Beantwoorden
ikfredje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

een techniek om spam te weren ?

Ik leer net dat bij gmail het volgende mogelijk is: je kan je email adres aanvullen met een +<iets> zonder dat dit invloed heeft.

 

Bvb user@gmail.com kan zich op een forum registreren met het email adres user+forumXYZ@gmail.com en dit is geen nieuwe mailbox: alles word aan user@gmail afgeleverd.

 

Het voordeel is nu dat wanneer je spam krijgt op user+forumXYZ@gmail dat je weet dat forumXYZ je adres verkocht heeft (of gehackt werd) en ze daar eventueel ter verantwoording voor kan roepen.

 

Hoewel dit een eerste stap is, is dit eventueel niet voldoende om spam te weren: bijkomend zou er een techniek moeten bestaan om de +<iets> voor elke gebruiker afzonderlijk te kunnen black-listen.

 

Zo kan je je registratie email eenvoudig veranderen voor een (een goedmenend maar gehackt) forum of website: bvb user+forumXYZ2@gmail.com terwijl je de +forumXYZ black-list (en je kan het forum ook verwittigen dat ze gehackt werden: uit discussies verneem ik dat mensen die voor elke website/forum resitratie een ander e-mail adres gebruiken dikwijls maanden op voorhand weten dat dit voor een bepaalde website gebeurt is alvorens het publiek gemaakt wordt).

 

Het hoeven overens niet alleen forums of websites te zijn: soms is er nood om een e-mail adres aan personen te geven en zou je dezelfde techniek kunnen  gebruiken (en de arme drommel verwittigen wanneer zijn PC gehackt werd).

 

Er over nadenkend zal het waarschijnlijk niet lang zijn alvorens malafiede personen een scriptje schrijven om de +<iets> te filteren. Misschien zijn er oplossingen ...

 

bvb elke user stel zijn extensie teken reeks in: bvb 'ab_34_' zodat je een mailbox userxz@mail.com kan gebruiken voor userxzab_34_forumXYZ@mail.com het wordt nu moeilijk om een algemeen scriptje te schrijven.

 

of tegenover de black-list van +<iets> staat er een white-list van +<iets> met geoorloofde zenders ... zo worden emails naar user+forumXYZ geweerd wanneer ze niet van forumXYZ komen.

 

Zou het mogelijk zijn om  zoiets bij telenet te implementeren ?

0 Likes
9 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

een techniek om spam te weren ?

Allemaal goed bedoeld maar op een of andere manier blijven we met allerlei malafide personen te maken hebben. Gisteren nog een mailtje gehad van zo een leukerd die beweerde mijn computer gehackt te hebben en over een filmpje te beschikken waarop hij/zij mij ziet m$st$rberen. Die was of is wel vergeten dat ik geen camera of micro op mijn computer heb. Ondertussen heeft Telenet het betreffende Russissche IP adres geblokkeerd.

Hoe komen ze aan uw mailadres? Proberen! Niets makkelijker om als ze uw naam ergens tegenkomen er een @google.com, een @telenet.be of een @proximus.be of iets anders er achteraan te plakken en te kijken of ze beet hebben.

Ik vrees dat we blijvend een grote vuilbak nodig hebben om alle spam en phishing mails erin te kloppen. Het blijft dweilen met de kraan open.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

een techniek om spam te weren ?

Dit is niets nieuws. Ik heb al jaren een eigen domein met mailhosting. Dankzij een catchall maak ik voor elke website afzonderlijk een uniek mailadres. In principe weet je op die manier waar spam vandaan komt, maar zoals @igvfer aangeeft proberen spammers ook gewoon op goed geluk.

 

Verder, met Thunderbird als mailclient werk ik met filters (zelflerend en via spamlists) en kan whitelist ingesteld worden voor het adresboek.

 

Ik krijg bitter weinig spam.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ikfredje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

een techniek om spam te weren ?

Bedankt voor jullie reacties.

 

@igvfer @ idd. In mijn (misschien specifiek) geval krijg ik praktisch geen spam op mijn gemakkelijk te raden hoofd e-mail adres (gelukkig maar) maar wel op e-mail adressen die moeilijk te raden zijn maar voor forums etc. gebruikt werden.

 

Het zou interressant zijn te weten mocht de situatie veranderen hoe men het hoofd e-mail adres zou kunnen wijzigen naar iets dat moeilijker te raden is bvb voornaam-naam-<iets anders bvb 31415926535>@telenet.be.

 

@sb: dat is ook wat ik overschillende blogs gelezen heb doch ik wil mijn niet echt bezighouden met een mailserver op te zetten (en vooral te monitorren om te zien of hij niet gehackt werd). Ik zocht een oplossing voor Jan Modaal (zoals mijzelf) zonder dat je bij telenet extra mailboxen/aliassen moet aanmaken. Overigens wordt het filteren (bvb op Thunderbird) eventueel eenvoudiger. Voorlopig gebruik ik ook mail filters maar omwille van mijn werk zijn er ook berichten van legitieme zenders die ik niet op voorhand ken (bvb in het geval van filteren via het adresboek).

 

Tenslotte lezen we vaak e-mail op onze smart phone waar filtering niet echt mogelijk lijkt.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

een techniek om spam te weren ?


@sb: dat is ook wat ik overschillende blogs gelezen heb doch ik wil mijn niet echt bezighouden met een mailserver op te zetten (en vooral te monitorren om te zien of hij niet gehackt werd). Ik zocht een oplossing voor Jan Modaal (zoals mijzelf) zonder dat je bij telenet extra mailboxen/aliassen moet aanmaken. Overigens wordt het filteren (bvb op Thunderbird) eventueel eenvoudiger. Voorlopig gebruik ik ook mail filters maar omwille van mijn werk zijn er ook berichten van legitieme zenders die ik niet op voorhand ken (bvb in het geval van filteren via het adresboek).

 

Tenslotte lezen we vaak e-mail op onze smart phone waar filtering niet echt mogelijk lijkt.


@ikfredje 

 

Denk je dan dat ik een mailserver heb draaien hier? 😉 Ik zou het wel leuk vinden om eens te proberen, maar ik heb gewoon een abonnement bij een provider dat me een domeinnaam met mailhosting (catchall, antivirus, spam, x aantal mailboxen, ...) geeft. Iemand die met Telenet kan werken zou hier niet veel problemen mee mogen hebben. In het geval van een zgn. "catchall" krijg je alle mail die op dat domein aankomt, dus je kan zoveel adressen/aliassen aanmaken als je wil en je hoeft daar verder niets voor in te stellen. Krijg je spam op een bepaalde alias, dan leid je die om naar een extra mailbox en stel je een regel in.

Het niet kunnen filteren van mail op een smartphone is voor mij ook een grote ergernis. Er zijn wel verschillende mailclients voor Android, maar ik denk niet dat er één is die kan filteren. Mogelijk K-9 Mail, maar die heb ik nog niet geprobeerd.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

een techniek om spam te weren ?

@sb   De Android mail app van Samsung heeft wel een lijst van spamafzenders. Ik vermoed dat de lijst zelflerend is. In de twee toestellen die ik heb, tablet en smartphone, beiden nog Android 8, zijn de lijsten gedeeltelijk verschillend.

 

Spam valt niet te vermijden. Wel zijn een aantal preventive zaken mogelijk. 

  • laat niet toe dat externe elementen gedownload worden in de mail. Zeker niet in de preview! Als je de afzender vertrouwd kan je nog altijd de toelating geven voor die welbepaalde mail. (ik voeg hierbij een afbeelding van hoe Thunderbird dit weergeeft, in dit voorbeeld gaat het om de nieuwsbrief van Zita, die trouwens geen spam is)mail zonder externe inhoud.PNG 
  • Schrijf u enkel uit als je zeker bent dat de afzender betrouwbaar is.
  • Voor de afzenders die je niet kent, zorg ervoor dat ze in de spam komen (in functie van e-mailclient kan dit door gewoon manueel aan te merken als spam, manueel te verplaatsen naar spam, een regel aanmaken om die afzender in spam te plaatsen)
  • Verdenk je een bericht, bekijk de bron en controleer of het gewoon zichtbare mailadres overeenstemt met het mailadres dat er achter zit.

Wis uw spam niet zonder deze eens na te kijken. Daar kunnen ook gewenste berichten inzitten.

 

Dikwijls komt de spam in golven: periodes met weinig spam en dan plots met veel spam. 

0 Likes
ikfredje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

een techniek om spam te weren ?

ik heb gewoon een abonnement bij een provider dat me een domeinnaam met mailhosting (catchall, antivirus, spam, x aantal mailboxen, ...) geeft

 

Dit is wellicht ook een oplossing als de kost niet te groot is. Ben je daarvoor bij telenet zelf of heb je een andere provider hiervoor ?

0 Likes
ikfredje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Alles op zijn plek! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

een techniek om spam te weren ?

Bedankt voor je reactie:

 

Voor thunderbird is was dit also ingesteld.

 

Ik gebruik de std google mail app waar ik de verschillende e-maill accounts op lees. Gmail filtert zeer goed en vreem genoeg krijg ik zeer weinig spam via het gmail adres (hoewel ik dit adres voor tal van sites gebruikt heb).

 

Een aantal blogs suggeren derhalve van gmail als spamfilter te gebruiken ... alleen wil ik van google af.

 

Maar ik zie in die app niet hoe ik een spamfilter zou kunnen opzetten. Wellicht moet ik een andere mail app zoeken.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

een techniek om spam te weren ?

O.a. bij mijnhostingpartner.nl kan een domeinnaam met mailhosting al voor 20 euro per jaar.

https://www.mijnhostingpartner.nl/webhosting-hosting/email-pakket/

Voor 10 euro meer heb je er webruimte bij.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

een techniek om spam te weren ?

Ik zit bij een andere provider, namelijk Combell. Dat zijn niet de goedkoopste, maar ik zat oorspronkelijk bij PriorWeb en die zijn door Combell overgenomen. Gelukkig werden de voorwaarden niet veranderd en betaal ik al jaren 25 euro voor hetzelfde pakket.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes