Beantwoorden
Carrie
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

TV & internet in huis en bijgebouw via coax

Beste allemaal,

De technische dienst van Telenet kon mij het antwoord niet geven dus ik doe hier een ultieme poging.
Wij willen graag tv + internet in zowel ons huis als in het bijgebouw dat achteraan in de tuin staat (50m afstand).
Tussen huis en bijgebouw ligt een coax-kabel van 14mm doorsnee, omwille van de afstand.
Momenteel loopt deze coax rechtstreeks van het Telenet-distributiepunt aan de straat naar het bijgebouw (waar we tijdelijk in wonen), met een lus in het huis.
Deze kabel zal dus in het huis doorgeknipt moeten worden om daar de nodige installatie te voorzien voor tv en internet in het huis.

We willen echter ook in het bijgebouw nog tv (via coax) en internet kunnen gebruiken.
Nu is de vraag: welke onderdelen van de installatie moeten waar geplaatst worden en waar zijn er versterkers nodig (en welk type).

Ik veronderstel dat de basis netwerkverdeler en modem van Telenet in het huis moeten komen.
Maar hoe krijg ik dan vanuit het huis, via de coax 14mm, weer tv en internet aan de praat in het bijgebouw. 
Moet daar opnieuw een modem tussen en zo ja, waar voor één, om op hetzelfde netwerk te kunnen werken.

En kan de verbinding tussen het Telenet distributiepunt en deze netwerkverdeler + modem gereduceerd worden tot een gewone, dunnere coax, aangezien die afstand beperkt is?

Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk.

Alvast bedankt voor jullie input.

Mvg


Schema in bijlage.Schermafbeelding 2022-09-27 om 15.11.46.png

0 Likes
2 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2254
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

TV & internet in huis en bijgebouw via coax

Telenet NUI en Telenet modem/router in het huis.

In het huis sluit je op een +4db uitgang van de NUI een Hirschmann MOCA aan en ook een UTP kabel naar de modem/router.

In het bijgebouw sluit je dan een MOCA aan op de coax. Van de MOCA dan een COAX naar de TV/digigicorder/tv-box. Op de UTP uitgang van de MOCA kan je dan een switch of een switch met AP aansluiten. Als kiest voor een switch met AP dan heb je in het bijgebouw een aantal UTP aansluitingen en WiFi.

De MOCA geeft het TV signaal en internet (1 Gbps) door via de coax kabel.

Kijk maar eens naar de voorbeelden voor een MOCA op de Hirschmann site.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

TV & internet in huis en bijgebouw via coax


@Carrie  schreef:


Maar hoe krijg ik dan vanuit het huis, via de coax 14mm, weer tv en internet aan de praat in het bijgebouw. 


Ik hoop dat u de PE14 coaxkabel in een wachtbuis heeft aangelegd, want idealiter moet je nog een dubbele UTP-kabel categorie 6A bijtrekken vanaf de modem in het huis naar het bijgebouw. Eén voor internet en één voor de tv-decoder.
Je kan zoals hierboven vermeld via MoCA werken, maar dat is een technisch minderwaardige oplossing. De maximumsnelheden van je internetaansluiting zullen hiermee niet beschikbaar zijn in het bijgebouw.


@Carrie  schreef:

 

En kan de verbinding tussen het Telenet distributiepunt en deze netwerkverdeler + modem gereduceerd worden tot een gewone, dunnere coax, aangezien die afstand beperkt is?


Je hoeft die niet te vervangen, dunnere coax is storingsgevoeliger. Voor de coaxverbinding naar het bijgebouw heb je toch PE14 nodig.

0 Likes