Verzenden email in Thunderbird: temporarily blacklisted
Dit onderwerp is al een aantal keer aangehaald maar nu lost het zichzelf niet op na een tijdje.
Situatie:
- Op mijn Windows10 laptop staat de laatste versie van Thunderbird
- Daarin staan naast een aantal Telenet-accounts ook een gmail en een hotmail account geconfigureerd
- We zitten al een paar maanden in het buitenland en connecteren dus al een tijdje niet meer via het Telenet-netwerk maar via een lokale provider
Probleem:
- Tot een paar dagen geleden werkte alles perfect, mail werd in alle accounts ontvangen en kon vanuit alle accounts verzonden worden.
- Sinds een paar dagen krijg ik bij iedere poging dezelfde foutmelding van 1 van de telenet-servers: "Er is een fout opgetreden bij het verzenden van e-mail: de mailserver stuurde een onjuiste begroeting: laurent.telenet-ops.be bizsmtp 171.33.234.224 sorry, you have temporarily been blacklisted."
- Hetzelfde probleem is ondertussen opgedoken op mijn smartphone (Galaxy S9) waarop Aquamail staat, en waarmee ik nu dus ook geen mail meer kan verzenden vanuit mijn telenet-accounts.
- Mail ontvangen, gaat ondertussen nog steeds zonder problemen.
Oplossing:
- Om te beginnen, heb ik een mail vanuit mijn gmail account verstuurd, maar dat ging zonder problemen.
- Daarna mijn instellingen in Thunderbird (zowel IMAP als SMTP) vergeleken met de gegevens op de Telenet-website, maar ook die lijken juist te zijn.
- Aangezien er in de foutmelding staat, dat het "temporarily" is, heb ik een dagje gewacht alvorens nog eens te proberen, maar ook dat helpt niet.
- Omdat we in het buitenland zitten, heb ik een VPN-tunnel opgezet zodat het leek alsof ik toch in België zat (al is het dan niet op het Telenet-netwerk), maar dat heeft ook niet geholpen.
- Ten einde raad bel je dan naar de helpdesk van Telenet, waar ik een vriendelijke dame aan de lijn kreeg, die de tweede lijn liet controleren of ik niet geblacklist was wegens spammen, wat niet geval was.
- Daarna kwam de zeer rare vraag of mijn paswoord 6 karakters lang was. Mijn paswoord was meer dan 10 karakters lang met hoofdletters, kleine letters en cijfers, dus dat was het probleem ook niet.
- Desondanks raadde ze me aan om mijn paswoord aan te passen opnieuw te proberen. Indien dat het probleem niet oploste, mocht ik terugbellen.
- Paswoord aangepast via password manager (om zeker te zijn) maar helaas heeft ook dat het probleem niet opgelost, ik kan nog steeds geen mail verzenden uit Thunderbird (of Aquamail).
- Dus bel ik terug naar de helpdesk waar ik een veel minder vriendelijke dame aan de lijn krijg, die alleen maar vraagt of het werkt vanuit webmail (wat inderdaad werkt) en daaruit besluit dat het probleem niet bij Telenet ligt maar bij Thunderbird en het dus haar/hun probleem niet is.
- Na enig (gefrustreerd) aandringen, besluit zij het gespek te beëindigen en daarmee was haar probleem opgelost.
Conclusie:
- De situatie is na bijna een week nog altijd niet opgelost en naar Telenet moet ik na dat laatste gesprek ook niet meer terugbellen en dus kom ik op dit forum terecht in de hoop dat jullie me kunnen helpen.
Tijdelijke oplossing:
- Als ik mijn smartphone op data zet (geen WiFi) dan kan ik wel degelijk mails verzenden vanuit Aquamail en als ik zo een hotspot opzit en daarop mijn laptop connecteer, dan kan ik ook vanuit Thunderbird mails verzenden, wat volgens mij betekent dat mijn configuraties (IMAP, SMTP en paswoord) wel degelijk juist zijn, maar als iemand daar een ander idee over heeft, hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Labels: