Van HD, Full HD naar 4K
Hoi
Voor de telenet gebruikers die van plan zijn om over te stappen naar een 4K tv of UHD tv informeer je goed, want het kan een serieuse teleurstelling worden. Ik kan er van mee spreken. Wegens een defecte Full HD tv heb ik een 4K led tv gekocht. Wel dit is een enorme teleurstelling. Het is een serieuze stap achteruit in beeldkwaliteit. Dit komt hoofdzakelijk door de slechte beeldkwaliteit van de verschillende zenders. De meeste zenders zenden nog uit op 720P en 1080i kwaliteit. Op een 4K led tv wordt dit ongelofelijk slecht weergegeven. De zo gezegde upscaling die de tv doet om 4K te bekomen is heel pover. Wanneer je 1080p kwaliteit (blu-ray) of 4K kwaliteit afspeelt, dan is het fenomenaal. Maar de meeste providers streamen nog in SD, 720p en 1080i, en dit is niet geschikt voor die toestellen. Ik kan nu al zeggen dat 95% van de kanalen en programma's heel slecht zijn op deze 4K tv's. Toch als je van een Full HD naar 4K overstapt. Telenet belooft tegen 2020 beter kwaliteit, maar als de zenders dit niet doen, dan staan we even ver. We zijn 2015 en Full HD (1080p) is nog altijd de standaard niet. TV is een Samsung UE48JU7000.
Groetjes