Beantwoorden
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Printer WiFi versus ethernet

Beste weters,

momenteel is mijn printer verbonden met mijn netwerk via WiFi. Maar om mijn WiFi zo veel mogelijk te ontlasten en enkel er de mobiele apparaten mee te verbinden, zou ik mijn printer via ethernet willen aansluiten, net zoals mijn iMac. Maar wel, zou ik graag nog kunnen afdrukken met de iPad en iPhone via AirPrint. Dit is enkel mogelijk volgens het HP support forum als mijn WiFi IP adres hetzelfde is als mijn ethernet bekabelt IP adres. Hoe vind ik dit? En kan ik dit eventueel ergens instellen dat mijn bedraad en WiFi netwerk hetzelfde IP adres hebben? Ik vermoed dat ze het subnet bedoelen???

Never trust in Dust
0 Likes
9 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Printer WiFi versus ethernet

Je kan op een printer altijd een vast IP adres ingeven; Bij Telenet best ergens tussen 192.168.0.10 en 99.

Dan heb je 2 manieren om via Wifi te printen. De eerste manier is via uw WiFi netwerk en dat is hetzelfde als uw bekabeld netwerk dus je zou uw printer gewoon moeten vinden.

De 2e manier is een soort direct print, dan connecteer je rechtstreeks op je printer. Je ziet dan meestal je printer als AP staan als je netwerken scant.

De eerste manier heeft als voordeel dat je veel verder van je printer mag af zitten. Want de weg is als volgt: Wifi-Accespoint--> kabel --> Default gateway (router) --> Printer. Hier mag het AP dus 2, 3 kamers of meer verwijderd zijn.

Bij de 2e manier is de kamer ernaast soms al te ver weg.

Op de 2e manier



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Printer WiFi versus ethernet


@Domi1963  schreef:

Beste weters,

... knip .... Dit is enkel mogelijk volgens het HP support forum als mijn WiFi IP adres hetzelfde is als mijn ethernet bekabelt IP adres. ... knip


Bedoel je hiermee uw printer? Dat is volgens mijn bescheiden mening niet mogelijk. De ethernet kaart en de WiFi kaart in uw printer zijn twee aparte "apparaten" en kunnen nooit gelijktijdig hetzelfde IP adres hebben.

 

ik heb geen idee hoe Apple Airprint werkt, maar ik heb bvb een Samsung printer die eveneens WiFi en ethernet ondersteunt, maar ik gebruik enkel de ethernet aansluiting. De WiFi heb ik gedisabled. Met een Samsung foon kan ik probleemloos via WiFi afdrukken op die printer, de router regelt netjes alle verkeer vermits alles (ethernet en WiFi) in één en hetzelfde netwerk zit. Ik heb daar niks voor moeten instellen.

 

EDIT: dit komt dus neer op oplossing 1 van @igvfer 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Printer WiFi versus ethernet

Ik heb daarnet nog eens gekeken in mijn HP printer instellingen en ik kan daar Airprint aan en uitschakelen. Staat ergens onder netwerkinstellingen. Uw Ipad, Iphone vindt dan automatisch uw printer via het Wifi netwerk. Maakt niet uit of uw printer bekabeld of via Wifi is aangesloten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Printer WiFi versus ethernet

@StefaanH schreef:

 

.... knip.... Met een Samsung foon kan ik probleemloos via WiFi afdrukken op die printer, de router regelt netjes alle verkeer vermits alles (ethernet en WiFi) in één en hetzelfde netwerk zit. Ik heb daar niks voor moeten instellen .... knip.

 

Ik denk dat dit de bedoeling is van het antwoord dat ik gekregen heb via HP- Support. Het bekabelde en WiFi netwerk moeten één zijn. En dan werkt alles automatisch.

Never trust in Dust
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Printer WiFi versus ethernet

Morgen als’t God beliefd, ga ik de kabel trekken naar mijn iMac + printer, en nog een gigabit bridge halen. Dan kan ik beide toestellen ook op mijn ethernet aansluiten en zijn er weer 2 toestellen minder welke mijn WiFi belasten...Smiley Vrolijk

Never trust in Dust
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Printer WiFi versus ethernet

@igvfer 

Ga ik morgen proberen. Dan zien we of het lukt.

Never trust in Dust
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Printer WiFi versus ethernet


@Domi1963  schreef:

Morgen als’t God beliefd, ga ik de kabel trekken naar mijn iMac + printer, en nog een gigabit bridge halen. Dan kan ik beide toestellen ook op mijn ethernet aansluiten en zijn er weer 2 toestellen minder welke mijn WiFi belasten...Smiley Vrolijk


Domi, ik veronderstel dat je een switch bedoelt ... Ik weet het, het komt over als mierenneuken, maar het is een beetje beroepsmisvorming van mij, de dingen bij de juiste naam noemen (voornamelijk om verwarring en vergissing te voorkomen). Een bridge dient om twee verschillende netwerken met elkaar te verbinden. Een switch dient om in een en hetzelfde netwerk meer aansluitpunten te voorzien.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Printer WiFi versus ethernet

@StefaanH 

Inderdaad bedoel ik een switch, en je mag er mij op terecht wijzen want het brengt alleen Laar vergissingen met zich mee.😊

Never trust in Dust
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Printer WiFi versus ethernet

Domi, ik zou het niet "terechtwijzen" willen noemen, dat klinkt zo streng .... 😋


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes