Beantwoorden
Bart_Engelen
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

VLAN vraag

Beste,

Ik heb volgende setup thuis:

Telenet modem/router --> Edgerouter X --> HP Managed switch --> waar Digibox en TV opzitten.

De Edgerouter is geconfigureerd met VLAN's.

Poort 2 van de Edgerouter geeft mijn twee VLAN's door aan de HP Managed Switch.

Op de HP Managed Switch heb ik dan de poort waar de VLAN's op toe komen Tagged only gezet.

Op poort 2 van de HP Switch heb ik Untagged (PVID) VLAN 10 en op poort 3 van de HP Switch Untagged (PVID) VLAN 20.

De Digibox krijgt een IP van Telenet, de TV krijgt een IP op mijn eigen netwerk.

Dit werkt allemaal goed, maar nu merk ik op dat ik niet meer op de webinterface van de HP Switch geraak. Hoe kan ik hier terug op geraken ?

Alvast bedankt !

Bart Engelen

0 Likes
3 reacties
Ex-Netweter
 

VLAN vraag


@Bart_Engelen  schreef:

Op de HP Managed Switch heb ik dan de poort waar de VLAN's op toe komen Tagged only gezet.

Op poort 2 van de HP Switch heb ik Untagged (PVID) VLAN 10 en op poort 3 van de HP Switch Untagged (PVID) VLAN 20.

De Digibox krijgt een IP van Telenet, de TV krijgt een IP op mijn eigen netwerk.


Uw beschrijving hierboven is nogal summier: je praat alleen over poort 1 (trunk), poort 2 (VLAN10) en poort 3 (VLAN20), niet over de rest.

 

Als ik het goed begrijp staat de Digibox in een aparte VLAN (10), en de rest van je netwerk in VLAN20?

Dan is het normaal dat je op de web interface van de HP switch niet geraakt, want alles wat uit je lokaal netwerk komt wordt door de switch getagged als VLAN20. Hierop zal de web interface van de HP switch niet reageren (staat wellicht standard op VLAN1).

 

Is er een reden waarom je VLAN20 gebruikt voor je lokaal netwerk?

VLAN's gebruik je vooral om de traffiek te scheiden van je lokaal netwerk (dat in de switch standard op VLAN1 zit).

0 Likes
Bart_Engelen
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

VLAN vraag

Ik heb het telenet lan op VLAN 10 gezet en mijn eigen LAN op VLAN 20.

Hoe kan ik de webinterface van de HP Switch in VLAN 20 krijgen ?

Alvast bedankt.

0 Likes
Bart_Engelen
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

VLAN vraag

Ik heb het gevonden. De webinterface (Management VLAN) stond nog op VLAN 1 ik heb deze aangepast naar VLAN 20 en nu geraak ik op de switch.

Thanks !