Beantwoorden
scOOb
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Jij bent af! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

NIU met 2 aansluitingen laten vervangen

Hallo, 

In het huis van mijn schoonouders werd destijds een NIU geïnstalleerd met 2 uitgangen : 1 naar de modem en 1 naar de TV.

Omwille van gezondheidsredenen van één van hen, heb ik nu een 2e kabel bij getrokken naar de slaapkamer, waar een digibox op aangesloten werd.  In totaal iets van een 13 meter kabel.  Voorlopig heb ik deze aangesloten vie een eenvoudige splitter (niet versterkt) De signaalsterkte is echter niet voldoende...

3 telefoons met Telenet leverden enkel maar het antwoord op dat dit een betalende interventie zou zijn om het 'na te kijken'.  Telkens als het te technisch wordt willen ze me doorschakelen met de technische afdeling, en dan gaat de lijn dicht.  En kan ik opnieuw bellen en ene half uur naar 'The Joker' in wacht luisteren.  Als ik dan uiteindelijk bij weer eens een nieuwe medewerker uit kom en nog mijn verhaal eens doe : opnieuw van dattum.

moeilijk moeilijk moeilijk precies allemaal. Ik ben echter niet van plan om 85 EUR uit te geven voor het boren van 2 schroefgaten om de nieuwe NIU op te hangen,  3 F-connectoren vast te schroeven en een stekker in het stopcontact te steken.

Zelfs op het antwoord of een NIU met 4 uitgangen niet standaard had moeten geplaatst worden, of hoe het komt dat bij hen maar zo'n kleintje hangt krijg ik geen antwoord.

Ik was van mening dat je binnen je abo (Wigo Home S in hun geval) toch ook recht hebt op het kunnen aansluiten van 4 toestellen ?

Als ik de nieuwe NIU zou kunnen afhalen hier in de buurt, plaats ik hem zelf wel ...

Als iemand me hierover info zou kunnen geven, graag !

groeten,

scOOb

0 Likes
21 reacties
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

NIU met 2 aansluitingen laten vervangen

Als je op NIU zoekt kan je zelf 1 aanschaffen, of splitter met versterker kopen. Vroeger kreeg je makkelijker een grote NIU, maar bij men laatste verhuis (en omdat ik het hier niet nodig had) zij de technieker dat niet meer in huizen werd geplaatst, als alleen nog voor appartementen. (Zijn woorden niet de mijne)

Dit is bv zo een kleintje om coax te versterken-verdelen Kleine Coax verdeler-versterker 

Als je bv NIU groot telenet opzoekt in afbeeldingen zieje wat ik bedoel

 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

NIU met 2 aansluitingen laten vervangen

heb je een dergelijk NUI?

Janneke_Dust_0-1665406569857.jpeg

Deze heeft 2 uitgangen voor TV. De eerste kan men de coax gewoon inpluggen. Om de 2de aansluiting te gebruiken moet ge de afsluitweerstand losschroeven en de 2de coax met een F-connector aansluiten.

Als de coax eindigd op een gewone stekker kan je ook een adapterstukje kopen F naar coax stekker mannelijk.

 
 

https://www.onlinekabelshop.nl/adapter-coax-mannelijk-f-connector-mannelijk?gclid=Cj0KCQjwhY-aBhCUAR...

 

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

NIU met 2 aansluitingen laten vervangen

De NIU is onderdeel van het Telenet-netwerk en dit betreft dus, volgens de algemene voorwaarden, onderhoud aan het Telenet-netwerk.

Vervanging is dus kosteloos. (Zorg wel dat die coaxkabel langs de kant van de slaapkamer volledig en correct is afgemonteerd, want alle aansluitingen voorbij de NIU zijn jouw verantwoordelijkheid en daar worden dan wel kosten voor aangerekend moest een Telenet-installateur daar nog iets moeten aan wijzigen.)

Moest je nu "per abuis" toch 85 euro op je factuur aangerekend krijgen, dan mag je dit bedrag nooit betalen én moet je dit bij de facturatiedienst van Telenet betwisten. Desnoods via Ombudsdienst Telecommunicatie als de facturatiedienst daarover moeilijk zou doen.

 

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

NIU met 2 aansluitingen laten vervangen

/offtopic.

Deze had er een "paar" tekort denk ik.

Aftakken en verdelen 

 

 

 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

scOOb
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Jij bent af! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

NIU met 2 aansluitingen laten vervangen

Zo’n onversterkt splittertje zit er nu tussen. Maar die versterken dus helemaal niet. 

hetzelfde voor die aansluiting rechts onderaan op de huidige NIU. Daarvan wist Telenet me idd te vertellen dat daar helemaal geen signaal op zat. Dus niet geprobeerd. 

een vraag die ik me namiddag stelde : er zijn coax-versterkers van enkele tientallen euro’s. Als ik er zo een moet aanschaffen en ‘t is daarmee opgelost, geen moeite mee. 
maar ook daar werd me al eens verteld dat die helemaal niet geschikt zouden zijn voor de frequentieband van de digitale signalen en ook niet bi-directioneel. Niet direct een idee wat met daar laatste bedoeld wordt. Als dat enkel zou zijn voor de geavanceerde kijker is dat niet nodig voor 80+ ers lijkt me. 

maar de geavanceerde versterkers zoals de NIU’s met meerdere uitgangen zoals die vroeger geplaatst werden kosten al snel 150 of meer euries … vind ik er wat over eerlijk gezegd. 

0 Likes
scOOb
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Jij bent af! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

NIU met 2 aansluitingen laten vervangen

Het is er idd. zo eentje. 
misschien toch eens proberen of er toch signaal uit die onder-rechts komt en kijken wat de kwaliteit daarvan is na 13 meter kabel … zou goed zijn als het daarmee opgelost is. 

0 Likes
scOOb
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Jij bent af! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

NIU met 2 aansluitingen laten vervangen

🙄

 

die is dus wel officieel aan ‘t zwartkijken. Normaal als niet business klant recht op 4 toestellen …

los daarvan : beetje derover wel hè …

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

NIU met 2 aansluitingen laten vervangen


@scOOb  schreef:

Zo’n onversterkt splittertje zit er nu tussen. Maar die versterken dus helemaal niet


Meer nog, jouw splittertje uit de prullenbak verzwakt het signaal en is hiervoor niet geschikt !!!

@scOOb  schreef:

misschien toch eens proberen of er toch signaal uit die onder-rechts komt en kijken wat de kwaliteit daarvan is na 13 meter kabel … zou goed zijn als het daarmee opgelost is. 


Natuurlijk zal het daarmee opgelost zijn! De NIU is ook een versterker, en daarvoor dient die 2de aansluiting toch!


@scOOb  schreef:

een vraag die ik me namiddag stelde : er zijn coax-versterkers van enkele tientallen euro’s. Als ik er zo een moet aanschaffen en ‘t is daarmee opgelost, geen moeite mee. 
maar ook daar werd me al eens verteld dat die helemaal niet geschikt zouden zijn voor de frequentieband van de digitale signalen en ook niet bi-directioneel


Een TV signaal is nooit bi-directioneel, alleen het signaal naar/van de modem uitgang is bi-directioneel (up- en download).

Appo
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
It's your ninth party! Smile! π-DAY! Dag van de Chocolade

NIU met 2 aansluitingen laten vervangen

Je kan zo een verster in de groothandel kopen van hirschmann. Dit zijn dezelfde die telenet plaatst. Je kan kan er 4 of 5 tv op aansluiten.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

NIU met 2 aansluitingen laten vervangen

In mijn vorige woost stond een deregelijke NUI en rechtsonder zat wel degelijk signaal waant ik gebruikte dit om TV te kijken in de slaapkamer.

Waarom een afsluitweerstand op die aansluiting plaatsen als er geen signaal op zit?

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

NIU met 2 aansluitingen laten vervangen

@flip1953

Dus de link uit eerdere post van me hierop zouden goed zijn? En moet je kijken naar een minimum aantal db en mhz op deze versterkers? Kwestie van info op te doen.

@Janneke_Dust 

Heb net zelfde bakje, die 2 linkse kabels heb ik ook (die 3de bij jouw onderaan aangesloten welke is dit? Gezien van links naar rechts)

Bij mij steekt de kabel van NIU naar tvbox letterlijk vooraan op bakje waar tv staat. Maar die aansluitingen zitten altijd te los. Een kat dat er tegenloopt of de tvbox wat verschoven en krijg blokjes.

Dus met andere woorden kan ik gewoon ook een coax aansluiten op dat 2de connector dat rechts beneden uitsteekt om daar dan coax naar tvbox te laten gaan? (Zou intressanter zijn want dan zit ie echt vast) 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

NIU met 2 aansluitingen laten vervangen


@DeLLiAnO  schreef:

Dus de link uit eerdere post van me hierop zouden goed zijn? En moet je kijken naar een minimum aantal db en mhz op deze versterkers? Kwestie van info op te doen.

Dat zijn geen versterkers, maar splitters (met F-connectoren). Deze zijn in ieder geval beter dan die coax T-fichekes van den Brico. Maar ook deze verzwakken het signaal (met ca 4dB). Afhankelijk van de kabellengtes moet je zelf ondervinden of je signaal nog voldoende is...

In jouw andere link (naar de afbeelding met 8 coaxen) wordt er dus op iedere TV uitgang (DS1 tot en met DS4) zo'n splitter gebruikt. In dit geval zijn er dus 8 coaxen aangesloten, en de 4 langste kabels (naar de verste kamers) moet je dus aansluiten op de +4dB uitgangen: DS1 en DS2 (of DS3 en DS4 naargelang type NIU).


@DeLLiAnO  schreef:

Heb net zelfde bakje, die 2 linkse kabels heb ik ook (die 3de bij jouw onderaan aangesloten welke is dit? Gezien van links naar rechts)


van links naar rechts:

  1. de stroomkabel (zwart).
  2. de coax naar de modem (aangesloten links onder).
  3. de binnenkomende coax (dropkabel) van Telenet (achteraan aangesloten).

@DeLLiAnO  schreef:

Dus met andere woorden kan ik gewoon ook een coax aansluiten op dat 2de connector dat rechts beneden uitsteekt om daar dan coax naar tvbox te laten gaan? (Zou intressanter zijn want dan zit ie echt vast) 


Ja natuurlijk, dat is een (versterkte) TV uitgang.

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

NIU met 2 aansluitingen laten vervangen

Gewoon een versterker plaatsen naast wit tv bakje Hirschmann GHV 51 M

en is in orde

0 Likes
scOOb
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Jij bent af! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

NIU met 2 aansluitingen laten vervangen

Dan moeten ze dringend hun personeel in de winkels eens bijscholen … ben wel wat technisch aangelegd, maar die uitleg kreeg ik in de Telenet winkel in Hasselt. Ook dat er geen signaal op die aansluiting rechts onder zit. Heb die verder niet bekeken eerlijk gezegd. Dus had die afsluitweerstand niet eens gezien. 

Morgen proberen !

bedankt allemaal !

0 Likes