Beantwoorden
Mathias1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Spark werkt niet met Telenet verbinding via Poort587

Ik gebruik sinds enkele dagen een nieuwe e-mailaccount (geen @telenet.be-adres) in combinatie met de mail-app Spark. De uitgaande mailserver wordt via poort 587 gecontacteerd door Spark. Op 4G en op kantoor werkt dat prima, maar thuis, op een Telenet-verbinding kan ik geen mails verzenden. Telenet verzekert me dat poort 587 niet geblokkeerd staat bij hen. Zou dit een probleem bij Spark zijn? Of toch een netwerk-probleem? Dank!

 

Titel gewijzigd door Daan (mod) | Vorige titel: SMTP

Tags (1)
0 Likes
6 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Spark werkt niet met Telenet verbinding via Poort587

Telenet blokkeert geen enkele uitgaande TCP/UDP poort.

Ik gebruik port 587 voor uitgaande emails via smtp.gmail.com

Het zal toch toch iets in de setting zijn denk ik.

Voor google gebruik ik binnen thunderbird de volgende instellingen.

 

Screenshot from 2022-02-17 13-08-08.png


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7776
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Spark werkt niet met Telenet verbinding via Poort587

Ik veronderstel dat dit een adres met een eigen domeinnaam is. Dan moet je eventueel eens gaan nakijken wat de juiste smtp server is bij uw provider.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mathias1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Spark werkt niet met Telenet verbinding via Poort587

Ik heb ondertussen contact opgenomen met de support van Spark. Zij vermoeden dat het probleem ergens bij IPv6 ligt:

 

I have checked your log files and have found in the log files the error that claims that the network IP you're trying to use is incorrect. Therefore, may I ask you to check if your WiFi router is using the IPv6 option? If so, would you please change it to IPv4 and see if there are any changes?

 

Nu kom ik op voor mij enigszins onbekend terrein. Voor zover ik zie is het niet mogelijk om IPv4-verbindingen af te dwingen op een Telenet-router? Ik heb dit toestel staan: 

Type24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)

Dank voor de hulp!

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Spark werkt niet met Telenet verbinding via Poort587

Dat is gemakkelijk uit te proberen. In plaats van de SMTP server naam, moet je dan gewoon even het IPv4 van de server invullen.

Het IPv4 adres behorend bij een domeinnaam kun je vinden met een zogenoemde lookup tool, bijvoorbeeld deze online tool:

https://ip-lookup.net/domain-lookup.php

Geef je hier smtp.telenet.be in, zie je dat het IPv4 adres 195.130.132.11 is.

Geef dat adres in ipv de naam in spark, en er zal enkel IPv4 gebruikt worden.

 

Eventueel kun je ook bij de netwerk setting op je PC IPv6 uitschakelen. Dat is een zeer drastische "oplossing".

 

Het uitschakelen van IPv6 op de HGW is inderdaad niet mogelijk, maar zou ook een vreemde "oplossing" zijn, en andere problemen veroorzaken voor apparaten of applicaties die juist IPv6 gebruiken (zoals een TV-box).

Dat is zoiets als iedereen in jouw stad te vragen de auto niet meer te gebruiken, omdat jij naar Gent wilt, waar de parkeergarage vol is.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mathias1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Spark werkt niet met Telenet verbinding via Poort587

Bedankt Arnie. Het ip-adres invullen werkt inderdaad. Zijn er nadelen verbonden aan het invullen van een ip-adres in plaats van mail.domein.be?

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Spark werkt niet met Telenet verbinding via Poort587


@Mathias1  schreef:

Zijn er nadelen verbonden aan het invullen van een ip-adres in plaats van mail.domein.be?


Niet echt. Het kan natuurlijk gebeuren dat de provider er voor kiest iets te veranderen, en de naam te verhuizen naar een server met een ander ip adres.

Mocht het dus eens niet werken, controleer dan gewoon even of het ip adres nog juist is.Meestal zijn server adressen wel voor lange tijd statisch.

En hopelijk zal de provider in de toekomst correct IPv6 onderstunen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.