Beantwoorden
RafVDM
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Digibox vindt geen Digicorders meer sinds 3 à 4 dagen

Ik heb zonet de vraag gestuurd aan de klantendienst en ik vertrouw erop dat het in orde komt, ik ben al van in de vroege dagen klant bij Telenet met niets dan goede ervaring (ook na afloop van een mindere ervaring).

Maar ondertussen zaagt mijn lieftallige echtgenote me de oren van de kop, dus ik post het ook hier even.

Misschien vind ik hier iemand in hetzelfde schuitje, of wie weet met een oplossing.

Hier mijn vraag aan de klantendienst...

 

Ik ben niet 100% kundig, maar evengoed geen leek.
Ik zit met een probleem dat mijn petje te boven gaat.
Ik heb echt al vanalles geprobeerd, inclusief reset van mijn netwerk, powerlines naar fabrieksinstellingen, kabels veranderd, ...

 

Wij hebben 2 Digicorders in ons netwerk.
Eén is aangesloten via netwerkkabel, de andere via Powerline.
Alles gaat prima.
De Digicorders spelen elkaars opnames moeiteloos af.

 

We hebben ook 1 Digibox in ons netwerk.
De Digibox is aangesloten via Powerline.
Tot voor 3 à 4 dagen speelde die ook vlekkeloos de opnames van de Digicorders af.

 

Maar sinds 3 à 4 dagen...

 

De Digibox speelt opnames nog altijd vlekkeloos af, maar op voorwaarde dat "hij de Digicorders heeft gevonden".
Geregeld geeft de Digibox nu de melding "We hebben op dit moment geen Digicorder kunnen terugvinden. Mogelijke oorzaken:...".
Ook de DLNA-toestellen blijken op dat ogenblik zoek te zijn.
Dat kan gebeuren bij het aanzetten, maar evengoed tussendoor.
Als de Digicorders en DLNA zijn gevonden, dan kunnen we perfect kijken.
Maar als we daarna een andere opname willen bekijken, blijken Digicorders en DLNA geregeld onverwacht weer verdwenen.

 

De 2 Digicorders vertonen overigens geen enkel probleem.

 

Het ligt -lijkt me- niet aan mijn netwerk of Powerlines, aangezien alle andere netwerkfuncties op de Digibox altijd werken, en de opname vlot blijft afspelen zodra gestart.
Alleen de detectie van de Digicorders vanuit de Digibox loopt frequent in de soep.
En ik denk dat ik goed weet wat er via netwerk gebeurt en wat via de coax:
- coax: tv-gids 2 dagen, tv kijken, kijken à la carte (incl terugkijk-tv),
- netwerk: opvragen tv-gids +2 dagen, kijken opnames van andere digicorders, aanvragen à la carte (incl terugkijk-tv), DLNA.

 

Op het ogenblik dat het probleem zich voordoet, vinden de 2 Digicorders elkaar trouwens perfect.
De "mogelijke oorzaken" uit de foutmelding zijn dus zeker niet van toepassing op mijn situatie.
Ook interactiviteit is niet het probleem, want ik kan de programmagids op de Digibox ruim in de toekomst opvragen, evenals à la carte en terugkijk-tv.

 

Het allervreemdste:
Alles via het netwerk werkt op de Digibox, alleen die detectie loopt spaak, maar als ik de netwerkkabel van de Digibox een seconde uittrek en terug insteek, dan worden de Digicorders en DLNA bijna onmiddellijk gevonden.
Het valt me dan wel op dat het samenstellen van de opnamenlijst op dat ogenblik heel traag gaat, aan 1 à 2 seconden per lijn, al kan dat normaal zijn als die lijst onder normale omstandigheden misschien in de achtergrond wordt opgebouwd.

 

Maar uiteindelijk werkt alles weer, al is het tijdelijk.

 

Ik heb de Digibox ook al 2 keer herstart via "Toepassingen opnieuw installeren".
Ook die 2 keer werkte alles weer, weliswaar alweer tijdelijk.

 

Ik ben bereid om terug te zetten naar fabrieksinstellingen, maar ik ben daar geen fan van omdat wij onze eigen programmavolgorde gebruiken en dat is een ontzettend werk om dat terug goed te krijgen.
Als dat het probleem met zekerheid oplost, dan doe ik dat natuurlijk wel, maar graag niet als "eerste probeersel".

12 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digibox vindt geen Digicorders meer sinds 3 à 4 dagen

Heb je een netwerkkabel in reserve? Zo ja gebruik die eens tussen Digibox en powerline. Zo neen wissel deze eens met de netwerkkabel van een Digicorder. 

Op deze manier kan je vaststellen of het een kabelprobleem is.

0 Likes
RafVDM
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Digibox vindt geen Digicorders meer sinds 3 à 4 dagen

Dank je wel,

 

Maar zoals ik schreef: "Ik heb echt al vanalles geprobeerd, inclusief reset van mijn netwerk, powerlines naar fabrieksinstellingen, kabels veranderd, ...".

Dus de kabel heb ik al veranderd.

 

Het lijkt me dan ook geen probleem met de kabel, of ik moet de brute pech hebben gehad dat de vervanger ook kapot zou zijn.
Die heb ik echter van de tv zelf gerecupereerd en daar werkte die.

 

Een kapotte kabel lijkt me trouwens geen verklaring, gezien alle andere netwerkfuncties -en dan vooral de zware, zoals opnames bekijken- wél werken.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digibox vindt geen Digicorders meer sinds 3 à 4 dagen

Als je nu eens om te  testen de Digibox wisselt van plaats met één van de twee Digicorders? Baat het net, schaad het niet.

0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Digibox vindt geen Digicorders meer sinds 3 à 4 dagen

en toch heb ik de indruk dat het aan de powerlines ligt, aan het verslijten zijn.

zeker als je vermeldt dat de verbinding werkt en dan weer niet....

RafVDM
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Digibox vindt geen Digicorders meer sinds 3 à 4 dagen

Ondertussen gecontacteerd door Telenet.

Die hebben eerst een "Herpair" uitgevoerd, maar die bracht niets op.

Hun voorstel is nu ook om de Digibox te wisselen met 1 van de Digicorders.

Zo weten we (normaal dan toch) of het probleem bij de Digibox ligt, of dan toch bij de kabel of powerplug.

Dus prima idee van jou, Janne_man.

Het zal even moeten wachten, het gaat wat afbraakwerk vragen en ik heb deze namiddag een optreden.

Morgen maak ik daar (normaalgezien) tijd voor.

Wordt vervolgd.

0 Likes
RafVDM
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Digibox vindt geen Digicorders meer sinds 3 à 4 dagen

Ik ga niet uitsluiten dat het aan de Powerlines ligt, Padalby, of zelfs tóch de kabel, maar dat is op dit moment zo onwaarschijnlijk dat ik eerst even de andere wegen ga bewandelen.

De powerlines zijn Devolo en vrij recent, update van de firmware is uitgevoerd in het pakket "al vanalles geprobeerd".

Het is niet dat de verbinding werkt en dan weer niet, het is dat het detecteren van de Digicorders en de DLNA niet consequent lukt.
Alle andere functies die via het netwerk gaan werken perfect.

En het zwaarste, het kijken naar een opname, werkt eveneens perfect, zonder haperingen van begin tot einde.
Dat staaft niet meteen de stelling dat de powerlines aan het sukkelen zijn.

Maar ik sluit het niet helemaal uit, dus het staat mee op mijn lijstje... onderaan.

0 Likes
RafVDM
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Digibox vindt geen Digicorders meer sinds 3 à 4 dagen

Hoewel ik er geen fan van ben, ben ik gisteren toch maar "terug naar fabrieksinstellingen" gegaan.

Zoals verwacht werkte de eerste opvraging van de "opnames" perfect, maar na bekijken van de eerste opname waren de Digicorders al meteen weer ribbedebie.

 

0 Likes
RafVDM
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Digibox vindt geen Digicorders meer sinds 3 à 4 dagen

Zonet weer contact met Telenet gehad.

Deze lieve dame (wat niet wil zeggen dat de dame van gisteren niet lief zou zijn geweest) herkent het probleem. Haar ervaring leert dat het hoogstwaarschijnlijk een defect is in de Digibox, en zo goed als zeker niet in de powerline(s) of in de bekabeling.

De eerste stap wordt daarmee dan toch meteen inruilen van de Digibox.

Wordt alweer vervolgd.

 

 

Mrwhoopie
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Smartlock Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur!

Digibox vindt geen Digicorders meer sinds 3 à 4 dagen

Is er een mogelijkheid om de bewuste digibox even met een LAN kabel aan te sluiten?Zo ben je zeker dat het niet aan je box ligt.

0 Likes
RafVDM
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Digibox vindt geen Digicorders meer sinds 3 à 4 dagen

Een update:

Zaterdag van Telenet dus toestemming gekregen om de digibox in te ruilen voor een "nieuwe".

Helaas, zelfde probleem.


Wel heeft mijn vrouw volgens mij geen "nieuwe" meegekregen, maar een gereviseerde (witte doos, zonder adapter of afstandbediening).

Op zo'n moment begint een mens (een mens als ik, dan toch) natuurlijk weer te twijfelen of we de digibox nu écht als verdachte mogen uitsluiten.

Maar goed...

De boel afbreken om de 'box te wisselen met een 'corder, daar had ik eigenlijk niet echt zin in.

Gelukkig ... Eureka! ... Idee! ... (soms werkt het goed hierboven)

De powerline van de 'box en de 'corder gewisseld en ... Tadaah!!! ... opgelost!

Tegen alle verwachtingen (lees: symptomen) in zit het probleem dan tóch in de powerline.

Maar... nu zit die dan-mogelijk-toch-kapotte-powerline aan de kant van de 'corder.

Je zou dan toch verwachten dat de 'corder onze andere 'corder niet meer gaat vinden?

Nee, integendeel ... ook daar werkt het volgens mijn dochter nu al bijna een week perfect.

Ik heb op het werk de situatie eens uitgelegd aan een paar netwerkspecialisten, die snappen ook niet ten volle waarom die andere functies die door diezelfde powerline passeren dan vlekkeloos werken.

Zij vermoeden dat een defect in de powerline maakt dat het eerste pakketje altijd fout gaat, dat de powerline als het ware eerst eventjes in gang moet schieten en vervolgens perfect werkt tot het verkeer weer stilvalt.

Het vermoeden is dat er voor de detectie van de digicorders en de DLNA geen foutcorrectie is, dus dat er bij het gemiste pakketje geen herhaling gebeurt, waardoor er geen digicorders worden gevonden.

Bij de andere functies zit die foutcorrectie er waarschijnlijk wél, en komt het daar na een gemiste start door die correctie toch nog goed.

Da's evenwel slechts een theorie.

Wat mijn netwerkspecialisten zeker niet kunnen verklaren ...
Waarom werkt die vermoedelijk-kapotte-powerline dan wél perfect als je hem inplugt aan de andere kant van de muur?
Als ik al niet gek was, dan werd ik het hiermee wel!

Alleszins, mijn probleem lijkt opgelost.


Aan allen bedankt voor de ideeën en het meedenken.

En als iemand het allemaal kan verklaren, dan hoor ik het graag.

Ik heb een of andere afwijking -denk ik- waarbij ik zo'n onbegrijpelijke zaken graag probeer te begrijpen.

@Mrwhoopie: Tijdelijk met kabel verbinden was dus niet nodig, box en router staan trouwens te ver uit elkaar voor mijn 10-meter-kabeltje.

Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Digibox vindt geen Digicorders meer sinds 3 à 4 dagen

Om toch maar mee te geven : powerlines kunnen kuren krijgen, inderdaad zelf ondervonden.

daarom leek me het logisch hier aandacht aan te geven.

toch maar onthouden welke powerline kuren had voor de toekomst.

Eind goed, al goed ????

0 Likes
Mrwhoopie
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Smartlock Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur!

Digibox vindt geen Digicorders meer sinds 3 à 4 dagen

Er bestaan ook patchen van 15m 😏Als je powerline's gebruikt kan de oorzaak ook in je stroomkring zitten,het is dus niet noodzakelijk dat dezelfde powerline op een andere locatie ook problemen gaat geven.Het verschil tussen de andere data die over de PWL gaat en uw opnames delen is dat er bij een hapering direct errors oplopen en je box er dus mee gaat ophouden.

 

Zelf had je de swap kunnen voorkomen,want je had intern ook al eens de boxen kunnen wisselen.Opnames delen en powerlines is wachten tot het mis gaat,het kan lang duren maar ooit gaat het geheid eens mis.

0 Likes