Beantwoorden
Niels82
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

PE6/PE11 coax aftakkabel beschadigd vóór aansluiting

Beste Netweters,

 

Ik heb een nieuwbouwwoning (rijwoning met voortuin) aangekocht die binnenkort opgeleverd wordt. De afstand van de woning tot de straat is een 6-tal meter; de afstand van de hoek van mijn perceel tot de dichtstbijzijnde "paddestoel" van Telenet is een 9-tal meter. Dus in totaal dient de aftakkabel een 15-tal meter van mijn woning tot de paddestoel te overbruggen.

 

De bouwpromotor heeft een aftakkabel ingegraven van mijn woning tot aan de hoek van mijn perceel, langs de straat. Hij heeft op dat punt, waar de kabel boven de grond komt, voldoende extra lengte voorzien om van die hoek van het perceel tot de dichtstbijzijnde paddestoel te raken.

 

Die rol met "extra lengte" aan aftakkabel, die nog door Fluvius ingegraven en aangesloten moet worden, is echter niet beschermd geweest ten opzichte van werf-verkeer, passerend verkeer in de straat, etc. Zodoende ziet die er vandaag als op bijgaande foto uit: de kabel is over vrijwel de hele lengte platgedrukt en dergelijke.

 

Wanneer ik de elektricien eens tegenkwam heb ik deze daarover aangesproken, maar die beweerde dat "zo'n kabel wel tegen een stootje kan". Eerlijk gezegd heb ik daar nogal mijn twijfels over: ik kan mij moeilijk inbeelden dat dit soort beschadiging geen impact zou hebben op de kwaliteit van het signaal.

 

Kunnen jullie mij adviseren over:

  • Die mogelijke kwaliteitsimpact van de huidige situatie? Klopt de bewering van de elektricien dat ik mij onterecht zorgen maak?
  • Mogelijke oplossingen die kwaliteitsverlies zo veel mogelijk voorkomen:
    • De officiële visie van Telenet zal zijn dat de kabel volledig vervangen moet worden, maar dat zal de bouwpromotor wellicht niet erg zien zitten...
    • Is het mogelijk om dergelijke kabel kwaliteitsvol "af te knippen", en er kwaliteitsvol een nieuwe, onbeschadigde kabel van hetzelfde type "aan te koppelen"?

Alvast bedankt voor jullie input!

 

Beschadigde aftakkabelBeschadigde aftakkabel

Tags (4)
0 Likes
4 reacties
JarneD
Freshman Meerweter
Berichten: 76
Een bus vol! Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig!

PE6/PE11 coax aftakkabel beschadigd vóór aansluiting

Dag Niels

 

We zien nog geen foto (deze moet nog goedgekeurd worden door een Krak), maar indien je twijfelt zou ik zeggen: zeker vernieuwen! De kost van de kabel is nihil in vergelijking met problemen binnen 5 a 10 jaar (als het al zolang duurt in ons regenachtig Belgenlandje). Tegen dan ligt er al een oprit of dergelijke en is het véél moeilijker om die kabel te vernieuwen. Die kabels kunnen inderdaad wel tegen een stootje, maar ik zou in deze fase het risico niet nemen. Je zal je dit achteraf beklagen vrees ik. 

 

Enfin, misschien dat de foto ons anders zal doen denken, maar better safe than sorry! 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

PE6/PE11 coax aftakkabel beschadigd vóór aansluiting

@Niels82 

Met hetgeen ik kan zien op de foto, lijkt me dat de kabel intakt is. Bij twijfel zou ik met (een vochtige) vod de kabel afkuisen en visueel controleren of het omhulsel kapot is. Een propere kabel geeft  ook een andere indruk. Normaal is dat een vrij stijve kabel die inderdaad tegen een stootje kan.

0 Likes
Niels82
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

PE6/PE11 coax aftakkabel beschadigd vóór aansluiting

Alvast bedankt voor jullie input!

 

Ikzelf maakte me vooral zorgen over het "platgedrukt" zijn van de kabel, maar begrijp dat dat misschien niet zo problematisch hoeft te zijn.

 

Er is lijkt echter inderdaad ook een beschadiging van het omhulsel te zijn; dat ziet er over een bepaalde lengte wat "afgeschraapt" uit; zie bijgevoegde foto. De metalen shielding is niet zichtbaar: het is het "plastic" dat beschadigd is. Begrijp ik dat vooral de beschadiging van het omhulsel een argument is naar de bouwpromotor toe om de vervanging van de kabel (of dat stuk van de kabel) te eisen?

 

In dat geval: moet ik dan de volledige vervanging eisen van de kabel, tot binnenin de woning? Of mag ik genoegen nemen met het (waterdicht) aan mekaar koppelen van de reeds ingegraven kabel aan een nieuw stuk onbeschadigde kabel?

 

IMG_4700.jpeg

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2675
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

PE6/PE11 coax aftakkabel beschadigd vóór aansluiting

de platte kabel is niet goed kan breken

leg een nieuwe kabel

zorg er voor dat waar de kabel bloot is buiten op de grond

beschermd wordt door buis of iets anders dat ze er niet meer kunnen oprijden

0 Likes