24747
netweters
|
152257
antwoorden
|
20683
vragen
|
Hallo,
De coax kabel komt van de straat rechtstreeks binnen in de woonkamer. We hebben maar 1 tv toestel aangesloten op de versterker, is die versterker dan nodig? Kan de kabel eventueel rechtstreeks op de modem?
Mvg
Ik neem best aan dat je via geknoei de zaak kan storen. Opzettelijke frauderen.
Voorbeeld een groot hoog frequent signaal op het net zetten, niks moeilijks aan.
Maar op welke wijze werd deze storing veroorzaakt?
Graag een beetje technische uitleg, verklaar je nader.
Als je iets beweerd moet je het ook kunnen staven.
Er zijn heden nog duizenden huizen zonder NIU.
En dat reeds gedurende 40 jaar (zonder internet) en 20 jaar met internet.
En volledig akkoord veel mensen weten niet wat ze aan het doen zijn.
Daarin heb je 100% gelijk.
Ze plaatsen die hoofdzakelijk om meerdere TV te kunnen aansluiten( zonder geknoei) en om internet up en down stream mogelijk te maken.
Zonder veel details.
Je stapt over naar een andere provider.
Telenet maakt uw kabel los.
Jij neemt een andere kabel en sluit hem aan op straat.
Meer moet dat niet zijn.
@ronalddocent Het zal wel zo zijn dat er veel mensen nog een aansluiting hebben zonder NIU. Ik had dat 25 jaar geleden ook en dan moest ik zelf zitten prutsen met aftakdoosjes enz. Dat was voor analoge TV alleen want internet bestond nog niet op de kabel (is er maar gekomen van 1998-99).
Daarom is mijn vraag waarom zou je geen gebruik maken van de NIU door Telenet gratis aangeboden en zou je eventueel geld uitgeven om een T-stuk te kopen (in het minste geval) om 1 TV en je modem aan te sluiten met kans op problemen. Met een NIU wordt al gegarandeerd dat uw signaal perfect afgesteld is om op uw netwerk te steken (dat zou het toch moeten zijn).
En inderdaad, nu worden de frequenties geblokkeerd, door een filter of wat dan ook, voor de radio en TV signalen en het maakt niet uit of ze nu analoog of digitaal zijn. Ze gaan hun bron van inkomsten, een kabelaansluiting, zomaar niet openstellen zelfs niet voor de laagste kwaliteit DTV. Het verschil zal zijn met het verleden dat ze een smallere band gaan moeten blokkeren, dus aangepaste filters of zo. Waar ze nu blokkeren vanaf pakweg 90 Mhz (FM band) tot +- 400 Mhz (einde van de analoge frequenties) zal dat dan ergens van pakweg 200 Mhz tot ??? de frequenties die nu gebruikt worden voor DTV.
Het beste bewijs of een NIU al of niet nodig is bij jou kan je zien als je de stroom van de NIU afsluit.
@ronalddocent schreef:Ik neem best aan dat je via geknoei de zaak kan storen. Opzettelijke frauderen.
Voorbeeld een groot hoog frequent signaal op het net zetten, niks moeilijks aan.
Maar op welke wijze werd deze storing veroorzaakt?
Graag een beetje technische uitleg, verklaar je nader.
Als je iets beweerd moet je het ook kunnen staven.
Er zijn heden nog duizenden huizen zonder NIU.
En volledig akkoord veel mensen weten niet wat ze aan het doen zijn.
Daarin heb je 100% gelijk.
Ze plaatsen die hoofdzakelijk om meerdere TV te kunnen aansluiten( zonder geknoei) en om internet up en down stream mogelijk te maken.
simpel, geen NIU = High pass filter aan de tap, deze laat geen slecht signaal terug...
en ja als de installatie conform en volgens de regels is geplaatst dan heb je dit niet, maar zie het toch vaak.
losse connectors of schuin genepen = geen kooi van faraday
icm een stoorzender krijg je verstoord signaal dat terug keert (ingress)
bvb: powerline set (zit qua frequentie net op het rerurn signaal)
wat kan nog? led verlichting, aquarium, wasmachine enz...
100% akkoord met uw stelling name.
@ronalddocent schreef:De NIU is niet bedoeld als afscherming van het net.Heeft twee aansluitingen van 0 dB wat wil zeggen het signaal is hier even sterk als aan de ingang van de versterker. Ook tweemaal + 4dB uitgang.Zie een van mijn vorige nota's. Indien uw bewering klopt dan zou je bij vb. bij verbouwwerken waar alleen nog een kortgesloten kabel is, de ganse straat zonder signaal zetten.
Oh jongen, ik verdoe mijn tijd niet meer in zo'n welles-nietes discussie. Je weet het blijkbaar veel beter ..
Misschien moeten we dit Forum omdopen naar Bestweters in plaats van Netweters 😫
@ronalddocent schreef:Maar een modem rechtstreeks aansluiten op de kabel werkt ook. De modem zelfs gebruikt enkel zijn voorziene frequentie's. Ik heb dit persoonlijk getest. En de frequenties die de modem gebruikt mag je aanbieden aan de TV.
Dat het werkt heeft niemand ontkend, het is gewoon verboden!
Als je uw redenering volgt, dan mag je gewoon een T-stukje steken op de dropklabel, en hierop je modem en TV's aansluiten: ieder toestel gebruikt zijn voorziene frequentie's 🙄.
@ronalddocent schreef:Dat oude TV 's storingen op het return kanaal gaven is mogelijk.
Maar de ontkoppeling van +/-40 dB in de TAP doos houd deze voor het grootste deel tegen.
Onjuist. De frequentie van de upload banden (5-65 MHz) wordt niet tegengehouden in de TAP (anders zouden de modem's geen data kunnen terugsturen). Vandaar dat er maatregelen genomen zijn om hierop geen storingen te veroorzaken door slechte toestellen in de binneninstallatie.
Deze maatregelen zijn:
- de NIU (bij klanten die digitale diensten afnemen).
- de HP filter achter de TAP (bij klanten die geen NIU hebben).
Dus zoals @Cru schreef: geen NIU = HP filter aan de tap.
@ronalddocent schreef:Er zijn heden nog duizenden huizen zonder NIU.
Er zijn inderdaad nog duizenden huizen zonder NIU. So what? Bij elk van duizenden huizen heeft Telenet op de tap een HP filter geplaatst (20 jaar geleden).
En nogmaals: de hoofreden van de NIU is omdat al het eventuele geknoei op de TV uitgangen geen invloed zou hebben op het datasignaal en het netwerk.
Je kan dit vergelijken met de Proximus VDSL2 lijnen, waarbij het overgangspunt de "NTP2007" is. Al het eventuele geknoei op de telefoonuitgang en de binneninstallatie hebben geen invloed op het DSL datasignaal ...
Zijn er andere providers dan Telenet?
Welke geen gebruik maken van de Coaxkabel?
Natuurlijk Belgacom.
Ik weet het echt niet?
je hebt maar 3 echte keuze's
- coax TELENET
> verdeeld onder telenet, fluvius, integan & SFR gebied
+ Orange want ze gebruiken hetzelfde netwerk (tegen betaling)
- Proximus: UTP of oudere telefoondraad
+ scarlet (zelfde netwerk)
dan heb je nog van de grote 3 de uitrol van fiber
tv vlaanderen reken ik niet mee 🙂