclient (outlook) een mail afhaalt van de mailbox dan wordt deze gewist in de box tenzij er ingesteld is bij de mailclient om de mail nog een bepaalde tijd te laten staan.’

Had ik inderdaad ingesteld in Outlook 2013 en de mails bleven dus staan tot ik ze zelf verwijderde. Ook op mijn laptop, telefoon en tablet bleven de mails zichtbaar.

 

‘Met webmail heb je geen overzicht van uw mails.’

Als je met ‘webmail’ ‘telenet.webmail’ bedoelt: daar staan de mails allemaal in ‘inbox’.

Geen idee of daar aparte mappen kunnen gemaakt worden.

In Outlook 2013 werden alle inkomende en uitgaande mails altijd in mappen gezet en zo was er een perfect overzicht van welke mail van wie wanneer binnenkwam of naar wie wanneer buiten ging.

 

 IMAP:

 

‘Met webmail heb je ook een overzicht van de verzonden en ontvangen mails.’

Zelfde opmerking als bij ‘POP - webmail’ hier boven.

 

‘Je zou ook alle mails in 1 inbox krijgen maar waarom dan meerdere mailboxen?’

Omdat een mailbox maar beperkt is tot één emailadres en 4 aliassen en er dus meerdere mailboxen nodig zijn voor alle emailadressen.

 

‘Er zijn wel manieren om dit te doen …’

Het zou mij een enorm plezier doen om te weten hoe ik dat dan kan doen.

Bij Outlook 2013 kon de map voor inkomende mails gewijzigd worden (zie foto 1 vorig bericht - map wijzigen) maar bij Outlook 2016 is die mogelijkheid er niet of misschien wel maar dan heb ik ze niet gevonden.

 

‘…maar als je eenmaal gewoon bent om met meerdere inboxen te werken zal je de voordelen daarvan wel merken.’

Op mijn tablet komen ze in de verschillende mailboxen binnen en dat stoort me nog altijd. Voor mij zijn meerdere mailboxen dus helemaal geen voordeel.

 

‘Bij POP3 had je dit probleem niet…’

Bji POP3 had ik dit probleem ook maar met het uitvinken van enkele instellingen (zie verschil tussen foto 2 en 3) was dat opgelost maar in Outlook 2016 werkt dat blijkbaar niet.

 

‘…maar je wist niet waar de mail is binnengekomen omdat je alles in 1 inbox deed.’

Bij het openen van een binnengekomen mail stond in Outlook 2013 bovenaan de mail steeds duidelijk vermeld op welk emailadres de mail was toekomen.

 

Voor mij blijft dus de vraag:

- hoe zorg ik er voor dat in Outlook 2016 een mail maar één keer binnenkomt

- hoe zorg ik er voor dat in Outlook 2016 alle mails in één en dezelfde mailbox binnenkomen

 

Wie helpt me uit de nood?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe komen de mails van 3 accounts in zelfde postvak-in?

Voor elke mailbox heb je een apart account nodig. Elk account maak je in Outlook met 1 ( zegge en schrijve één) mailadres van die mailbox. Mails naar de aliassen van dat mailadres komen daar dan ook op binnen.

Als je IMAP gebruikt worden mails gesynchroniseerd. Als je mappen bijmaakt in een Outlook account worden die ook aangemaakt in webmail. Dit kan je doen door op dat mailaccount rechts te klikken en daar aan te duiden dat je ook de mappen wil synchrniseren. Eenmalig te doen telkens je nieuwe mappen aanmaakt.

Alleen vraag ik mij af wat het nut is van 15 mailadressen als ze allemaal in dezelfde mailbox moeten toekomen?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Hoe komen de mails van 3 accounts in zelfde postvak-in?

 

Je gebruikte in de outlook 2013 blijkbaar dingen die niet voorzien waren maar die toevallig toch werkten voor POP3. 

Nu zijn er 2 mogelijkheden:

- In outlook 2016 kan je die dingen ook gebruiken als ge teruggaat naar POP3.

- In outlook 2016 kan je die dingen ook niet meer gebruiken als ge teruggaat naar POP3.

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
toontje
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Full speed writing! Warming up? De vlam zit erin. Goed bezig!

Hoe komen de mails van 3 accounts in zelfde postvak-in?

 

‘Je gebruikte in de outlook 2013 blijkbaar dingen die niet voorzien waren maar die toevallig toch werkten voor POP3.‘

 

Uit de foto’s bij één van mijn berichten blijkt dat ‘de dingen die ik gebruikte’ wel degelijk voorzien waren en dus niet toevallig werkten.

 

Sterker nog, dankzij jullie reacties i.v.m. de pro’s en contra’s van POP3 en IMAP, heb ik alles uiteindelijk ook in Outlook 2016 zo kunnen instellen zodat alles weer werkt zoals vroeger, met alle emailadressen/aliassen waarvan de mails slechts één keer toekomen en dat allemaal in één en dezelfde mailbox. Probleem opgelost dus.

 

Veel dank aan u beiden om met me mee te denken.

Ik heb heel wat van opgestoken want een mens is immers nooit te oud om iets bij te leren.