24746
netweters
|
152249
antwoorden
|
20683
vragen
|
Dag collega Netweters!
Naar aanleiding van de post van @flip1953 , post ik bij deze mijn ervaring met de Fritz!Box 6690 Cable, het broertje van de Fritz!Box 6660 Cable van @flip1953 .
Het aansluiten ging prima, de gegevens doorgeven gingen prima, alleen liep ik daarna tegen problemen aan.
Bijgevolg had ik dus ook geen internet. Het toestel leek van frequentie naar frequentie te hoppen.
In het event log van de modem vond ik volgende berichten terug:
31.10.24 | 16:28:18 | Cable internet synchronization starting (training). [2 messages since 31.10.24 16:27:46] |
Ervaar jij dit ook? Geen zorgen, er is een oplossing vandaag de dag!
Ze is voorlopig nog niet zo netjes, maar dat komt in de toekomst wel, en dan zal dit probleem ook van de baan zijn.
Gezien mijn software testing achtergrond, ben ik dus wat gaan graven in release notes en hoe AVM hun software versies update.
Bij iedere software versie (Fritz!OS versie), wordt er blijkbaar een specifieke DOCSIS software versie gebundeld, die voor zo ver ik kan zien niet apart upgradebaar is.
Uit de fabriek, op 30 oktober 2024 sprekend althans, komt het toestel met software versie 7.57. Deze versie bevat DOCSIS software versie 7.3.1.0.65.
Een nauwlettend oog zal uit @flip1953 zijn post gemerkt hebben dat zijn 6660 Cable met versie 8.0, DOCSIS software versie 7.3.5.3.521 bevat.
Hier knelt het schoentje dus.
Hoe fix ik dit dan?
Op dit moment kan dit officieel niet met een stable release zoals 8.0.
Maarrrrrrr, AVM heeft het Fritz!Lab opgericht voor een reden.
Wat houdt dat concreet in? Zij brengen lab (beta) versies van het Fritz!OS uit.
Wat blijkt nu, Fritz!OS 7.90 bevat DOCSIS software versie 7.3.5.3.521.
Na het proberen installeren van Fritz!OS 7.90 op mijn 6690 Cable, duurde het 5 minuten en toen werkte alsof het magie is alles naar behoren.
Raad ik je aan om een lab versie te installeren? Nee. Dit kan problemen met zich meebrengen.
Wil je toch je toestel al gebruiken? Dan kan je deze lab versie installeren. Het is een officiele versie van AVM, dus in principe zou er niks mis mogen gaan, maar bugs zullen er altijd zijn.
Hier kan je de pagina vinden met installatie instructies en de download voor de software: FRITZ! Lab | Fresh from development | AVM International
Ik hoop dat deze post jou ook kan verder helpen! 🙂
Oh, en een dikke shoutout naar de geweldige Telenet medewerker met engelengeduld!
Bedankt Gianni voor de medewerking!
@jonasclaes schreef:Naar aanleiding van de post van @flip1953 , post ik bij deze mijn ervaring met de Fritz!Box 6690 Cable, het broertje van de Fritz!Box 6660 Cable van @flip1953 .
.../...
Ik hoop dat deze post jou ook kan verder helpen! 🙂
Heel interessant!
Net zoals bij VDSL2 is het dus niet de "Firmware versie" van de Fritz!Box die belangrijk is, maar ook de Docsis software versie ...
En merk je verbetering tegenover de standaard modem van Telenet?
Dit kan een gevoel zijn uiteraard, maar naar mijn idee is de stabiliteit van de verbinding verbeterd.
Voorheen had ik de 360 Modem (F@ST3896LG-TN), en ik had vaak het idee dat de verbinding een paar seconden "blokkeerde" en daarna weer verder ging. Mogelijks kan dat firmware related zijn, zoals de DNS Spoofing Prevention die op deze modems loopt dat die even blokkeert o.i.d..
Anyways, ik heb nu sinds afgelopen donderdag geen problemen meer ervaren, heel positieve ervaring met de FRITZ!Box 6690 Cable!
Vind het daarnaast ook heel fijn dat IPv4 en IPv6 rechtstreeks op hetzelfde toestel verwerkt worden, i.p.v. een rare setup met de CV8560E in bridging. Plus, ik heb nu voor mezelf DoT (DNS over TLS), met Cloudflare als upstream, wat ik toch wel een fijner gevoel vind.
Overall ben ik dus wel happy met de ervaring tot nu toe.
Goede middag,
In aanvulling, Versie 8.0 inclusief juiste docsis versie, @jonasclaes waarnaar je al hintte, werd ondertussen uitgebracht.
In voorbereiding kan de image afgeladen en de Fritz!Box 6690 manueel up to date gebracht.
De overstap daarna verliep deze middag vlekkeloos!
De technische dient van Telenet is nu ook op de hoogte.
@BaJa Dat klopt inderdaad. Ik draai ondertussen zelf ook al enkele weken versie 8.0, zonder issues. Was vergeten het hier ook even te posten. 🙂
Zo te horen allemaal positieve bevindingen
Maar nog geen vaste telefonie?
Neen klopt er zijn er niet veel meer vaste telefoon in deze tijd
Ik ken er thans nog veel, kleine zelfstandige, ouder mensen, alarmen, liften, …
Klopt. Geen vaste telefonie. Telenet maakt gebruik van EuroPacketCable, wat AVM niet ondersteunt met de Fritz!Box 6660 of Fritz!Box 6690.
Mogelijks zijn er wel andere modems die dit wel ondersteunen. Maar AVM hoort daar op dit moment niet bij. Ik vermoed wel dat Telenet in de toekomst zal verhuizen richting SIP, gezien de komst van FTTH bij Telenet.
@luc55 schreef:Neen klopt er zijn er niet veel meer vaste telefoon in deze tijd
Wat een grap.
Telenet alleen heeft 1 miljoen vaste telefonie klanten...
We spreken over de gewone mens
Niet de zelfstandige of bedrijven
Volgens BIPT zijn er nog 2,7milj vaste lijnen actief waarvan 2milj. op de residentiële markt. Lijkt me niet weinig ook al gaat het in dalende lijn.