Beantwoorden
HansDo
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Topicwurm! Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Say what?!

FM ontvangst na stopzetting radio via kabel

Ik heb ook de fm antenne ontvangen van telenet. Aanvankelijk was de antenne niet te gebruiken,gaf enkel ruis bij aansluiten op de coax. Na wat zoeken heb ik er een coax verlengkabel aan gekoppeld van 3m ,langs de muur laten lopen en het uiteinde van de antenne een 50cm boven de vloer vastgemaakt. Er wel voor zorgen dat de kabel en antenne uit de buurt blijft van evt contactdozen 

waar een modem is op aangesloten

Mijn verbazing was groot toen ik op de reguliere fm zenders afstemde met mijn tuner kenwood K-323,

zeer goede ontvangt van alle vrt zenders en regionale zenders uit de buurt. Ben tevreden dat ik in 

mijn living weer radio kan luisteren.

7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

FM ontvangst na stopzetting radio via kabel

@HansDo  Blij dat het gelukt is. Een FM antenne ontvangt zijn signalen via de buitenlucht. Dus is het perfect mogelijk dat de plaatsing dichter naar een raam toe de ontvangst verbeterd. Mijn huis is goed geïsoleerd en dat zorgt er voor dat ik geen FM ontvangst heb in mijn huis. Daarvoor zou ik die antenne buiten moeten hangen en verlengen met coax tot aan mijn ontvanger. Mijn alternatief is internetradio.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
HansDo
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Topicwurm! Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Say what?!

FM ontvangst na stopzetting radio via kabel

De antenne heb ik ook proberen te plaatsen tegen de venster, maar in die hoek ligt een stekkerdoos

waar heel de apparatuur van telenet (modem...) is op aangesloten. Wanneer ik de stekkerdoos afkoppel is het signaal ook goed. Nu ligt de kabel naar de andere kant, huisinwaarts, en het signaal

is even goed

0 Likes
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

FM ontvangst na stopzetting radio via kabel

Je kan inderdaad een antenne zelf maken, gewoon wat koperdraad op juiste lengte knippen. Die samen brengen naar coax en dat is het. Dan nog gewoon wat richten. Wil je meer gevoeligheid dan moet je een rooster er achter zetten, zoals de oude antenne vroeger. Voor degene die zo goed isoleren gewoon een mastje buiten en daar je constructie opzetten. Of zo iets kant en klaar kopen kan ook. FM heeft niet veel nodig om te ontvangen

Stefan Groenen
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

FM ontvangst na stopzetting radio via kabel

tegen 2022-2023 verdwijnt FM via ether ook. Dus dit is helaas slechts een tijdelijke oplossing.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

FM ontvangst na stopzetting radio via kabel


@Steven-E  schreef:

tegen 2022-2023 verdwijnt FM via ether ook. Dus dit is helaas slechts een tijdelijke oplossing.


 Volledig? Ik dacht dat de lokale radio's nog frequenties gingen krijgen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

FM ontvangst na stopzetting radio via kabel

Dat zou kunnen. Maar daar luister ik niet naar 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

FM ontvangst na stopzetting radio via kabel


@Steven-E  schreef:

Dat zou kunnen. Maar daar luister ik niet naar 😉


Volgens dat ik gelezen heb zijn de laatste toegekend in 2018 en lopen tot 2027. En dan gaat de deur volledig dicht. De landelijke zenders zijn al zover.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes