25.431
netweters
|
156.901
antwoorden
|
21.210
vragen
|
Dag collega Netweters!
Naar aanleiding van de post van @flip1953 , post ik bij deze mijn ervaring met de Fritz!Box 6690 Cable, het broertje van de Fritz!Box 6660 Cable van @flip1953 .
Het aansluiten ging prima, de gegevens doorgeven gingen prima, alleen liep ik daarna tegen problemen aan.
Bijgevolg had ik dus ook geen internet. Het toestel leek van frequentie naar frequentie te hoppen.
In het event log van de modem vond ik volgende berichten terug:
31.10.24 | 16:28:18 | Cable internet synchronization starting (training). [2 messages since 31.10.24 16:27:46] |
Ervaar jij dit ook? Geen zorgen, er is een oplossing vandaag de dag!
Ze is voorlopig nog niet zo netjes, maar dat komt in de toekomst wel, en dan zal dit probleem ook van de baan zijn.
Gezien mijn software testing achtergrond, ben ik dus wat gaan graven in release notes en hoe AVM hun software versies update.
Bij iedere software versie (Fritz!OS versie), wordt er blijkbaar een specifieke DOCSIS software versie gebundeld, die voor zo ver ik kan zien niet apart upgradebaar is.
Uit de fabriek, op 30 oktober 2024 sprekend althans, komt het toestel met software versie 7.57. Deze versie bevat DOCSIS software versie 7.3.1.0.65.
Een nauwlettend oog zal uit @flip1953 zijn post gemerkt hebben dat zijn 6660 Cable met versie 8.0, DOCSIS software versie 7.3.5.3.521 bevat.
Hier knelt het schoentje dus.
Hoe fix ik dit dan?
Op dit moment kan dit officieel niet met een stable release zoals 8.0.
Maarrrrrrr, AVM heeft het Fritz!Lab opgericht voor een reden.
Wat houdt dat concreet in? Zij brengen lab (beta) versies van het Fritz!OS uit.
Wat blijkt nu, Fritz!OS 7.90 bevat DOCSIS software versie 7.3.5.3.521.
Na het proberen installeren van Fritz!OS 7.90 op mijn 6690 Cable, duurde het 5 minuten en toen werkte alsof het magie is alles naar behoren.
Raad ik je aan om een lab versie te installeren? Nee. Dit kan problemen met zich meebrengen.
Wil je toch je toestel al gebruiken? Dan kan je deze lab versie installeren. Het is een officiele versie van AVM, dus in principe zou er niks mis mogen gaan, maar bugs zullen er altijd zijn.
Hier kan je de pagina vinden met installatie instructies en de download voor de software: FRITZ! Lab | Fresh from development | AVM International
Ik hoop dat deze post jou ook kan verder helpen! 🙂
@WesleyBiets schreef:Ik had graag dit model gekocht: https://www.coolblue.be/nl/product/902034/avm-fritz-box-6690-kabel-international.html Ik vermoed dat deze in Belgie bij Telenet zou moeten werken gezien het international label?
Aangezien het voor @jonasclaes werkt zal dat voor jou ook geen probleem mogen zijn, staat ook in de lijst van geteste modellen (Een eigen modem gebruiken | Telenet Business )
@WesleyBiets schreef:- Ik heb geen Digibox/corder, telefoon, enkel internet van Telenet. Ik zou dus geen problemen mogen ondervinden vermoed ik?
Kijk zeker eens na of je geen van de niet-compatibele functies gebruikt. Indien niet, dan zou het geen probleem mogen zijn
@WesleyBiets schreef:- Hoe verloopt het proces van overzetten? Ik koop de modem en vul dan het formulier in met de gegevens van huidige modem en nieuwe modem? Wanneer kan ik dan de nieuwe modem gebruiken? Maw hoe lang duurt het proces van overzetten? Enkele uren/dagen?
Dat staat uitgelegd op de website. Je vult het in en wacht op het telefoontje.
Vul het registratieformulier in, voordat je je eigen modem gaat gebruiken. (...) We voegen de info over je eigen modem vervolgens toe aan onze netwerkdatabase. Dit gebeurt binnen de vijf werkdagen. We bellen je dan op, met de vraag of we de activatie van je eigen modem ook effectief mogen uitvoeren. Kunnen we je niet bereiken? Geen nood, dan bellen we je later terug. Tot die tijd blijft je Telenet-modem actief en kan je blijven surfen.
Bron: Een eigen modem gebruiken | Telenet Business
@WesleyBiets schreef:- Wat doe ik met de oude modem? Ik heb momenteel de CH8568L. Ik lees hier dat sommige hun modems inleveren, maar op de website van eigen modem: https://www2.telenet.be/business/nl/klantenservice/internet/modem-en-andere-toestellen/eigen-modem.h... staat er dat ik deze moet bijhouden.
Ja, dan houd je die bij hé. Telenet legt ook uit waarom ze vragen om die bij te houden
Zo kunnen we bij technische problemen controleren of je eigen modem de oorzaak is.
Bron: Een eigen modem gebruiken | Telenet Business
Alles staat uitgelegd op de website van Fritz!Box en je kan steeds bij de support van Fritz!Box terecht: https://be.fritz.com/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-voor-gebruik-op-de-kabelaansluiting-van-telen...
Ok dankjewel voor het antwoord. Just wanted to be sure. Is besteld! Ben benieuwd :-).