Beantwoorden
tony87
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your second party! It's your sixth party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Digicorder achter switch

Hallo,

 

Ik zou volgende opstelling willen bekomen

 

Telenet (modem only) ---> Eigen router (Ubiquiti) ---> Switch ---> Digicorder

 

Ik zou dan op de router/switch een VLAN aanmaken die puur dient voor het Telenet subnet (externe Telenet IP's). De switchpoort waar de digicorder op aangesloten zal worden zal dan in deze VLAN zitten.

 

Zal dit werken? Heeft iemand al zo een setup?

 

Grts.

0 Likes
29 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Digicorder achter switch

@tony87

 

Dat kan werken. Welke ubiquiti router heb je? Ik heb een Edgerouter X maar ik krijg het niet aan de praat dus heb ik een switch achter de modem gezet en daar de digicorder en router op aangesloten.

 

Het is iets met multicast. Ik heb het eens geprobeerd maar het lukte niet en toen ben ik maar voor de makkelijke oplossing gegaan. (Ik ken letterlijk niets van routing)

Het is de bedoeling dat de digicorder een intern en extern ip krijgt.

 

Misschien heb je hier iets aan.

 

Laat zeker weten of het lukt! 🙂

 

 

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Digicorder achter switch

Je sluit best de switch aan op je modem. Op die switch sluit je dan de digicorder en je router aan. Dat is het makkelijkst ivm de digicorder

 

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
tony87
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your second party! It's your sixth party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Digicorder achter switch

Ik ga het dan zo doen inderdaad, de switch achter de telenet modem plaatsen en daar de router (en alle andere appratuur) op aansluiten.

 

Beetje rare setup misschien maar ik zal dan VLAN's gebruiken om het telenet subnet te scheiden van mijn eigen interne subnets.

 

Dank je wel.

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Digicorder achter switch

Ik heb deze constructie:
Telenet (modem only) ---> Eigen router (NetGear) ---> Digicorder1 (VLAN)     

                                                                                                                          ---> Digicorder2 (VLAN)     

                                                                                                                          ---> Switch (DHCP) ---> de rest

 

en die werkt. Wat is de reden dat de Digicorder achter de Switch moet hangen? Volgens mij ga je die rechstreeks op de VLAN poort van de router moeten hangen, anders hangt gans de switch op je VLAN. Het zou kunnen werken, maar Telenet is nogal gevoelig bij het uitdelen van hun IP adressen (vroeger zeker, nu zijn ze iets flexibeler).


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Digicorder achter switch

@BertXL

 

Je Netgear heeft wss een ingebouwd IPTV functie? Die ubiquiti routers hebben dat niet, je moet dat handmatig doen.

Als je dat niet doet is de digicorder niet interactief en dus ook geen tv-gids verder dan 1 dag.

 

 

@tony87

Wat bedoel je met Telenet subnets scheiden van jouw eigen? Je moet de router met de WAN poort aansluiten, dan zit er toch NAT tussen?

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Digicorder achter switch

@Arthur2sommige routers laten toe om bepaalde poorten als vlan te definiëren, waardoor er geen nat op gebeurd. Iptv is een user friendly vorm daarvan.

Hier staat de uitleg van mijn NetGear R9000: https://kb.netgear.com/25724/VLAN-tagging-setup-for-Nighthawk-router 

 

@tony87 Er is wel degelijk een verschil tussen VLANs en subnets. Volgens mij heb je een VLAN nodig voor je digicorder en geen subnet (192.168.2.x is een subnet maar gaat niet werken voor je digicorder)


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digicorder achter switch

Om juist te zijn: 192.168.0.x is geen subnet dat is een volwaardig private network.

Subnet wordt meestal gedifinieerd als 255.255.255.0. Dat wil zeggen dat er op dat netwerk 255 Ip adressen kunnen zijn.

Als je 255.255.255.128 definieert als mask dan creëer je 2 subnetten met elk 128 IP adressen.

namelijk 192.168.0.0 tot 192.168.0.127 en een ander netwerk 192.168.0.128 tot 192.168.0.255

Een IP adres uit het ene subnet kan niet het andere bereiken tenzij via

routering.

Dat is dus nog iets anders dan VLAN.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Digicorder achter switch


@igvfer schreef:

Om juist te zijn: 192.168.0.x is geen subnet dat is een volwaardig private network.

Subnet wordt meestal gedifinieerd als 255.255.255.0. Dat wil zeggen dat er op dat netwerk 255 Ip adressen kunnen zijn.

Als je 255.255.255.128 definieert als mask dan creëer je 2 subnetten met elk 128 IP adressen.

namelijk 192.168.0.0 tot 192.168.0.127 en een ander netwerk 192.168.0.128 tot 192.168.0.255

Een IP adres uit het ene subnet kan niet het andere bereiken tenzij via

routering.

Dat is dus nog iets anders dan VLAN.


Om het technisch te zeggen:

VLANs werken met getagde IP pakketten, gebasseerd op de poort van de switch/router, subnetten met masks op IP  addressen 🙂


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stiibun
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Complimentendag Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af!

Digicorder achter switch

@BertXL, moet je de VLANs een speciale tag toekennen voor IPTV. Ik weet dat dit voor andere ISP's zoals Proximus en KPN in Nederland het geval is, maar of dat nodig is bij Telenet en wat de VLAN tags dan precies zijn, daar kan ik helaas niets over terug vinden.

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Digicorder achter switch

Mijn router biedt de optie om een VLAN te definieren 'by bridge group' en genereert dan zelf  intern tags, om het onderscheid te maken (vermoed ik). Ik moet gewoon de router poorten selecteren die ik in de VLAN wil hebben.

 

De digicorders zijn niet zo gevoelig dat ze echt een specifieke VLAN moeten hebben blijkbaar, ze moeten gewoon apart zitten van de rest en een Telenet IP adres hebben.

Het belangrijkste is dat ze geen IP krijgen van je lokale DHCP server....

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Stiibun
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Complimentendag Star Wars Day Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af!

Digicorder achter switch

Bedankt Bert, dat zou met mijn UniFi USG router ook wel moeten lukken dan. Deze is pas deze week in gebruik genomen, dus eerst deze beter leren kennen en daarna zal ik eens proberen of het hier ook lukt.

 

De simpelste manier is natuurlijk gewoon zoals nu de Modem, Digicorder en UniFi USG op een simpele Belkin switch zoals ik het ook voorheen had met een Airport Extreme ... recht-toe-recht-aan dus en het werkt gewoon. Maar ben niet af te schrikken van een uitdaging en kan geen kwaad want die Belkin switch kan altijd terug als ik er niet in slaag dit voor elkaar te krijgen.

 

Maar met de hulp van andere Netweters zou het ook wel moeten lukken natuurlijk Smiley Vrolijk

iTsvc
Professional Beetjesweter
Berichten: 5
Jij bent af! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Digicorder achter switch

En de uitleg van je 128 subnet klopt niet dus let op met het verschaffen van dergelijke info..!

When Clean Is Not Enough!
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digicorder achter switch


@iTsvc schreef:

En de uitleg van je 128 subnet klopt niet dus let op met het verschaffen van dergelijke info..!


Wat klopt er niet?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Digicorder achter switch

@iTsvc

 

Ik zie ook geen probleem.

 

Mogelijk is de 'tot' 192.168.0.255 niet duidelijk want dat is het broadcast adres maar voor de rest zie ik geen probleem.

 

Kun je even verduidelijken wat er fout is?

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes