Beantwoorden
G3aRh3d
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

UPnP en de telenet firewall

Heb een HGW dus veel controle heb ik niet.

Ik zou graag hebben dat port forwarden via UPnP werk.

Dat doet het ook, maar alleen als ik de firewall uitschakel in de geavanceerde instellingen op mijn.telenet.be .

 

Ik vraag me af of er 1) een betere manier is om UPnP z'n werk te laten doen en 2) wat die firewall van telenet eigenlijk tegenhoudt want daar vind ik nog geen eens een letter over.

 

N.B. Ik heb twee computers die linux draaien achter de HGW zitten en heb nooit de moeite gedaan om daar firewalls op te zetten omdat ik rekende op die van telenet.

P.S. Niet on-topic maar mijn download en upload rates zijn abominabel: 8 en 4 Mbps respectievelijk. Van fiber 200 verwacht ik nu toch wel meer dan dat. Waar kan ik terecht om ofwel iets aan de snelheid te laten doen ofwel de prijs door 10 te laten delen?

0 Likes
10 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

UPnP en de telenet firewall

Ik heb de indruk dat je niet tevreden bent over die HGW. Waarom ruil je die niet gewoon (gratis) in voor een modem-only? En dan werk je gewoon met een eigen router.

 

Ik was in de waan dat je op een Linux OS helemaal geen firewall moest installeren. (?)

 

Die snelheden zijn inderdaad verschrikkelijk, maar snelheid is afhankelijk van verschillende dingen. Is dat draadloos? Waarmee heb je die gemeten? Met welke software? Heb je al eens rechtstreeks (bekabeld) verbonden met de HGW en dan de snelheid getest? Hoe ver is de HGW verwijderd? Is er misschien een elektriciteitskast in de buurt van de HGW? Enz.

 

http://speedtest.telenet.be/

http://www.speedtest.net/


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
G3aRh3d
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

UPnP en de telenet firewall

Altijd gelezen dat modem-only krijgen hit-and-miss was en altijd rond de restricties kunnen werken. Ik ga in de nabije toekomst naar het buitenland verhuizen dus nu is het voor mij de moeite niet meer.

 

Geen idee waarom je dat zou denken. De firewall van telenet uitschakelen en UPnP actief hebben is eigenlijk equivalent aan je hele LAN in de DMZ zwieren voor zover ik begrijp. UPnP had eigenlijk nooit geimplementeerd mogen worden zoals het nu is.

 

Die snelheden komen rechtstreeks van de router (had geen idee dat de router dit bijhield maar ben dat tegengekomen terwijl ik UPnP aan het nakijken was). Draadloos is het alvast niet beter 4 en 2 :-s (met de speedtest van telenet zelf btw dus als daarmee gefoefeld wordt kan het alleen nog erger zijn in werkelijkheid).

Voelt een beetje aan alsof ik op dialup zit soms (niet heus maar wat hyperbool deert niemand).

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

UPnP en de telenet firewall

Zeker geen normale snelheden. Als je zeker bent dat je bekabeling en netwerkkaarten OK zijn dan zou ik toch de (kleine) moeite doen om een (in uw geval) modem only af te halen. Je zal langer onderweg zijn dan de tijd dat het duurt om deze te installeren. Ik vermoed dat het uw modem zal zijn aangezien het draadloze ook zo slecht is.

Indien dit geen oplossing is dan zeker Telenet bellen voor een afspraak. Het is dan bijna zeker dat je een slechte connectie hebt op je NIU of op straat.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
G3aRh3d
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

UPnP en de telenet firewall

Het is nogal een oud huis, dus ik denk dat de kans groot is dat het aan de kabel ligt. Bedankt voor het antwoord over de snelheid.

Mijn belangerijkste vraag is toch nog onopgelost. Waarom werkt het manuele port forwarden wel samen met de firewall en UPnP niet? En, wat voor risico loop je zonder de firewall van telenet, al dan niet met een lokale firewall?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

UPnP en de telenet firewall

Bij mij staat UPnP en firewall gewoon aan en ik heb nog geen noemenswaardige problemen gehad of gemerkt. Mijn Nas, camera's, VPN e.d. werken perfect. Hopelijk weet iemand daar een antwoord op. Maar ik vrees dat het eerder een totaal slechte kabelaansluiting  de oorzaak is. Zeker omdat en je WiFi en je bekabeld netwerk zo traag is zou ik als de bliksem een nieuwe modem halen als eerste mogelijke oplossing.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
G3aRh3d
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

UPnP en de telenet firewall

Blijkbaar toch niet genoeg geduld gehad (wel een schone deugd maar zeker niet gemakkelijk). Vandaag werkt het forwarden wel.

 

Wat de snelheid betreft moet ik nog zien wat ik doe. Kijk er niet meteen naar uit om 50 meter kabel te laten op- en terug begraven.

 

Ik zal het antwoord van igvfer aanduiden als de oplossing, ook al was het eigenlijk gewoon wachten : )

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

UPnP en de telenet firewall


@G3aRh3d schreef:

 

 

Wat de snelheid betreft moet ik nog zien wat ik doe. Kijk er niet meteen naar uit om 50 meter kabel te laten op- en terug begraven.

 

 


Als die kabel netjes in een buis zit kan je die natuurlijk doortrekken met een nieuwe eraan. Anders heb je wel een probleempje. Gefrustreerde smiley

 Het kan tensloote ook gewoon de connectie zijn die gecorrodeerd is en je niet echt een nieuwe kabel nodig hebt.

 

Maar de nieuwe modem zou ik toch proberen. Baat het niet, het schaadt niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Calike
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Netjes! Leesclubje starten? It's your fifth party! It's your fourth party!

UPnP en de telenet firewall

Hoe kan je UPnP in of uit zetten met een Telenet router aub?

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

UPnP en de telenet firewall

@Calike

 

Op Mijn Telenet bij de geavanceerde instellingen van je internet. (Ik kan het niet beter uitleggen omdat ik geen HGW heb)

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

UPnP en de telenet firewall


@Calike schreef:

Hoe kan je UPnP in of uit zetten met een Telenet router aub?


Mijn.telenet.be. Inloggen met je gebruikersnaam en paswoord.

Mijn thuisnetwerk

Geavanceerd aanklikken

tab IPv4 firewall en portforwarding

3e lijntje UPnP actief zetten of uitschakelen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.