Beantwoorden
wouterV
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Happy New Year! Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur!

Digibox & eigen router/switch opstelling werkt niet

Hallo,

 

Ik heb volgend probleem en vind er niet meteen een oplossing voor. Eerst schema van de huidige opstelling:

wouterV_0-1610011323378.png

 

Zoals je ziet hebben we een modem-only van Telenet die dan aangesloten is op firewall (tevens router). Digibox werkt bijna helemaal: er ontbreken enkel een paar zenders (Eurosport 2, WTV). Opnemen & tv-gids werken.

 

Nu las ik dat de digibox rechtstreeks op de telenet modem moet aangesloten zijn omdat deze een WAN-ip moet krijgen. Zo gezegd, zo gedaan en heb toen volgende opstelling gebruikt:

 

wouterV_1-1610011338916.png

 

 

Echter, hier kreeg ik toen melding op digibox dat deze geen internet-verbinding heeft: opnemen, tv-gids ed werkten niet meer. Wanneer ik laptop aansluit op netwerk-kabel digibox kreeg ik volgend IP:

wouterV_3-1610011418489.png

 

(heb 1e default gateway geblured: deze stond nog manueel ingesteld in netwerk-instellingen dus mag genegeerd worden)

Ik krijg dus wel degelijk een WAN-IP. 

Ook als ik patch punt rechtstreeks op de Telenet modem aansluit nog steeds melding dat er geen internet verbinding is. 

 

Wat zou de oorzaak hiervan zijn? Heb zowel de modem, digibox etc cold gereboot maar situatie bleef hetzelfde. Zou bovenstaande opstelling moeten werken? Indien niet, wat is alternatief (evt poort op fortigate reserverven voor IPTV?)

 

0 Likes
10 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digibox & eigen router/switch opstelling werkt niet

@wouterV  Ik heb een afbeelding afgekeurd omdat er een WAN IP adres zichtbaar was. Op de andere afbeeldingen zie ik niet echt waar je uw digicorder plaatst.

Je zal altijd kunnen kijken en opnemen op je digicorder ongeacht of die wel of niet rechtstreeks op de modem is aangesloten. Maar na een eigen router/firewall krijg je geen 10.x.x.x IP adres waardoor je geen interactiviteit hebt. Dat is de reden waarom je rechtstreeks op de Telenet modem moet aangesloten zijn, eventueel via een switch.

De afbeelding die afgekeurd is toont de verbinding van je PC niet die van de digicorder. Dit moet je via de technische informatie van uw digicorder bekijken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
wouterV
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Happy New Year! Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur!

Digibox & eigen router/switch opstelling werkt niet

@igvfer bedankt voor de opmerking. Heb de schema's aangepast, idd niet onbelangrijk detail :-). 

Wat wel vreemd is, is dat in de huidige opstelling (1e schema) eigenlijk wel interactivteit is (denk ik): TV-gids werkt bvb. 

 

Kijk je de nieuwe schema's eens na en geef je je mening of 2e opstelling zou moeten werken?

 

bedankt!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digibox & eigen router/switch opstelling werkt niet

@wouterV  Normaal zou dit moeten werken. Programmagids werkt voor meer dan 2 dagen? Zonder interactiviteit zie je die altijd 2 dagen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
wouterV
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Happy New Year! Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur!

Digibox & eigen router/switch opstelling werkt niet

@igvfer bedankt voor je antwoord. 

Heb juist niets van interactiviteit bij opstelling 2 (ook niet als ik digibox rechtstreeks patch aan de telenet modem). Of zit er een soort "geheugen" op de modem voor mac-adressen. Herrinner me nog in begindagen van Telenet dat dit zo was. Duurde dan uur ofzo vooraleer je een andere PC kon aansluiten op de modem, tot dan kreeg je geen IP-adres.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digibox & eigen router/switch opstelling werkt niet

@wouterV  Het kan inderdaad even duren voor je digicorder geactiveerd is. Je bent toch zeker dat die geactiveerd is op uw account. Het is toch geen dat je overgenomen hebt van iemand anders. Eventueel de klantendienst bellen of naar een Center gaan met de barcodes die op de box staan.

In de technische informatie in de menu in je box moet je een 10.x.x.x adres hebben.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
wouterV
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Happy New Year! Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur!

Digibox & eigen router/switch opstelling werkt niet

@igvfer ok bedankt voor de informatie, dan weet ik dat het daar niet aan ligt. Zal verder aan de slag gaan met deze info en op de hoogte houden wat nu de oorzaak was.

 

Nog één vraag: kan het ontbreken van bepaalde zenders (die wel in het pakket moeten zitten) veroorzaakt worden door gebrek aan interactiviteit? Denk het eigenlijk niet, afgaande op uw vorige posts.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5298
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digibox & eigen router/switch opstelling werkt niet

@wouterV kan liggen aan verlies op de kabel, of je hebt het op discovery world, die is gestopt sinds begin januari en nog enkele.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
wouterV
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Happy New Year! Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur!

Digibox & eigen router/switch opstelling werkt niet

@Master-Magic gaat over WTV (=regionale zender) & Eurosport 2, deze zouden wel moeten  aanwezig zijn.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5298
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digibox & eigen router/switch opstelling werkt niet

@wouterV die 2 zenders zitten op verschillende freq in west Vlaanderen.

kan je bv TV5 monde zien???? (die zit op de freq van WTV)

of kanaal Z (die zit op de freq van Eurosport 2)?????


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
wouterV
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Happy New Year! Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur!

Digibox & eigen router/switch opstelling werkt niet

Blijkbaar is er toch iets technisch niet in orde met de digibox - Telenet technieker komt langs.

 

@Master-Magic  & @igvfer  bedankt voor de hulp!