Beantwoorden
PeterC
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Signaalswitch lukt mij niet op een LG 42LD450

Ik heb een LG 42LD450 waarop nog analoog gekeken werd. Dit toestel heeft volgens zijn specs een DVB-C mogelijkheid, maar als ik het stappenplan van Telenet doorloop kan ik geen keuze (in stap 9) maken om de Kabel van Telenet aan te duiden. 

In stap 6 zie ik wel een vergelijkbaar scherm, maar de vermelding Programmeer Modus/CI-informatie staat er ook niet bij

Betekent dit dat er toch geen DVB-C opzit of welke andere actie kan ik ondernemen? 

Ik heb alles al eens terug gezet naar fabrieksinstellingen, zonder resultaat.

 

Met dank voor enige uitleg/hulp

Peter

0 Likes
11 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signaalswitch lukt mij niet op een LG 42LD450

@PeterC   Kijk eens na in de handleiding of deze CI of CI+ ondersteunt. Het moet zeker CI+ zijn.

Anderzijds heb je soms de CI+ module niet nodig als je alleen het beperkte zenderaanbod nodig hebt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signaalswitch lukt mij niet op een LG 42LD450

@PeterC  Als je in dit menu geraakt:afstellen LG.PNG

 

Dan moet je proberen in te stellen: Begin frequentie 290000, eindfrequentie zal ergens 450000 zijn. NetwerkID 32

 

De handleiding vind je hier:

https://www.lg.com/nl/ondersteuning/ondersteuning-product/lg-42LD450 

Openen met PDF reader en zoeken vanaf blz 21.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2255
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Signaalswitch lukt mij niet op een LG 42LD450

Je TV heeft een CI+ interface en is ZIGGO gecertificeerd maar niet door Telenet. Ik denk dat uw TV met 90% zekerheid ook werkt met een kaartje van Telenet.

Heb je geen buren of kennissen om een kaartje te lenen voor een test. Met dat kaartje zie je de meeste zenders in HD ipv SD. Een kaartje kost eenmalig 69€ en dan nog 50€ voor activatie als je nog geen digitale (digibox,digicorder of internet) klant bent van Telenet.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signaalswitch lukt mij niet op een LG 42LD450

@PeterC  Als Telenet niet voorkomt als keuze, kies dan andere operatoren.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Signaalswitch lukt mij niet op een LG 42LD450


@PeterC  schreef:

Betekent dit dat er toch geen DVB-C opzit of welke andere actie kan ik ondernemen? 

Ik heb alles al eens terug gezet naar fabrieksinstellingen, zonder resultaat.

Peter


Peter ...

Eerst moet je beslissen wat je wilt. Je hebt de keuze tussen:

a) scannen naar het volledige Telenet aanbod (maar hiervoor heb je een Telenet CI+ module nodig).

b) scannen naar de "vrij te ontvangen" zenders, die het analoge aanbod vervangen (het Compact signaal).

 

Gezien je nu analoog kijkt op dit toestel, neem ik aan dat dit een 2de toestel is in huis, en dat je wil overgaan naar het digitale alternatief (23 TV zenders waarvan 3 HD, de rest SD) en 42 radiozenders?

 

Enkele opmerkingen in verband met de reeds gemelde oplossingen:

- Indien je alleen het Compact Signaal wilt, mag je de bovenstaande opmerkingen i.v.m. CI+ negeren 😏.

- Jouw toestel dateert waarschijnlijk van voor de tijd van Telenet "TV met een kaartje". In de gebruiksaanwijzing zie ik België niet staan als 'DVB land" (tenzij er een recente software upgrade was)?

- Je zal dus "Telenet" heel waarschijnlijk niet vinden als voor-geprogrammeerde provider.

- Maar … zelfs als je "Telenet" wel zou vinden als Provider, mag je deze niet kiezen (want dan ga je scannen naar de CI+ zenders).

- Je moet dus gaan voor "Andere Kabelaanbieder" (Other service Operator), en eventueel een ander land kiezen (indien je deze optie niet hebt bij België).

 

Wat betreft het scannen:

Zie de screenshot hierboven bij het antwoord van @igvfer ...

- selecteer "Snel scannen"

- laat begin en eind frequentie staan (114 - 862 MHz). Het heeft geen zin om de frequentieband te beperken (als je de scan beperkt tot het gebied 290 - 450 MHz dan kan je (radio) zenders verliezen.

- Kies "Instellen" en vul hier de parameters is van het Compact signaal: 290000 kHz, 6.875 Symbol rate, QAM256 modulatie, Netwerk-ID manueel en 32 kiezen)

- Sluit dit scherm, dan kom je terug op het Snel scannen scherm.

- Druk nu op OK en Start (bij het "aanvinken van automatische zenderinstelling" wordt de Telenet kanaalnummering behouden: zie https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/zenderoverzicht-kabelabonnement-van-telenet/

PeterC
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Signaalswitch lukt mij niet op een LG 42LD450

Philippe,

 

Bedankt voor deze nuttige info. Het is inderdaad een 2de toestel in huis waarop nu nog analoog werd gekeken en waar ik wou overgaan op het digitale alternatief..

Na het kiezen van een ander land (Nederland), komt de optie Kabel inderdaad beschikbaar en heb ik de instellingen voor scannen kunnen zetten zoals door jou aangeven. Dit levert inderdaad 30 zenders op Kabel-TV, 44 radiozenders en ook nog wat Kabel DTV-zenders (wat zijn deze?)

 

Bedankt voor de hulp,

Peter

Tags (1)
Ex-Netweter
 

Signaalswitch lukt mij niet op een LG 42LD450

@PeterC  schreef:

Dit levert inderdaad 30 zenders op Kabel-TV, 44 radiozenders en ook nog wat Kabel DTV-zenders (wat zijn deze?)


Ik vrees ervoor dat de 30 zenders op Kabel-TV de analoge zenders zijn. Deze vallen binnenkort weg. Wat je met het scannen wilt bereiken zijn alléén de digitale zenders. Hoeveel dat er zijn hangt af van de regio waar je woont.

Bij mij (8790) zijn dat er 23, waarvan 3 in HD (één, Canvas, Ketnet) en 20 SD kanalen (het kanaal 55 niet meegerekend waarop een boodschap van Telenet staat).

In Limburg (3500) zijn dat er 30 denk ik.

De volledige lijst (met nummering) voor jouw regio vind je op https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/zenderoverzicht-kabelabonnement-van-telenet/ na ingave van jouw postcode.

 

Best nog eens herscannen, maar ervoor zorgen dat je de analoge niet mee scant?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signaalswitch lukt mij niet op een LG 42LD450

Het is misschien wel mogelijk dat dit  Digitale zenders zijn. Als je de hele range ingesteld hebt kan het zijn dat je zowel die digitale SD zenders gescand hebt  en ook de andere die alleen maar te bekijken zijn via CI+.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Signaalswitch lukt mij niet op een LG 42LD450

als @PeterC nà het scannen ook nog eens digitale zenders vindt, die alleen maar te bekijken zijn met CI+, dan is er duidelijk iets mis gegaan, want bij netwerk ID 32 krijg je alleen de lijst van de "vrij te ontvangen" zenders.

Best is nog eens her-scannen, eventueel op een ander land zetten.

 

De range beperken tot 290-450 MHz is geen oplossing hiervoor, want in die range zitten er nog tientallen versleutelde zenders (zelfs op 290-298 MHz).

Je verliest dan ook de radiozenders op 120 en 128 MHz.

 

Een andere oplossing om de versleutelde zenders niet mee te scannen is een tikje zetten in de optie "Scramble programma overslaan"

 

 

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signaalswitch lukt mij niet op een LG 42LD450

@Ex-Netweter  Telenet geeft duidelijk aan om het scannen te beginnen op 290 (000) (M)hz. voor ID 32. En voor CI+ 322(000) (M)hz met ID 22.

Volgens mij wil dat zeggen dat je gewoon moet scannen tussen 290 en 322. Want boven 322 zit je met de zenders onder CI+ en dat heb je niet.

Onder de 290 moet je ook niet zijn want daar zit alleen analoog en zeker 120 tot 128 Mhz want dat zijn de analoge radiozenders en die gaan er toch uit.

Dus al dat je meer laat scannen is puur tijdverlies en zal in ook voor verwarring zorgen omdat er dan geblokkeerde zenders in uw lijst komen te staan.

Wat ik niet weet is of de vrij te ontvangen digitale radiozenders ook in die ID32 zitten. In dit geval is het dan toch nuttig om verder te scannen tot bvb 450 Mhz.  Erboven heeft ook geen nut want die freauenties worden gebruikt voor internet en dergelijke.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Signaalswitch lukt mij niet op een LG 42LD450


@igvfer  schreef:

@Ex-Netweter  Telenet geeft duidelijk aan om het scannen te beginnen op 290 (000) (M)hz. voor ID 32. En voor CI+ 322(000) (M)hz met ID 22.


Dat heeft niets te maken met de "range" die gescand wordt.

Ik denk dat je het concept van het "snelscannen" op netwerk-ID niet begrijpt.

De 290 MHz of 322 MHz is de frequentie waarop de respectieve NIT voor netwerk-id 32 en 22 uitgezonden wordt.

Dat heeft niet te maken met de beginfrequentie van een "range", maar 1 specifiek kanaal waarop het toestel de nodige informatie van het netwerk vindt.

 

Als je scant op netwerk-id (vb 32 / 290 MHz), dan leest jouw toestel deze informatie, en weet het toestel op welke frequenties de zenders te vinden zijn. En dan begint het scannen op deze frequenties.

In het geval van netwerk-id 32 worden alleen volgende frequenties gescand: 290 MHz, 298 MHz, 120 MHz, 128 MHz, 306 MHz en 314 MHz (in ide volgorde).

Dat zijn de 6 frequenties waarop de zenders (radio/TV) van het compact signaal zitten.

 

Wat je ook foutief interpreteert is:

  •  Op 120 MHz en 128 MHz zitten geen analoge radiozenders (FM zit tussen 88-108 MHz), maar 16 radiozenders van het compact signaal: de buitenlandse op 120 MHz (zendernrs 881-899) en Nostalgie op 128 MHz (zendernr 918).
  •  Je schrijft boven de 322 MHz zitten de CI+ zenders. Dat is niet correct. Er zitten ook CI+ zenders op 290, 298, 306, 314 enz ... (maar die zitten niet in de NIT tabel van netwerk 32)
  •  Het beperken van de range heeft dus geen invloed op de tijdsduur van het scannen, gezien er alleen op de (6) frequenties gescand worden, die in de NIT tabel staan ...
  •  De vrij te ontvangen radiozenders zitten natuurlook ook in netwerk-ID (frequenties 120, 128, 306, 314 MHz). Sommige zenders zitten dus in verschillende netwerken (zoals ook TV zenders één, Canvas, Ketnet ... en de FTA radiozenders

Ik begrijp de verwarring - en je bent niet de enige - tussen een "beginfrequentie" (voor het scannen) en de "frequentie" van een netwerk-ID (die soms ook de "startfrequentie" genoemd wordt, omdat deze frequentie de "start" is van het process: de eerste stap van een netwerkscan is namelijk het opzoeken van de NIT tabel op deze frequentie ...