Beantwoorden
Mollium
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten? Primeur!

Van HGW naar Modem Only

Beste Netweters

 

Al enkele jaren bezitten we thuis een Apple Time Capsule. Deze staat sinds al die tijd in brugmodus omdat de Home Gate Way (een zwarte Docsis 3.0) de DHCP en NAT regelt. Voorlopig maken we op de Time Capsule een netwerk aan met dezelfde naam en paswoord als dat de HGW aanmaakt voor ons wireless netwerk. Zo kunnen we overal rondlopen met "OK bereik". We hebben dus eigenlijk een veredeld access point. Voor het bedraad netwerk vertrekt er een lange UTP-kabel vanuit de HGW naar de Time Capsule en vanaf daar vertakt die naar meerdere pc's, eveneens met UTP-kabel.

 

IMG_0314.jpg

Graag zou ik ons netwerk willen uitbreiden met wat krachtigere en meer moderne gear in plaats van de Time Capsule waarachter dan een NAS en zelfs een gastnetwerk zouden hangen: iets waar een setup met een HGW veel moeite mee heeft zoals ik al veel gelezen (en ondervonden) heb in het verleden.

 

Is het voor mij een optie om een Modem Only te nemen in plaats van de HGW in combinatie met een volledig uitgeruste router die dan de routerfuncties van de HGW overneemt.  Wat zullen de grootste gamechangers zijn voor ons netwerk en kan ik dan ook nog altijd mijn digicorder die nu naast de HGW staat aansluiten op de modem zonder dat die problemen ervaart? Mijn latere intentie is dan om de Time Capsule achter de nieuwe hoofdrouter aan te sluiten als extra access point (jaja, nog altijd veredeld) alsook een nieuwe NAS.

 

Ik hoop dat jullie eraan uit kunnen, vragen zijn altijd welkom.

 

Alvast bedankt voor de informatie.

 

Met vriendelijke groeten

0 Likes
16 reacties
ClaesOnline
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
De vlam zit erin. Alles op zijn plek! Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Van HGW naar Modem Only

Het leukste idee zou zijn: een oude pc nemen daar vervolgens 2 netwerk kaarten bij insteken, dan Pfsense er op zetten. Vervolgens een telenet winkelpunt zoeken en je HGW naar modem only ruilen. Op je eerste netwerk kaart hang je dan een switch naar al je acces points/ apparatuur. En op de tweede een acces point en dan ga je in je Pfsense instellingen voor de 2e netwerk kaart een captive instellen. Dan heb je een gasten netwerk. Btw je hebt wel drie netwerk poorten nodig meestal heeft een vaste pc een. Die eerste op de pc zelf is dan je wan.

Dan heb je een krachtig netwerk en gasten netwerk;

Dit is het.

M.v.g Kuno Claes

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Van HGW naar Modem Only

@ClaesOnline- Klinkt leuk, maar hoe zit het dan met (stroom)verbruik (oude PC vs router) ?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes