24766
netweters
|
152532
antwoorden
|
20716
vragen
|
Beste Netweters,
Ik bevind me in een ietwat bizarre situatie: sinds gisteren heb ik plots geen audio meer komende van de digicorder via de externe speaker van mijn televisie. Alle andere bronnen van content leveren wel audio: de televisie zelf en mijn console werken prima. Bovendien heeft alles ruim 2 jaar zonder problemen gewerkt.
Het geluidssignaal wordt wel degelijk via de hdmi kabel tot aan de televisie gebracht want de interne speakers van de tv werken wel gewoon met de digicorder. Ik heb de volgende voor de hand liggende zaken reeds geprobeerd:
- HDMI kabel switchen / andere HDMI poorten gebruiken / HDMI poortinstellingen veranderd - geen verschil
- Reset digicorder & update systeemsoftware TV - geen verschil
- Aanpassen opties audio digicorder / TV - geen verschil
Ik ben dus wat radeloos... Zie ik iets over het hoofd?
Hardware:
HD Digicorder °2017
Sony Bravia 55xe9005
Sonos Play Base
Opgelost! Ga naar oplossing.
@kristofDWdanku voor je berichtje. Dat kan ik niet instellen of aanpassen in de Sonos app. Op de digicorder staat "Dolby Digital" ingeschakeld. Het lijkt inderdaad alsof mijn digicorder een audioformaat naar mijn televisie stuurt die Sonos niet kan afspelen.
De optische kabel van mijn Sonos direct op de digicorder aansluiten geeft wel audio, maar daar ben ik niets mee want ik stream vaak via de televisie zelf...
@Ex-Netweter
Heb je al geprobeerd om je digicorder in te stellen op stereo?
@Ex-Netweterhet maakt geen verschil uit of Dolby Digital aan of uit staat. Een specifieke optie voor stereo zie ik niet?
Ondertussen zag ik nog één optie om te "troubleshooten": de HDMI kabel van de digibox verbinden met de HDMI ingang van de spelconsole. Bizar genoeg heb ik dan wél geluid. De kabel van digicorder rechtstreeks naar dezelfde HDMI poort op de televisie die via de spelconsole wel werkt, werkt niet.
Geen ideale oplossing natuurlijk, want ik wil liever mijn spelconsole niet de hele tijd laten aanstaan.
@Ex-Netweter heb je misschien een optische uitgang op je tv. Want dan zou je van je tv direct naar de Sonos kunnen gaan. Alle geluiden die dan op je tv binnenkomen worden dan naar je sonos doorgezet. Je moet dan wel altijd uw Sonos gebruiken voor geluid voor alle devices op je tv.
@kristofDWdat is inderdaad hoe het nu opgesteld is: sonos verbonden met televisie via optische kabel. De televisie geeft inderdaad alle audio door aan de sonos, behalve audio uit mijn digicorder.
Er is dus *iets* dat maakt dat mijn TV het audiosignaal komende van de digicorder niet meer doorgeeft aan de sonos wanneer ze via een HDMI kabel verbonden zijn.
Ik vermoed dat mijn laatste optie is om de digicorder te vervangen...
Misschien nog een korte samenvatting van het probleem, waarbij => een kabel is
Digicorder => TV => Sonos Geen geluid
Digicorder => TV => TV speakers Wel geluid (niks waard natuurlijk)
Xbox => TV => Sonos Wel geluid
Digicorder => Xbox => TV => Sonos Wel geluid (???)
TV => Sonos Wel geluid
@Ex-Netweter Uw tv doet blijkbaar geen PCM audio passtrough voor oudere protocollen.
Telenet gebruikt oudere protocollen waardoor dit niet kan meegestuurd worden via optische kabel en alleen via HDMI.(met nieuwe protocollen zal dit wel werken (via xbox of andere toestellen lukt dit wel) Vermits er naar mijn weten geen hdmi aansluiting is aan je Sonos, kan je opteren voor een HDMI ARC converter. Je moet dus deze converter die een opsplitsing maakt van hdmi naar hdmi en optische kabel aansluiten.De aansluiting moet als volgt: je digicorder met een hdmi kabel aansluiten op de HDMI ARC converter en vandaar een hdmi naar je tv en de optische kabel naar je SONOS.
Zo zou het moeten werken.Sluit de hdmi kabel wel aan de ARC hdmi , want anders zal dit niet goed werken.
Succes!
@kristofDWDanku! In het schema dat je voorstelt is de Digicorder dan rechstreeks verbonden met de Sonos - verlies ik dan geen input uit de Xbox en Televisie zelf? Domme vraag misschien...
https://www.amazon.nl/kwmobile-HDMI-EDID-Feeder-Manager/dp/B01M3SH3CL
Dit zou misschien ook een oplossing kunnen zijn, omdat het toch echt om een miscommunicatie tussen de Digicorder en mijn TV lijkt te gaan.
@kristofDW @Ex-Netweter
Dank voor jullie hulp, ik heb het ondertussen kunnen oplossen. Een aantal zoekopdrachten wezen op een mogelijke oplossing door de stroom af te schakelen van de betrokken apparaten. Hoewel ik dat gisteren geprobeerd heb zonder succes bedacht ik me dat ik het nog op andere manieren kon doen.
Met deze volgorde is het gelukt om een "reset" van de HDMI interface te forceren tussen digibox en TV:
1. HDMI kabel digibox in de gewenste poort van de TV laten zitten (!)
2. Stroom onderbreken van digibox en televisie
3. Heropstart digibox
4. Heropstart TV
Zo simpel was het, maar het moest in die volgorde.