Jouw mening is belangrijk!

We willen begrijpen waarom klanten nog steeds het contactformulier gebruiken. Help ons en beantwoord 2 korte vragen: Vertel ons jouw mening over het contactformulier.
Beantwoorden
musicboy
Professional Beetjesweter
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Diameter wachtbuis coax en fiber

Na vele problemen met internet kwam een technieker er achter dat ik vocht in mijn coax kabel heb en deze dient vervangen te worden. Nu heb ik de voortuin reeds opengegraven en ga ik een nieuwe coax en tevens een wachtbuis voor fiber voorzien. Nu lees ik dat de aanbevolen diameter voor een wachtbuis minimum 40mm is. Nu komt onze coax aansluiting rechtstreeks de woonkamer binnen en zie ik het niet zitten om er 2 grote gaten te laten boren van 40mm. Mogen de wachtbuizen niet dunner  ? Tenslotte is een coax en fiberkabel niet zo dik en zitten er in het traject tot het grijze kastje geen bochten en heeft het maar een lengte van 10meter ?

3 reacties
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! De gouden postveer is voor jou

@musicboy 

Als je 1 wachtbuis wil nemen voor coax en Fiber kabel is de 40 MM het minimum vereiste. Als je enkel Coax er in legt is 20 tot 25 MM wel voldoende. Maar omdat je de twee in 1 buis wil steken is die 40 MM wat ze aanraden en zelfs bij andere providers groter 80 MM. Maar Fiber enkel is het advies 40 MM of groter 

Waarom ? omdat de fiber kabel de gevoeligste kabel is. Het kan in een kleinere diameter kabel breuken veroorzaken. 

Nu dit is wat uitleg jij kiest uiteindelijk zelf wat je wil doen , het advies mee pakken of je zegt nee ik leg toch een dunnere diameter. Het is niet gezegd dat er een kabelbreuk komt maar je kan het wel voorkomen. 

Hoe bereid je je woning voor op fiber?

Doe tijdens de (ver)bouwwerken al bepaalde voorbereidingen om de fiberinstallatie binnenkort vlot te laten verlopen:

1. Voorzie een wachtbuis
    Als je toch al graafwerken uitvoert voor elektriciteit, water of riolering, leg dan tegelijkertijd de wachtbuis voor fiber aan. Zo bespaar je op werkuren én vermijd je achteraf extra breekwerken.
    Laat een wachtbuis van minstens 40 mm lopen van de rooilijn (de grens tussen je perceel en de straat) tot in je woning. Leg die buis op zo’n 60 cm diepte en laat ze eindigen op een centrale plaats in huis, bijvoorbeeld de berging of technische ruimte.

https://www2.telenet.be/residential/nl/inspiratie/fiber/fiberaansluiting-tijdens-het-verbouwen.html

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
musicboy
Professional Beetjesweter
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Bedankt voor de reactie.  Het hoeft niet perse 1 buis te zijn, wil gerust nog 2 buizen voorzien (de gleuf is groot genoeg)

patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! De gouden postveer is voor jou

@musicboy 

Dat kan je ook natuurlijk maar dan nog blijft het advies voor fiber 40 MM. 

Heb zelf ook een fiber kabel binnen liggen , aan de gevel idd een grote pijp of eigenlijk kabel goot hebben ze gemaakt. Dan een gat in de muur die is 40 MM toch ongeveer kan ook iets groter zijn.

Dan moet je enkel voor je coax 20 of 25 MM voorzien maar dan heb je twee wachtbuizen. 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.