25.496
netweters
|
157.450
antwoorden
|
21.263
vragen
|
Vandaag kreeg ik een mail van Telenet. Als voetballiefhebber vond ik het niet meteen opbeurend.
Vanaf 1 juli verdwijnt DAZN uit het aanbod en als dit op 25/07, bij de start van de nieuwe voetbalcompetitie nog steeds het geval is, zal men maandelijks € 5 korting krijgen op het Play Sports-abonnement. Eén week vroeger start trouwens al het voetbal op DAZN met de Belgische supercup tussen Union en Club Brugge. Deze wedstrijd kunnen we dan ook al niet meer volgen.
Play Sports heeft voor de voetballiefhebber nog de voetbalrechten van de Premier League, de Eredivisie en daar komt nu nog de Bundesliga bovenop. Champions League, Europa League en Conference League zijn er ook nog, maar als voetballiefhebber kun je hiervoor nog vrij goed terecht op de open zenders.
Wat is € 5 korting als je zoveel moet verliezen? Je verliest niet enkel Belgisch voetbal uit 1A, maar ook 1B voor de liefhebbers, maar ook heel wat ander Europees topvoetbal.
Bijgevolg wonen wij met 3 personen thuis en hebben we 1 digicorder en 2 aangekochte digiboxen. Vanaf september is Play Sports daar ook niet meer op te ontvangen. De nieuwe tv-boxen kun je enkel nog maar huren en dat betekent voor ons gezin ook nog eens een flinke maandelijkse meerkost.
En dan zijn er ook nog tv-storingen waarvoor de technieker van Telenet een opmerking heeft gemaakt en waar Telenet nog steeds geen gevolg aan heeft gegeven...
De kans om het pakket op te zeggen wordt daardoor een heel stuk groter.
Het klopt wat je zegt zoals in Frankrijk zal het lopen toegeven wil de bond niet doen dan zal het rechtbank zijn
Dat verliest de bond zeker het bedrag is te hoog en rechter kan er gemakkelijk een uitspraak over doen met de info dat hij nu al heeft
Wat kan zijn dat de bond druk gaat zetten bij de 2 grootste aanbieders hoe ver dit gaat geen idee om toch akkoord te gaan
Voor de toekomst is het belangrijk dat DAZN een zeer groot verlies lijdt en goed imago verliest. Het is helemaal niet goed dat een onderneming streeft naar een wereldmonopolie op sport (of om het even welk facet).
Ik zie echt niet in waarom een rechtbank een vrijwillig gesloten contract zou gaan veranderen. Niemand heeft aan DAZN de prijs opgedrongen die DAZN vrijwillig aanbood. Als dat zo is kan elke consument achteraf naar de rechtbank gaan want ik betaal teveel voor dit en voor dat. Laat me niet lachen. De zakken van DAZN zijn meer dan diep genoeg gevuld met arrogantie.
@janne_man schreef:Voor de toekomst is het belangrijk dat DAZN een zeer groot verlies lijdt en goed imago verliest. Het is helemaal niet goed dat een onderneming streeft naar een wereldmonopolie op sport (of om het even welk facet).
Ik zie echt niet in waarom een rechtbank een vrijwillig gesloten contract zou gaan veranderen. Niemand heeft aan DAZN de prijs opgedrongen die DAZN vrijwillig aanbood. Als dat zo is kan elke consument achteraf naar de rechtbank gaan want ik betaal teveel voor dit en voor dat. Laat me niet lachen. De zakken van DAZN zijn meer dan diep genoeg gevuld met arrogantie.
Ik denk inderdaad niet dat een rechtbank het contract tussen DAZN en de Pro League nietig kan laten verklaren, tenzij de Pro League zelf grove fouten heeft gemaakt in het contract. Volgens de informatie die ik lees online zou er dus in het contract staan dat er minstens 2 andere distributiedeals moeten gemaakt worden (dus naast hun eigen app deals met bijvoorbeeld Proximus en Telenet). Deze deals zouden wel "commercieel leefbaar" moeten zijn. De vraag is natuurlijk wat elke partij verstaat onder commercieel leefbaar. Het kan zijn dat de Pro League zegt dat een commercieel leefbare deal bijvoorbeeld 30% van het totale bedrag is dat DAZN nu aan de Pro League moet betalen, terwijl DAZN vindt dat de deal pas commercieel leefbaar is als bijvoorbeeld Telenet 45% van de totale waarde moet betalen per seizoen.
Het contract nu in waarde laten verminderen (waarbij DAZN bijvoorbeeld 65 miljoen gaat betalen ipv 85 miljoen) zou normaal gezien nooit gesteund kunnen worden door een rechter, want DAZN was vrij om te bieden op de rechten en niemand heeft hen gedwongen om zoveel te betalen, zonder de garantie dat ze uit deze deal winst zouden kunnen halen. De Pro League zei in de media wel dat DAZN momenteel alle financiële voorwaarden wel nakomt. Dus wat er exact heronderhandeld zou moeten worden, is dan wel de vraag.
De Pro League heeft er inderdaad wel alle zaak bij om de relatie met DAZN gezond te houden, want als DAZN zich zou terugtrekken na betaling van schadevergoedingen of gewoon hun contract uitdoen maar de relatie compleet verzuurd geraakt, dan is er een belangrijke pion weg voor hun bij de volgende rechtenverdeling. Aangezien grote streaminggiganten zoals Amazon, Disney, Netflix en HBO Max de voorbije biedingen nooit interesse hebben getoond, lijkt het er dan gewoon op dat weer Telenet en Proximus één gezamenlijk bod gaan indienen, wat mogelijk tientallen miljoen euro's per jaar lager zou liggen en er dus terug een "normaal" bedrag betaald zou worden van 35-50 miljoen per seizoen in plaats van de bedragen van ruim 80 miljoen nu en zelfs meer dan 100 miljoen de vorige rechtencyclus.
Verder lees ik ook in de media berichten die mogelijks slecht nieuws kunnen betekenen voor Proximus en Telenet. De UEFA zou nieuwe pakketten gaan aanbieden voor de volgende rechtencyclus van de Europese competities (Champions League, Europa League en Conference League) die mogelijks interessanter zouden zijn voor bedrijven zoals Netflix. Zij hopen op die manier dat zulke bedrijven de wereldwijde rechten kopen voor ettelijke miljarden per seizoen en zo de totale omzet uit de rechten voor de UEFA hoger zou worden. De huidige rechtencyclus voor de Champions League, Europa League en Conference League loopt al af binnen anderhalf jaar (na het seizoen 2026-2027) en bij verlies van bijvoorbeeld de Champions League wordt het sportaanbod van de providers wel heel mager als ze blijven weigeren om deals te sluiten met DAZN. In Amerika zou Apple trouwens ook bezig zijn om de rechten voor de F1 op te kopen, met daarna mogelijks een uitbreiding naar wereldwijde rechten wanneer die vrijkomen. Dus Telenet kan dan ook op enkele jaren tijd wel eens zowat alle grote sportrechten verliezen. Maar dit zijn uiteraard voorlopig nog maar speculaties en we zullen dus de komende jaren moeten zien of het zo'n vaart zal lopen. Maar het lijkt er wel op dat Telenet en Proximus in de toekomst zullen moeten afrekenen met meer dan enkel DAZN.
Ik heb helemaal geen weet van providers die weigeren een deal te sluiten met DAZN. Ik weet wel dat ze niet overeenkomen aan welke prijs. Overeenkomen dat is iets tussen de ene vraagt dit en de andere geeft dat. Als de dit de dat te weinig vindt en de dat de dit teveel, dan is er inderdaad geen overeenkomst en kan er onmogelijk objectief gezegd worden dat de vraag te hoog is of het aanbod te laag.
Ik zie in elk geval dat de hebzucht van de KBVB er toe leidt dat de clubsponsors heel ongelukkig zijn. Het mecenaat van de commerciële sponsors is geen liefdadigheid, maar zakelijk belang. Als dit zakelijk belang niets of te weinig opbrengt, blijft enkel de liefdadigheid over en kan de KBVB op zijn kin kloppen. De grote Belgische kijkersgroep voor voetbal is hoofdzakelijk geïnteresseerd in Belgisch voetbal. Zolang de sponsors van het Belgische voetbal geïnteresseerd zijn voor reclame voor inwoners van dit land, zal het altijd belangrijk zijn dat de rechtenhouder er voor zorgt dat het doelpubliek bereikt wordt. Als de KBVB echt van voetbal houdt, dan zorgt die bond dat het de beste prijs kan halen waarbij een maximum aan kijkers bereikt wordt. Zo krijgen de o zo nodige commerciële sponsors waar voor hun mecenaat. Enkel met het geldgewin rekening houden is uiterst contraproductief voor de sport.
De bond heeft te veel gevraagd dat is al duidelijk daarmee dat ze niet aan uit geraken bij DAZN
Als de rechter gaat zien dat er geen winst mee gemaakt kan worden wordt het contract ontbonden
Maar zo ver zal het niet komen wat wel vast staat dat DAZN een bedrag zal inhouden dit mogen ze doen om druk te zetten bij de bond
Om zo vlug mogelijk een oplossing te komen zoals in Frankrijk ik zie nog gebeuren dat iedereen dat geboden heeft de rechten krijgt
Alle bedragen van de aanbieders wordt dan samen geteld dan zullen ze zien wat DAZN nog wil betalen dit moet wel in verhouding staan kijkende klanten van Belgische voetbal
Dit kan nog al die kanten uitgaan
@luc55 schreef:De bond heeft te veel gevraagd dat is al duidelijk daarmee dat ze niet aan uit geraken bij DAZN
Als de rechter gaat zien dat er geen winst mee gemaakt kan worden wordt het contract ontbonden
Maar zo ver zal het niet komen wat wel vast staat dat DAZN een bedrag zal inhouden dit mogen ze doen om druk te zetten bij de bond
De Pro League heeft gewoon een tender gelanceerd waarop alle geïnteresseerden konden intekenen en hun bod op de verschillende loten plaatsen. DAZN heeft zelf beslist om in totaal ruim 80 miljoen te bieden (waaronder volgens de media 79 miljoen voor de live-rechten). Telenet en Proximus hebben ook geboden, maar significant lager waardoor de leden van de Pro League uiteraard akkoord ging met het hoogste bod.
Dat DAZN geen winst kan maken, zal voor een rechtbank in normale omstandigheden dus nooit als excuus aanvaard worden om een contract te ontbinden. Anders ga ik morgen ook een kortlopende lening aan om voor 1 miljoen euro Euro Millions-tickets te kopen bij een jackpot van 100 miljoen. En als ik dan geen winst heb gemaakt stap ik ook naar de rechtbank zodat de Nationale Loterij dat miljoen moet terugbetalen aan mij. 😂
is in frankrijk het voetbalcontract met DAZN niet ontbonden,
omdat DAZN via de rechtbank beweerde dat de franse liga te weinig deed tegen de piraterij?