|
25.774
netweters
|
159.650
antwoorden
|
|
21.515
vragen
|
Na vele problemen met internet kwam een technieker er achter dat ik vocht in mijn coax kabel heb en deze dient vervangen te worden. Nu heb ik de voortuin reeds opengegraven en ga ik een nieuwe coax en tevens een wachtbuis voor fiber voorzien. Nu lees ik dat de aanbevolen diameter voor een wachtbuis minimum 40mm is. Nu komt onze coax aansluiting rechtstreeks de woonkamer binnen en zie ik het niet zitten om er 2 grote gaten te laten boren van 40mm. Mogen de wachtbuizen niet dunner ? Tenslotte is een coax en fiberkabel niet zo dik en zitten er in het traject tot het grijze kastje geen bochten en heeft het maar een lengte van 10meter ?
Als je 1 wachtbuis wil nemen voor coax en Fiber kabel is de 40 MM het minimum vereiste. Als je enkel Coax er in legt is 20 tot 25 MM wel voldoende. Maar omdat je de twee in 1 buis wil steken is die 40 MM wat ze aanraden en zelfs bij andere providers groter 80 MM. Maar Fiber enkel is het advies 40 MM of groter
Waarom ? omdat de fiber kabel de gevoeligste kabel is. Het kan in een kleinere diameter kabel breuken veroorzaken.
Nu dit is wat uitleg jij kiest uiteindelijk zelf wat je wil doen , het advies mee pakken of je zegt nee ik leg toch een dunnere diameter. Het is niet gezegd dat er een kabelbreuk komt maar je kan het wel voorkomen.
Doe tijdens de (ver)bouwwerken al bepaalde voorbereidingen om de fiberinstallatie binnenkort vlot te laten verlopen:
https://www2.telenet.be/residential/nl/inspiratie/fiber/fiberaansluiting-tijdens-het-verbouwen.html
Bedankt voor de reactie. Het hoeft niet perse 1 buis te zijn, wil gerust nog 2 buizen voorzien (de gleuf is groot genoeg)
Dat kan je ook natuurlijk maar dan nog blijft het advies voor fiber 40 MM.
Heb zelf ook een fiber kabel binnen liggen , aan de gevel idd een grote pijp of eigenlijk kabel goot hebben ze gemaakt. Dan een gat in de muur die is 40 MM toch ongeveer kan ook iets groter zijn.
Dan moet je enkel voor je coax 20 of 25 MM voorzien maar dan heb je twee wachtbuizen.
Over de volledige lengte zit er vocht in de kabel dat heeft de technieker gemeten met hun toestel
Er zal een verkeerde kabel gelegd zijn in de tijd een witte zal het zijn
Zou ook een extra buis nog leggen voor de andere spelers of dikker type kan ook
En leeg er aantal vob kabels in dan kunnen de andere aanbieders die ook gebruiken moet niet terug gegraven worden
en trek je de kabels zonder probleem door (bij die rode buizen braak meestal de trekveer af omdat deze buizen niet glad zijn )
Je trekt de kabel waar je wild waar hij binnen komt wordt hij aangesloten wil je een andere plaats dat kan nu perfect
Je kan een dunner gat boren in de gevel en daar een elektriciteitsbuis door duwen zorg dat die schuin zit dat er geen water binnen loopt
Het nadeel is wel dat bij elke werken een klein stukje open moet op zelfde plaats waar de buis stopt aan de gevel