Beantwoorden
jmoeyersons
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

Nieuwbouwwoning : welke kabels voorzien?

Hallo iedereen,

 

Binnenkort starten wij met de werken aan onze nieuwbouwwoning. We gaan zelf alles qua elektriciteit en internet aanleggen, maar nu heb ik de volgende vraag.

Is het nog nodig om een COAX-kabel te voorzien vanuit de modem naar de TV (dus verbinding met zo'n tv aansluitdoos in de muur), of volstaat een gewone UTP-aansluiting?

 

Wat zijn jullie suggesties, visies hieromtrent? 


Als ik het goed voorheb, dan heeft de laatste nieuwe TV-box van telenet dus geen coax-kabel meer nodig (maar enkel de UTP), maar bij oudere modellen is het wel nog vereist voor de twee aansluitingen.

 

Alvast bedankt!

 

Titel gewijzigd door CaroDW (mod) I vorige titel: Nieuwbouwwoning - welke kables voorzien?

0 Likes
5 reacties
Ex-Netweter
 

Nieuwbouwwoning : welke kabels voorzien?

Ik weet niet waar je dat gelezen hebt ivm het niet meer nodig hebben van een coax, maar

 

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/met-welke-kabels-digiboxdigicorder-aansluiten-op-tv/ 

 

Een utp is niet echt nodig gezien de tv-box ook via WiFi werkt, een coax blijft nodig om alle zenders live te bekijken.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Nieuwbouwwoning : welke kabels voorzien?

Normaal staat de Telenet NUI en Modem dicht bij elkaar.

Mijn voorstel voor huidige noden :

Coax kabels vanaf de NUI naar alle plaatsen waar eventueel een TV zou komen.

UTP kabels naar living, bureel, slaapkamers. Minimum een UTP kabel naar elk verdiep.

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwbouwwoning : welke kabels voorzien?

@jmoeyersons  Ga ervan uit zoals @Janneke_Dust zegt om een coax te leggen naar elke kamer waar je TV wilt en minstens UTP te voorzien naar elke ruimte in je huis, inclusief tuinhuis, en eventueel bewakingscamera's buiten, videofoon enz.. Laat je niet vangen aan het fabeltje dat de meeste dingen met Wifi werken. Het bewijs van de onbetrouwbaarheid van Wifi zie je hier op dit eigenste forum, aan het aantal vragen en problemen die daarover verschijnen. Een technische ruimte waar uw NIU, modem, switch enz. komen te staan is het ideale vertrekpunt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwbouwwoning : welke kabels voorzien?

@igvfer @Ik ga hier zeker geen polemiek voeren over  WiFi vs bekabeld (wil ook dit draadje alle eer aandoen en niet beginnen afwijken 😉 ), maar dit “fabeltje” werkt wel supergoed hier ten huizen Pops. Ik heb van de nok tot de kelder een verbinding van ongeveer 280 Mbps en zou niet weten wat daar fout aan is. Alles zit op WiFi (15 apparaten). Wel, en daar geef ik jullie dan ook volledig gelijk in, mijn woning is geen nieuwbouw (1988). Dus voor TS zal den draad de beste oplossing zijn. Maar een fabeltje ... 🙄

Mvg,

Yves

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwbouwwoning : welke kabels voorzien?

@Ex-Netweter  Gelukkig voor jou. Uitzonderingen bevestigen de regel. Het zal mijn pessimistische aard zijn op dat gebied. De laatste 10 - 15 jaar heb ik vele uren versleten om bij mensen hun wifi problemen op te lossen. Bij nieuwbouw woningen zelfs heel blij dat er in elke kamer een aansluiting was om een AP te zetten omdat de Wifi zelfs niet van de ene kamer naar de andere geraakte. Soms uren moeten zoeken naar oorzaken. Studentenkoten in oude huizen? Teveel Wifi om nog goed te werken. Mijn laatste werkgever: 100 den TV's en muziekinstallaties die gebruik maakten van Wifi. Dure firma laten komen. Dure apparatuur gezet. Opgelost? Nee hoor, iets beter maar nog niet zoals bekabeld.  Dus zo'n fabeltje is het niet om puur op Wifi te betrouwen zonder een goede bekabeling in huis. En zeker al niet als er meerdere gebruikers beginnen te streamen in HD en hoger. Dus mijn advies: kabeltjes leggen of op zijn minst wachtbuizen.

😄🤗



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.