Beantwoorden
guydekeyser
Freshman Beetjesweter
Berichten: 28
On a roll... A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Magnum TV & Akai VHS na signaalswitch nog werkende?

Het analoog signaal wordt in Hamme afgeschaft vanaf 16 2..Ik heb een oudere TV Magnum en een Akai Video met 1 scart-aansluiting..Zou absoluut willen BLIJVEN opnemen via mijn Akai-Videorecorder en dus videocassettes...Gaat dit nog als ik een digibox verbind? Hebben die nog een scart-aansluiting trouwens? Heb je 2 scart-aansluitingen nodig in je videorecorder of is een adapter HDMI-Scart de oplossing, zoals een telenet-medewerker zei? Ik kan er niet meer aan uit, maar TV is van mijn broer(dikke tv) en heeft geen HDMI-aansluiting/enkel Scart en video is via scart verbonden naar tv..en ook zwarte ronde kabel van video naar tv..Hoe kan ik dit oplossen?

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: MAGNUM TV - AKAI VIDEO 1 scart

Tags (1)
0 Likes
52 reacties
guydekeyser
Freshman Beetjesweter
Berichten: 28
On a roll... A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Magnum TV & Akai VHS na signaalswitch nog werkende?

@luc55  Zijn er ook DVB-C ontvangers die het AAC signaal kunnen ontvangen want ik lees hier op het forum dat sommigen op hun oudere tv (zoals de mijne)geen beeld/klank hebben van sommige zenders....als je dan op video wil opnemen..kan je dan tegelijkertijd naar een andere programma kijken op een andere zender of moet je op het programma en de zender blijven?

0 Likes
guydekeyser
Freshman Beetjesweter
Berichten: 28
On a roll... A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Magnum TV & Akai VHS na signaalswitch nog werkende?

@luc55  is daar bij die lijst die je geeft ook wdr 4 bij?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Magnum TV & Akai VHS na signaalswitch nog werkende?

@guydekeyser 

Op het compact signaal is er bij de radio ook WDR4. Als je naar hier gaat zie onder de tekst: Naast de tv zenders heb je ook radio zenders, op 120000kHz heb je de volgende de lijst van radio zenders die standaard in het compact signaal zitten.

 

De huidige tv toestellen op de Belgisch markt hebben AAC. Dit was een situatie die zich voordeed met toestellen die nu ongeveer 10 jaar oud zijn.

Maar op het Compact signaal is geen enkele zender met AAC geluid.

0 Likes
guydekeyser
Freshman Beetjesweter
Berichten: 28
On a roll... A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Magnum TV & Akai VHS na signaalswitch nog werkende?

@janne_man   kan je me dan aanraden om ofwel een digibox te nemen ofwel een dvb-c tuner die de zenders van het compact signaal kan ontvangen? Voor mij was het dus ook belangrijk van video te kunnen blijven gebruiken EN op te nemen...op het forum werd ook vermeld dat je via digibox nog wel kan opnemen, maar enkel als je op dat moment ook nog op die zender en programma kijkt...is dit bij een dvb-c ontvanger, die zowel tv als radio uiteraard moet ontvangen, ook zo dat je niet kan programmeren en je enkel het programma en zender dat je bekijkt kan opnemen? Mijn tv heeft alleszins geen dvb-c tuner, dus ok moet ofwel een digibox of dvb-c apparaat kopen..wat zou jij doen als je zo nostalgisch zou zijn als ik en je absoluut de tv(van mijn + broer) en video zou willen behouden en als je dvb-c apparaat zou kiezen, welk zou je dan nemen?

0 Likes
guydekeyser
Freshman Beetjesweter
Berichten: 28
On a roll... A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Magnum TV & Akai VHS na signaalswitch nog werkende?

janne_man..kan je mij een link geven of een tip (merk)voor die scart-splitter? Ben in Van Den Borre in St Niklaas geweest maar ze hadden het niet...

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Magnum TV & Akai VHS na signaalswitch nog werkende?

@guydekeyser 

Voorstel 1

Koop bij Telenet een Digibox(prijs 149 euro, zie ook opmerking onderaan), uw abonnement verandert naar digitale tv (kost 50 euro als je geen internet of geen telefoon hebt van Telenet) en wordt mogelijk per maand aangerekend aan één twaalfde van het jaarlijkse bedrag van kabel tv (kost 0). Als je geen internet of geen telefoon hebt van Telenet dan: Telenet installeert een modem op de plaats waar de kabel binnenkomt. Mogelijk moet jij daat twee of drie stopcontacten voorzien ( een drievoudig dominostopcontact met aarding volstaat) Allicht zal Telenet ook twee powerlines installeren: één in stopcontact aan de modem en één in stopcontact  aan de tv. Ik weet niet of Telenet hiervoor een installatiekost aanrekent.

Met dit systeem heb je het volledige basisaanbod en dus veel meer tv- en radiozenders.

Je verbindt de Digibox met scart naar de videorecorder. Indien je slechts één scart-aansluiting hebt op je viderecorder gebruik je een scart-splitter. Je verbind de videorecorder of de scart-splitter met de tv met een scart-kabel.

Afstemmen doe je met de aftandsbediening van de Digibox.

De videorecorder stem je af om op te nemen via de scart die van de Digibox komt.

 

Nadeel: je kan niet gelijktijdig iets opnemen en iets anders bekijken.

Voordeel: als de Digibox aangesloten is op het netwerk, dan heeft u een programmagids op de Digibox van 14 dagen.

Opmerking: Indien je reeds internet hebt van Telenet is het mogelijk dat Telenet u een bundel aanrekent waarin de huur van een Digicorder begrepen is. Zie dan hieronder de variant op voorstel 1 en de aankoopprijs vervalt in dat geval.

 

Variant op voorstel 1

Je vervangt in dit verhaal Digibox door Digicorder (prijs 249 euro). Al de rest blijft hetzelfde, behalve:

Voordeel: je kan op de Digicorder twee verschillende programma’s opnemen terwijl je naar een derde kijkt. Je kan deze opgenomen programma’s afspelen en alsnog opnemen op de videorecorder (niet geprogrammeerd, maar manueel opname starten en beëindigen) en bekijken op je tv.

 

Voorstel 2

Koop een settopbox (DVB-C tuner/DVB-C ontvanger). Ik heb bol.com afgelopen en vind uiteindelijk maar één toestel:

Voorbeeld: Ik vond dit (59,59 euro). Dit is het enige toestel dat ik op die site vind met een normale scart aansluiting. Er is ook nog een ander met een normale scart maar daar is de tuner dvb-t voor kabel. Er zijn wel toestellen met een zogenaamde miniscart. Het probleem van de conversiekabel wil ik vermijden en daarom neem ik die niet in overweging.

Je steekt de antennekabel in de settopbox.

Je verbindt de settopbox met de tv videorecorder met een scartkabel.

De settopbox moet ingesteld worden: netwerk 32 frequentie 290.000 kHz. Hiermee heb je het compact signaal.

Voor zenderkeuze gebruik je de afstandsbediening van de settopbox.

Je verbindt de videorecorder met de tv met een scartkabel. (mogelijk met je hier een scartsplitter of scartswitch gebruiken).

Nadeel: je kan niet gelijktijdig iets opnemen en iets anders bekijken.

Voordeel: meest eenvoudige installatie

 

Variant op voorstel 2

Je koopt een tweede settopbox die je met de tv verbindt met de scart-kabel. Als je tv geen twee scart-aansluitingen heeft zal je een scart-switch moeten gebruiken (voorbeeld: zie hier).

Je zal wel een systeem moeten vinden waardoor je gemakkelijk het ir-oog van de twee settopboxen kan 'dichtmaken', anders reageren beiden op het bevel van de afstandsbediening.

In deze combinatie kan je een programma opnemen en gelijktijdig naar een ander kijken.

Nadeel: de programmagids is beperkt tot de dag zelf en  de 's anderendaags.

Voordeel: dit toestel is voorzien van een CI+ interface en Ziggo goedgekeurd. Dus redelijker wijze mag aanvaard worden dat dit ook in orde is voor Telenet. Als je een CI+ "TV met een kaartje" (69 euro, dan heb je het volledige basisaanbod (indien je nog geen internet of Telefoon hebt van Telenet komt daar nog 50 euro bij).

 

Waarschuwing. Ik heb alles te goeder trouw opgezocht. Neem me aub niet kwalijk als er iets niet klopt.

 

Succes.

guydekeyser
Freshman Beetjesweter
Berichten: 28
On a roll... A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Magnum TV & Akai VHS na signaalswitch nog werkende?

@janne_man  bedankt voor de omstandige uitleg...scart splitter zijn daar verschillen in? op welke site koop ik dat bij voorkeur?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Magnum TV & Akai VHS na signaalswitch nog werkende?

@guydekeyser 

Een splitter gaat het signaal verdelen, dus het resultaat is op beide uitgangen een verzwakt signaal.

Een switch is een schakelaar waarbij je het ene of het ander kiest, steeds op volle kracht.

 

Je moet eerst beslissen wat je juist gaat doen. Het kiezen van scart-splitter of scart-switch komt maar op het einde. Om het even welke keuze je maakt. Best stap voor stap werken en testen. Zet je alles op en het gaat niet, riskeer je in een rondje te lopen en weet je niet meer wat wel en wat niet werkt. Steeds systematisch te werk gaan.

 

Ik kan onmogelijk zeggen dit model is beter, dit model is slechter. Ik ga voort op de beschrijving en de vermelde kenmerken.

0 Likes
guydekeyser
Freshman Beetjesweter
Berichten: 28
On a roll... A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Magnum TV & Akai VHS na signaalswitch nog werkende?

@janne_man  bedankt...voor mij is het belangrijk van op videocassettes op te nemen EN af te spelen dus dan splitter zeker?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Magnum TV & Akai VHS na signaalswitch nog werkende?


@guydekeyser  schreef:

@janne_man  bedankt...voor mij is het belangrijk van op videocassettes op te nemen EN af te spelen dus dan splitter zeker?


Ik zie dat er wat tekst weggevallen was. Toen ik het bericht wilde versturen viel alles weg, te lang geduurt eer ik het antwoord vervolledigde en heb blijkbaat niet alle terug verbeterd.

In mijn bericht hierboven van 19:17 is elke oplossing met opnemen en afspelen met de video recorder. Als je voor de Digibox gaat, kan je niet het compactsignaal gebruiken, maar enkel de 'Digitale tv van Telenet'. 

 

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar voorstel 2 zelf. Dit is de goedkoopste oplossing het dichts bij uw huidige situatie. Als uw videorecorder naast de scart-aansluiting ook tulpaansluitingen heeft (drie uitspringende ronde gaatjes, rood, wit en geel), kan je deze gebruiken als invoer voor de videorecorder. Je schaft u dan een scart out aan met op de achterzijde drie tulp-aansluitingen. Je steekt de conversie scart in de settopbox en je verbindt settopbox met videorecorder met een tulp audio/video-kabel (drie stekkers aan beide uiteinden (wit, rood en geel). Met een scart-kabel verbind je de viderecorder met de tv. 

 

Indien je voor oplossing 1 gaat, is de uitleg van de tulp aansluiting ook van toepassing. Je hebt in dit geval mogelijk geen converscart nodig, ik vermoed dat de Digiboxen naast de scart en hdmi ook de drie tulp aansluitingen heeft.

Als je hier een foto zet van de achterkant van de videorecorder kan dat wat meer informatie geven.

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Magnum TV & Akai VHS na signaalswitch nog werkende?

wdr 4werkt met AAC signaal 

dvb c ontvanger is enkel de belgische radio zenders

als je alles wil ontvangen zal beter een box van telenet nemen

of een zeer recente tv

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Magnum TV & Akai VHS na signaalswitch nog werkende?


@luc55  schreef:

wdr 4werkt met AAC signaal 

dvb c ontvanger is enkel de belgische radio zenders

als je alles wil ontvangen zal beter een box van telenet nemen

of een zeer recente tv


Ja, alle WDR dvb-c radio zenders (net als de Nederlandse, Franse en Britse) zenden uit in AAC.

>Meestal zijn het de oudere toestellen die geen AAC onderteunen. Een algemene uitspraak dvb-c ontvanger is te algemeen en daardoor onjuist. Volgens pagina 30 van de (Duitse)  handleiding ondersteunt het toestel naar waar ik verwijs wel degelijk AAC.

0 Likes
guydekeyser
Freshman Beetjesweter
Berichten: 28
On a roll... A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Magnum TV & Akai VHS na signaalswitch nog werkende?

akai vanachter pict 1.jpgakai vanvoor.jpg

0 Likes
guydekeyser
Freshman Beetjesweter
Berichten: 28
On a roll... A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Magnum TV & Akai VHS na signaalswitch nog werkende?

@janne_man...had foto's apart verstuurd zonder naam..te vlug...dit is een video zonder die 3 openingen..enkel 1 scart ..zie wel op internet dat er andere bestaan met die 3 openingen en dubbele scart...maar op deze zal ik dus sowieso een scart-splitter moeten aansluiten, die van video naar tv gaat en van digibox naar video...gezien ik niet technisch ben(understatement) en totaal niet vertrouwd ben met kabels wordt het met tulp wel extreem moeilijk...zijn de scart/splitters allemaal gelijk van kwaliteit en zijn er verschillende? Wat is de beste voor mijn oudere tv en akai videorecorder? 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Magnum TV & Akai VHS na signaalswitch nog werkende?

@guydekeyser 

Ik kan absoluut niet zeggen wat beter is of wat slechter is. Ik ben voorstander van het meest eenvoudige. Dan lijkt me dit een goede optie. Je mag gerust iets anders nemen, neem echter geen spitter met een schakelaar in/out.  Het signaal dat van de decoder komt is voor de videorecorder een in-signaal. Het signaal van de video-recorder naar de tv is voor de videorecorder een out-signaal. Neem ook geen scart-switch want daarbij wordt met een schakelaar de keuze gemaakt welke scart actief is.

0 Likes