Beantwoorden
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Managed switch aansluiten op HGW

Beste,

 

Binnenkort verhuis ik naar een nieuwe woning.

Op de HGW zitten 4 LAN poorten, op 3 ervan zou ik rechtstreeks digiboxen aansluiten.

Vanaf de 4de LAN poort zou ik dan naar een managed POE switch lopen waar mijn access points (Ubiquiti), NAS, camera's enz. aanhangen.

Nu vroeg ik me af als het wel nut heeft een managed switch te nemen gezien ik zou gaan voor een HGW ipv een modem only. De bedoeling van de managed switch zou zijn het gast netwerk te isoleren en link agragation te doen voor mijn NAS.

 

Graag jullie advies.

0 Likes
13 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Managed switch aansluiten op HGW

Even oppassen met wat je doet. Een managed switch is geen router. Voor een netwerk ben je altijd best om vanaf een router te vertrekken of dit nu de HGW is of een eigen router. Met een managed switch kan je veel maar dat is geen router. Link aggregation  zal lukken ook op de HGW want dit heeft niets met je router te maken. Een gastnetwerk maken vanuit een switch lijkt mij al moeilijker. Je blijft tenslotte in hetzelfde netwerk tenzij je switch een aparte DHCP server heeft die ja aan een bepaalde poort kunt toewijzen.

Nog een linkje met verduidelijking: https://be.hardware.info/forum/threads/nas-en-link-aggregation-hoe-stel-je-alles-goed-in.273759/



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Managed switch aansluiten op HGW

@igvfer

 

Bedankt voor je antwoord. Een managed switch is natuurlijk geen router. Ik was enkel aan het twijfelen tussen een modem-only opstelling met eigen router maar voor wat ik het ga gebruiken zou de HGW volstaan waar ik de WiFi dan van uitschakel, digiboxen rechtstreeks aan de HGW en dan 1 kabel naar de managed switch.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Managed switch aansluiten op HGW

In mijn ogen kan het met een HGW perfect werken. Zelfs met de Wifi aan. Maar dan moet er gekeken worden welke AP's bruikbaar zijn om een gastnetwerk te maken. Of je kan er een extra router aanhangen die alleen maar gebruikt wordt voor de gasten. Ik heb dit zo gedaan in een grote fietswinkel. Die zitten dan op een apart netwerk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Managed switch aansluiten op HGW

@igvfer

 

Ik heb het allemaal eens bekeken en denk dat ik dan toch ga voor een modem-only opstelling om zo maximaal alle mogelijkheden te kunnen benutten. Mijn opstelling zou zijn:

 

- Telenet modem only

--> verbonden naar een Netgear Prosafe 8-port unmanaged switch

---> 1 poort verbonden naar mijn Ubiquiti Security gateway de rest van de poorten voor digiboxen

- Ubiquiti security gateway

--> verbonden naar een Ubiquiti 24 poorts POE switch

---> hieraan hangen dan 3 ubiquiti AC-pro ap's, pc's, nas, etc.

 

Het enige wat ik me afvroeg is ik ipv van die Netgear een ubiquiti 8 poorts managed zou nemen als ik hier een voordeel uit zou halen, of zou dit enkel weggesmeten geld zijn? gezien de vlans allemaal na de USG komen.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Managed switch aansluiten op HGW

Ik zou gewoon een 8 port unmanaged nemen. En de rest zoals je aan geeft. Die eerste switch is enkel nodig om DTV te scheiden van de rest.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Managed switch aansluiten op HGW

Dan doen we het zo 😉

Momenteel heb ik nog een HGW waar ik nu woon, als ik de verhuis bij Telenet aanvraag kunnen ze dan direct een modem-only zetten of zal ik deze nadien moeten gaan ruillen in een Telenet center? + die modem-only die is toch ook in een versie met vaste telefoon want die wil ik wel graag behouden.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Managed switch aansluiten op HGW

@Kopernikus

Er is al gemeld dat ze soms moeilijk doen om een modem-only te geven. Maar je kan de HGW na de installatie altijd gaan omruilen.

De modem-only heeft 2 telefoonaansluitingen dus je kan je vaste telefoon zonder problemen houden. 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Managed switch aansluiten op HGW

Gewoon duidelijk aangeven dat je een modem-only wil en dat je in geval van een HGW sowieso zal omruilen.

 

Ik vind het een beetje te gek als je eerst een HGW zou laten installeren om die dan om te ruilen...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Managed switch aansluiten op HGW

Ik zal dan bij de verhuis van de aanvraag duidelijk aangeven dat ik een modem-only wil.

Bij een modem-only setup met switch die de digiboxen scheid van de eigen router/switch werkt natuurlijk de DLNA feature niet meer gezien ze elkaar niet meer kunnen zien, maar daar kan ik mee leven gezien de DLNA fuctionaliteit op de boxen niet veel raar is, maar ik vroeg ik af als er nog andere functies zijn die op deze manier niet meer zullen werken? Ik denk aan de Yelo app enzo ?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Managed switch aansluiten op HGW

Yelo e.d. zal zeker werken. Geen schrik. HGW is in theorie bedoeld voor de gewone (domme) gebruiker, zoals ik trouwens waarbij Telenet veel voor de klant kan nakijken en oplossen.  Als je zelf een router zet zijn alle configuraties voor jou rekening en stopt de service aan de modem.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Managed switch aansluiten op HGW

Yelo Play zal zoals gezegd zeker werken. Je zal ook nog altijd toegang hebben tot TelenetWiFree, al zal dat niet via die modem-only zijn.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Managed switch aansluiten op HGW

@Kopernikus

 

Ben je zeker dat de post die je hebt aangeduid als oplossing een oplossing is? Het lijkt me eerder dat @igvfer zijn opmerking de oplossing is.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Managed switch aansluiten op HGW

@Arthur2

 

Aangepast 😉

 

0 Likes