Als je op alle toestellen je mail benadert met IMAP in plaats van POP3, worden je mails op alle toestellen én op de servers van Telenet (die je OOK kan benaderen met Webmail) mooi gesynchroniseerd. Als je op één van je toestellen POP3 gebruikt (ook al kies je daar om je mails bepaalde tijd op de server te laten staan) krijg je vroeg of laat problemen.
Vandaag nog gezien bij iemand die hetzelfde fenomeen zag als jij. Er was geen sprake van gelijke synchronisatie op haar toestellen: alles liep in het honderd. POP3 was de oorzaak.
Met IMAP mag je computer zelfs de geest geven: je mails staan nog op de servers van Telenet. Wat natuurlijk niet betekent dat je geen backups meer nodig hebt voor o.a. de rest van je documenten
.
In je mailprogramma kan je wellicht niet zomaar een bestaand POP3 account wijzigen in een IMAP. Je kan dat oplossen door op je PC een 2de account toe te voegen van je Telenet mail, maar ditmaal met IMAP. Bij de POP3 account zet je eerst een foutief gebruikersnaam of wachtwoord zodat die niet meer gaat ophalen. Je hebt dan 2 accounts. De ene benadert je mails met POP3 (die nu geen mails meer gaat pikken op de servers door de foutieve logins), de andere met IMAP. Kopieer je mails (niet de mappen zelf) van de Inbox en Verzonden mappen uit de POP3 mappenlijst naar de respectievelijke mappen van de IMAP mappenlijst. Laat synchroniseren en de mails worden nu naar de Telenet servers teruggestuurd. Kan even duren. (In Outlook moest ik daarvoor 2 keer sluiten en opnieuw openen.) Waarna je ze op alle toestellen kan benaderen en alles mooi overal gelijk loopt.
Pas als dat gelukt is, kan je de POP3 account verwijderen uit je mailprogramma.