Beantwoorden
talen
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Volop in the game! Nieuwe TV-theek? De race is begonnen! WOW!

ongevraagde reclame spam en wat ertegen doen

Dit gaat over sales@io-auctions.com. Tot zoverre weet ik niet hoe ze aan mijn telenet mail adres zijn gekomen mits het nergens vermeld of gebruikt is geweest... maar dat even terzijde. Er is nergens een link om uit te schrijven te vinden en hoewel ik een spam regel kon aanmaken heb ik maar even de koe bij de horens gevat. Voorgaande pogingen gaven geen soelaas. Na deze onderstaande mail zijn ze uiteindelijk wel gestopt met sturen.

 

--

Beste,

 

NOOIT heb ik gevraagd om deze mails van u te ontvangen NOCH is er een link voorzien in de mail voor mensen om zichzelf uit te schrijven.

U maakt zich tegelijk schuldig aan het niet naleven betreffende een wettelijke bepaling waardoor uw mails aanzien worden als spam:

Er zijn bepaalde regels omtrent e-mail marketing die je na dient te leven wil je je aan de wet houden. Kort samengevat komt het erop neer dat je mensen geen commerciële mails mag toezenden als ze hier niet om gevraagd hebben en er geen toestemming voor gegeven hebben. In die gevallen worden je e-mails onder spam ingedeeld en ben je strafbaar.
Als je een succesvolle internetonderneming wilt runnen, is het dus zaak om spamwetgeving serieus te nemen. Als je eenmaal als spammer bekendstaat, is het namelijk bijzonder lastig om deze slechte reputatie weer ongedaan te maken.

 

Opt-in
Als je wilt dat mensen zich inschrijven voor je mailinglijst, kun je gebruikmaken van een “opt-in systeem”. Dit houdt in dat je een webformulier op je website plaatst waar bezoekers hun naam en e-mailadres achter kunnen laten. Op deze manier geven ze jou toestemming om hen te mailen. Na deze aanmelding voor je nieuwsbrief zijn ze opt-in bevestigd.
Dit geeft jou echter nog niet het recht om hen direct te gaan e-mailen, want er is nog niet bewezen dat zij hun eigen gegevens hebben ingevuld. Daarom heeft Opta (de instantie die zich met spamwetgeving bezighoudt) besloten dat opt-in ingeschreven staan niet meer afdoende is.

 

Double opt-in
De volgende stap in het aanmeldproces is een “double opt-in”. Als iemand zich opt-in bevestigd heeft voor jouw nieuwsbrief, ontvangt hij automatisch een bevestigingslink op het door hem opgegeven e-mailadres. Door op deze link te klikken, geeft hij aan dat hij daadwerkelijk degene is die zich voor je mailinglijst aangemeld had.
Zodra hij op deze link geklikt heeft, is hij double opt-in bevestigd op je mailinglijst. Zijn e-mailadres is geverifieerd en vanaf dat moment mag je hem zoveel nieuwsbrieven toesturen als je wilt.

 

Opt-out
Het is wettelijk verplicht om onderaan iedere e-mail en nieuwsbrief die je aan je mailinglijst stuurt een uitschrijflink te plaatsen. Deze uitschrijflink staat geautomatiseerd onderaan iedere e-mail die je verstuurt en als men hierop klikt, worden ze weer uitgeschreven op je nieuwsbrief. Dit noemt men opt-out.
Op deze manier kunnen lezers van je nieuwsbrief op elk gewenst moment zich afmelden voor je nieuwsbrief. Op het moment dat ze opt-out zijn, mag ze je niet meer mailen.
Samengevat heb je dus opt-in, opt-out en double opt-in. Zorg dat je te alle tijden werkt met een double opt-in en een opt-out, anders ben je strafbaar. Sjoemel hier niet mee, want zodra je lijst niet meer aan de wet voldoet, verliest hij direct zijn waarde.

 

Ik vraag u dan ook met onmiddelijke ingang hiermee te stoppen alvorens er verdere stappen worden ondernomen.

--

 

Mocht dit een oplossing zijn voor iemand betreffende ongewenste reclame mails mag dit als oplossing aangevinkt worden.

Indien dit antwoord je geholpen heeft mag je dit aangeven als oplossing (eventuele kudos mogen ook :D). Andere mensen met dezelfde vraag zijn dan ook sneller geholpen.
11 reacties
Sebas
Experienced Veelweter
Berichten: 298
WOW! Lees je nog iets anders? ;-) It's your ninth party! Even demarreren...

ongevraagde reclame spam en wat ertegen doen

Bedankt voor je uitgebreide uitleg en hulp  @talen . Met deze tips kan je zeker helpen. 
Leuk jouw feedback te lezen.

0 Likes
jod
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Alles op zijn plek! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

ongevraagde reclame spam en wat ertegen doen

En wat met de recente uitvinding met als afzender "noreply@....."?

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

ongevraagde reclame spam en wat ertegen doen

Blokkeren die handel
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
talen
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Volop in the game! Nieuwe TV-theek? De race is begonnen! WOW!

ongevraagde reclame spam en wat ertegen doen

Blokkeren is dan optie inderdaad 2 :).

Indien dit antwoord je geholpen heeft mag je dit aangeven als oplossing (eventuele kudos mogen ook :D). Andere mensen met dezelfde vraag zijn dan ook sneller geholpen.
0 Likes
SXTC
Professional Meerweter
Berichten: 195
Nieuwe TV-theek? Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! It's your ninth party!

ongevraagde reclame spam en wat ertegen doen

Reageren raadt ik niet aan tenzij je zeker bent of er geen scriptje in die mail zit. Anders stuur je in je reply automatisch al je paswoorden en persoonlijke gegevens door..

0 Likes
talen
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Volop in the game! Nieuwe TV-theek? De race is begonnen! WOW!

ongevraagde reclame spam en wat ertegen doen

Dit is nu wel op het randje van paranoia. Persoonlijk zou ik eerder niet op zo een link klikken in zulke mails, maar een reply op zich stuurt niet zomaar al je wachtwoorden en gebruikersnamen mee tenzij het kwaad al is geschied.
Indien dit antwoord je geholpen heeft mag je dit aangeven als oplossing (eventuele kudos mogen ook :D). Andere mensen met dezelfde vraag zijn dan ook sneller geholpen.
0 Likes
SXTC
Professional Meerweter
Berichten: 195
Nieuwe TV-theek? Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! It's your ninth party!

ongevraagde reclame spam en wat ertegen doen

Fout, Er zijn virussen die pas openen wanneer je op een link in die mail drukt .

Maar je hebt ook virus besmette bijlage foto's waarbij het virus automatisch op je pc komt als je nog maar op de mail klikt in je mailbox (en uiteraard doet iedereen dit om te zien wat erin zit, een mens is nu eenmaal nieuwschierig). Aangezien deze bijlage het virus bevat en dus ook een kopie van jouw gegevens stuur je alles door naar de verzender wanneer je reageert. Ik denk dat ik na 15 jaar Telenet klant (verspreid over 2 adressen) beschik ik wel over voldoende kennis in kwestie virussen.

 

http://www.utwente.nl/icts/itsecurity/actueel/security_advies/spam/

 

0 Likes
talen
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Volop in the game! Nieuwe TV-theek? De race is begonnen! WOW!

ongevraagde reclame spam en wat ertegen doen

Ehm.... Je mag dan 15 jaar telenet klant zijn maar  dat wil op zich niet veel zeggen en zeker niet betreffende kennis mits jij het over een ander soort hebt als waar het over gaat.

 

Dit gaat over reclame spam en niet het soort waar jij het over hebt. In dit geval gaat het over een online winkel die ongevraagd mails verstuurt zonder optie om je uit te schrijven. Het zou zomaar kunnen dat iemand een soortgelijk mailadres als het mijne  heeft en ergens een tikfout heeft gemaakt en geef je ze een kans om het recht te trekken.

 

Jij gaat meteen een heel andere toer op... meer die van phishing, harvesting en cracking. Hele andere categorie en hierop niet van toepassing.

 

Ik was trouwens wel correct; ik zei dat gegevens niet zomaar worden meegestuurd tenzij het kwaad al geschied zou zijn  maar waar jij het dus over hebt is in dit topic eigenlijk niet van toepassing.

Indien dit antwoord je geholpen heeft mag je dit aangeven als oplossing (eventuele kudos mogen ook :D). Andere mensen met dezelfde vraag zijn dan ook sneller geholpen.
0 Likes
SXTC
Professional Meerweter
Berichten: 195
Nieuwe TV-theek? Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! It's your ninth party!

ongevraagde reclame spam en wat ertegen doen

Mocht u goed gelezen hebben dan word er "on topic" aangeraden om een mailtje terug te sturen naar de spammer dus mijn antwoord was "gepast" en vooral omdat dit ooit op TV is uitgezonden met raad van de politie om op verdachte mails niet te reageren. Ook de politie beschikt dus over voldoende informatie om dit te bevestigen. En nu ga jij beweren dat ik (die al veel zaken heeft meegemaakt inzake virussen op mijn pc omdat ik vroeger te veel zocht naar gratis software, iets wat me vaak zuur opbrak) en dus ook de politie onzin verkoop? Ofwel bent u naief, ofwel zit u in ontkenning wanneer u een simpel feit moet toegeven, en dat is dat u niet alles "beter" weet. Mijn raad voor spam http://www.eccbelgie.be/stop-ongewenste-reclame-op-naam-via-mail-post-of-telefoon-s76121.htm

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

ongevraagde reclame spam en wat ertegen doen


@SXTC schreef:

Fout, Er zijn virussen die pas openen wanneer je op een link in die mail drukt .

Maar je hebt ook virus besmette bijlage foto's waarbij het virus automatisch op je pc komt als je nog maar op de mail klikt in je mailbox (en uiteraard doet iedereen dit om te zien wat erin zit, een mens is nu eenmaal nieuwschierig). Aangezien deze bijlage het virus bevat en dus ook een kopie van jouw gegevens stuur je alles door naar de verzender wanneer je reageert. Ik denk dat ik na 15 jaar Telenet klant (verspreid over 2 adressen) beschik ik wel over voldoende kennis in kwestie virussen.

 

http://www.utwente.nl/icts/itsecurity/actueel/security_advies/spam/

 


Dit klopt niet.

Als er een virus/malware in die email zit en je gegevens vergaard stuurt die dat automatisch door die gaat dat echt niet in die email opslaan en wachten totdat jij zou antwoorden.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

ongevraagde reclame spam en wat ertegen doen


@SXTC schreef:

Reageren raadt ik niet aan tenzij je zeker bent of er geen scriptje in die mail zit. Anders stuur je in je reply automatisch al je paswoorden en persoonlijke gegevens door..


 

Een reply over SMTP/IMAP kan nooit een script in een mail activeren (tenzij je mail programma mee in het complot zit).  Klikken op een link kan dat wel, maar dan wordt de informatie automatisch verzonden en niet tijdens je reactie op de mail.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes