24747
netweters
|
152259
antwoorden
|
20683
vragen
|
Dag collega Netweters!
Naar aanleiding van de post van @flip1953 , post ik bij deze mijn ervaring met de Fritz!Box 6690 Cable, het broertje van de Fritz!Box 6660 Cable van @flip1953 .
Het aansluiten ging prima, de gegevens doorgeven gingen prima, alleen liep ik daarna tegen problemen aan.
Bijgevolg had ik dus ook geen internet. Het toestel leek van frequentie naar frequentie te hoppen.
In het event log van de modem vond ik volgende berichten terug:
31.10.24 | 16:28:18 | Cable internet synchronization starting (training). [2 messages since 31.10.24 16:27:46] |
Ervaar jij dit ook? Geen zorgen, er is een oplossing vandaag de dag!
Ze is voorlopig nog niet zo netjes, maar dat komt in de toekomst wel, en dan zal dit probleem ook van de baan zijn.
Gezien mijn software testing achtergrond, ben ik dus wat gaan graven in release notes en hoe AVM hun software versies update.
Bij iedere software versie (Fritz!OS versie), wordt er blijkbaar een specifieke DOCSIS software versie gebundeld, die voor zo ver ik kan zien niet apart upgradebaar is.
Uit de fabriek, op 30 oktober 2024 sprekend althans, komt het toestel met software versie 7.57. Deze versie bevat DOCSIS software versie 7.3.1.0.65.
Een nauwlettend oog zal uit @flip1953 zijn post gemerkt hebben dat zijn 6660 Cable met versie 8.0, DOCSIS software versie 7.3.5.3.521 bevat.
Hier knelt het schoentje dus.
Hoe fix ik dit dan?
Op dit moment kan dit officieel niet met een stable release zoals 8.0.
Maarrrrrrr, AVM heeft het Fritz!Lab opgericht voor een reden.
Wat houdt dat concreet in? Zij brengen lab (beta) versies van het Fritz!OS uit.
Wat blijkt nu, Fritz!OS 7.90 bevat DOCSIS software versie 7.3.5.3.521.
Na het proberen installeren van Fritz!OS 7.90 op mijn 6690 Cable, duurde het 5 minuten en toen werkte alsof het magie is alles naar behoren.
Raad ik je aan om een lab versie te installeren? Nee. Dit kan problemen met zich meebrengen.
Wil je toch je toestel al gebruiken? Dan kan je deze lab versie installeren. Het is een officiele versie van AVM, dus in principe zou er niks mis mogen gaan, maar bugs zullen er altijd zijn.
Hier kan je de pagina vinden met installatie instructies en de download voor de software: FRITZ! Lab | Fresh from development | AVM International
Ik hoop dat deze post jou ook kan verder helpen! 🙂
@jonasclaes schreef:Geen vaste telefonie. Telenet maakt gebruik van EuroPacketCable, wat AVM niet ondersteunt met de Fritz!Box 6660 of Fritz!Box 6690.
Mogelijks zijn er wel andere modems die dit wel ondersteunen. Maar AVM hoort daar op dit moment niet bij. Ik vermoed wel dat Telenet in de toekomst zal verhuizen richting SIP, gezien de komst van FTTH bij Telenet.
Telenet biedt ook SIP lijnen aan: https://www2.telenet.be/business/nl/sme-le/aanbod/communiceren/telefonie/sip
Hoewel dit aanbod op dit ogenblik alleen voor bedrijven is, zou het voor Telenet perfect technisch mogelijk zijn om jouw telefoonlijn om te schakelen naar SIP.
Misschien de volgende stap bij vrije modemkeuze?
@luc55 schreef:Neen klopt er zijn er niet veel meer vaste telefoon in deze tijd
De discussie of jij 2 miljoen vaste lijnen veel of niet veel vindt ... is hier compleet irrelevant en puur tijdverlies 😫
Dit gaat hier niet over hoeveel vaste lijnen er nog zijn, maar over de VoIP techniek (EuroPacketCable vs SIP).
Dat zullen VoIP lijnen zijn geen abo enkel de kost van gebruik
Wil je een nr bij +- 18 euro voor jaar
Zoals je zegt het kan voor bedrijven kan het ook voor de gewone man
Maar als je de prijs nu ziet mobile zo laag met alles in ga je gewone telefoon niet meer gebruiken
Natuurlijk is te zien van persoon tot persoon
Maandag formulier ingevuld om te switchen naar de 6690 Cable. Gisterenmiddag gemiste oproep van Telenet. Gisterenavond teruggebeld en dan begint het. Medewerker ietwat op de hoogte, maar ook niet helemaal. Heeft gebeld met back office, die waren ook niet helemaal op de hoogte. Er werd een ticket aangemaakt (dus naast de oorspronkelijke aanvraag). Vanochtend nog standaardmailtje, ticket is in behandeling. Merkte wel dat ik geen internet meer had. Vanmiddag dan maar de Fritzbox aangesloten, maar deze komt niet online. Okay, ik dacht, ben iets te snel, sluit de Telenet modem weer aan, komt niet online. Dus toch de Fritzbox weer aangesloten, handmatig update gedaan naar 8.03. Helaas geen internet. Ik zie wel wat info rond frequencies en spectrum, modem doet het dus wel, neem ik dan aan, maar kan/mag geen verbinding maken? Zie ik iets over het hoofd? MAC-adres is het juiste dat ik heb doorgegeven, meerdere keren gecontroleerd. Fritzbox ook al eens herstart, geen verandering.
Zou de switch zijn blijven hangen in het systeem van Telenet? Ik proberen contact op te nemen met Telenet, maar veel ondersteuning gaan die niet kunnen geven.
Weet iemand hoe lang het duurt om de switch terug te doen naar de Telenet modem? 😁
In het log zie ik alleen maar Cable internet synchronization starting (training).
Heb via WhatsApp contact gehad, probleem zit bij Telenet:
"Hey, goed dat je ons hiervoor contacteert. Zoals ik dan ook kan zien, lijkt deze aanvraag nog in verwerking te zijn. Alsook botste onze achterliggende diensten ergens bij aan om je eigen modem te activeren. Ze zullen je dan ook hier verder voor contacteren mochten ze meer informatie nodig hebben of te laten weten dat je eigen modem actief zou staan."
Ik heb precies altijd prijs bij Telenet. 😁
@FJ_Mike schreef:Maandag formulier ingevuld om te switchen naar de 6690 Cable. Gisterenmiddag gemiste oproep van Telenet. Gisterenavond teruggebeld en dan begint het. Medewerker ietwat op de hoogte, maar ook niet helemaal. Heeft gebeld met back office, die waren ook niet helemaal op de hoogte
Terugbellen naar het (015 666666) nummer is de grote fout die je gemaakt hebt 🤔
De persoon (van de "technische back-office") die jou opbelde voor de modem swap, blijft normaal aan de lijn gedurende de switch, om er zeker van te zijn dat alles goed verlopen is. Indien hij U niet kan bereiken belt hij zelf terug tot hij u kan bereiken, en blijft de Telenet modem intussen werken.
Ik zou hetvolgende doen (vanavond nog):
De persoon zal jouw opbellen op het gewenste tijdstip, en samen met jou de modem swap doen.
@FJ_Mike schreef:Weet iemand hoe lang het duurt om de switch terug te doen naar de Telenet modem? 😁
Hetzelfde process (formulier invullen), en dezelfde persoon, maar dan in omgekeerde richting.
@FJ_Mike schreef:MAC-adres is het juiste dat ik heb doorgegeven, meerdere keren gecontroleerd. Fritzbox ook al eens herstart, geen verandering.
Onder Internet > Toegangsgegevens > Internettoegang activeren vind je het juiste MAC adres:
CM-MAC: 1C:ED:6F:xx:xx:xx
TIP: stel de "INFO" LED zo in, dat deze oplicht als je internet hebt:
Systeem > Toetsen en LEDS > Zelf te bepalen>
"Er is een internetverbinding - LED brandt" > aanklikken
Formulier opnieuw invullen is inderdaad de beste optie. Heb zelf rond kerstperiode telefoon gemist, enkele dagen later hebben ze opnieuw gebeld, was ik niet thuis, afspraak gemaakt dat ze mij gingen bellen dag nadien als ik wel thuis was, maar dat was 24/12, dus rara, geen telefoon. Kerstvakantie laten passeren en 2 weken later het formulier nog eens opnieuw ingevuld, met kort bovenstaande situatie omschreven in vrij veld, en een half uur later had ik telefoon en hebben we direct de omschakeling kunnen doen.
@flip1953 schreef:Terugbellen naar het (015 666666) nummer is de grote fout die je gemaakt hebt 🤔
De grote fout is klant blijven bij Telenet. 😁
Hoe kan zoiets simpel, het ene MAC-adres vervangen door het andere, nu zo'n probleem zijn. Waarom is er uberhaupt telefonisch contact nodig, ik zet nog in het commentaar, moeilijk telefonisch bereikbaar, gewoon uitvoeren. Ik zal het formulier opnieuw invullen, maar dus heel het weekend geen vast internet...
Goed, nog een update. Ik zag in MyTelenet het MAC-adres staan van de eigen modem. Dacht, sluit de eigen modem nog eens aan. En na een paar minuten was ik online... Dus omzetting is (voorlopig) in orde. Ben de modem nu aan het configureren.
En nog steeds ondersteuning voor vaste telefonie?
Vaste telefonie, wat is dat? 😉
Heb ik al 10-20 jaar niet meer.
Gefeliciteerd! Maar eerlijk gezegd helpt je antwoord me niet echt, aangezien je de situatie niet kent. Toch bedankt voor de poging!
Graag gedaan. 🙄