Beantwoorden
Mollium
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten? Primeur!

Van HGW naar Modem Only

Beste Netweters

 

Al enkele jaren bezitten we thuis een Apple Time Capsule. Deze staat sinds al die tijd in brugmodus omdat de Home Gate Way (een zwarte Docsis 3.0) de DHCP en NAT regelt. Voorlopig maken we op de Time Capsule een netwerk aan met dezelfde naam en paswoord als dat de HGW aanmaakt voor ons wireless netwerk. Zo kunnen we overal rondlopen met "OK bereik". We hebben dus eigenlijk een veredeld access point. Voor het bedraad netwerk vertrekt er een lange UTP-kabel vanuit de HGW naar de Time Capsule en vanaf daar vertakt die naar meerdere pc's, eveneens met UTP-kabel.

 

IMG_0314.jpg

Graag zou ik ons netwerk willen uitbreiden met wat krachtigere en meer moderne gear in plaats van de Time Capsule waarachter dan een NAS en zelfs een gastnetwerk zouden hangen: iets waar een setup met een HGW veel moeite mee heeft zoals ik al veel gelezen (en ondervonden) heb in het verleden.

 

Is het voor mij een optie om een Modem Only te nemen in plaats van de HGW in combinatie met een volledig uitgeruste router die dan de routerfuncties van de HGW overneemt.  Wat zullen de grootste gamechangers zijn voor ons netwerk en kan ik dan ook nog altijd mijn digicorder die nu naast de HGW staat aansluiten op de modem zonder dat die problemen ervaart? Mijn latere intentie is dan om de Time Capsule achter de nieuwe hoofdrouter aan te sluiten als extra access point (jaja, nog altijd veredeld) alsook een nieuwe NAS.

 

Ik hoop dat jullie eraan uit kunnen, vragen zijn altijd welkom.

 

Alvast bedankt voor de informatie.

 

Met vriendelijke groeten

0 Likes
16 reacties
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Van HGW naar Modem Only

@Mollium

Alles wat je zegt is perfect mogelijk, behalve 1 ding.

De modem-only heeft maar 1 aansluiting, dus als je de router er op aansluit, is er geen extra aansluiting meer om je digicorder aan te koppelen. Daar zijn twee oplossingen voor:

A. Je plaatst een switch tussen de modem en de router en sluit daar je digicorder en je router op aan. Dit is de oplossing die door de Telenet technieker altijd gebruikt wordt als die langskomt bij een modem-only configuratie.

B. Je zorgt dat je een router hebt met IPTV, en dan kan je de poort van de digicorder configureren dat die zijn eigen extern IP adres krijgt en geen lokaal adres (192.168.0.x). Of analoog maar nog geavanceerder: je zet een VLAN op voor de digicorder (maar dat lijkt me overkill, IPTV is genoeg)


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Mollium
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten? Primeur!

Van HGW naar Modem Only

Beste @BertXL

 

Bedankt voor het snelle en positieve antwoord.

Heb je enig idee of ik voor een modem-only en een switch te samen naar een Telenet Center kan gaan, of is een installateur hiervoor altijd nodig? Is het in het tweede geval een optie om de modem alleen te gaan oppikken en er een switch zoals deze aan te hangen: Netgear Switch?

 

Het plaatsen van de router vlakbij de digicorder zal wel een probleem vormen omdat ik hem graag op het 1ste verdiep zet, en er slechts één UTP naar boven loopt voor de aansluiting met de HGW/modem.

 

Groetjes

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Van HGW naar Modem Only

Ik vraag mij nu eigenlijk af waarom je zoveel moeite moet doen. Ik heb hier een perfect draaiend netwerk op een HGW. Tenzij je heel speciale dingen wil doen is dit allemaal perfect mogelijk met een Home gateway. Ik draai hier 3 camera's, een NAS met VPN server, 2 Pc's, waarvan eentje draadloos, een router die afgesteld is als AP, Netwerk printer en niet te vergeten mijn TV en 1 digicorder en 1 digibox.

Mijn NAS wordt gebruikt als Photostation, back up station, VPN server, music station, videostation en allemaal perfect bereikbaar van buitenaf.

De enig moeilijkheid die ik tot nu toe heb gehad was de Firewall in IPv6. Is voorlopig opgelost maar nog niet voor alle klanten omdat er nog een software aanpassing moet gebeuren.

Onlangs nog iemand uit de nood geholpen die met 2 zo'n Apple dinges stond, eentje boven, eentje beneden. Was zijn paswoorden kwijt en heb ik dus opnieuw moeten configureren en ook op een HGW en dan nog via powerlines.

Mijn advies: Hou het simpel en als het niet nodig is om een gesofistikeerde router aan te schaffen waarvan je nog geen vierde van de mogelijkheden gebruikt en waarvoor je rap meer dan 100€ betaald, hou het dan bij de Home Gateway.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mollium
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten? Primeur!

Van HGW naar Modem Only

Er is altijd een dunne lijn tussen nodig hebben en graag willen. Hier zitten we vaak met meerdere tegelijk op het netwerk tegenwoordig kijken ze graag allemaal Netflix etc. Ik zou graag nog een beetje stabiel willen gamen op WiFi en zie de Asus ROG Capture GT-AC5300 zitten (of iets in die aard Smiley Tong ). 

 

Voor zo'n dure router wil ik wel alle opties maximaal benutten, en ik vind het maar jammer om hem gewoon achter de HGW als access point te hangen en zelf niet kunnen spelen met DHCP en NAT. Dan lijkt een modem met een switch me nog de minimale moeite, maar dat is voor ieder wat anders geloof ik?

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Van HGW naar Modem Only

Stabiele Wifi hangt van veel factoren af. Er wordt daar veel commerciële praat over verkocht en tenzij je echt in de business wifi gaat en veel geld betaald heb ik er nog geen gezien die echt zoveel beter zijn. De meeste hebben een switching capaciteit die net niet of net wel de 600 Mbps te boven gaat. Als je er met meerdere clients begint op te gamen en te streamen ben je al gezien, zeker vanaf 5 à 6 clients. Beter verschillende AP's zetten op verschillende plaatsen en deze dan verbinden met de router. Want die hebben meestal een switching capaciteit van aantal poorten x 1 Gbps. Maar buiten (klein) zakelijke omgeving heb ik er nog maar weinig gezien waar het noodzakelijk was om geld uit te geven aan een duurdere router.

Ik gebruik weinig of niet de DHCP. Na de HGW hangt een switch en al mijn toestellen hebben een vast IP adres vastgelegd in in de toestellen zelf. Daardoor mag mijn router uitvallen dan kunnen mijn toestellen onderling nog altijd communiceren. Als je een vast IP adres toekent via een DHCP tabel geeft dit rapper problemen.

Elk zijn meug natuurlijk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Van HGW naar Modem Only

Wat bedoel je juist met gamen via Wifi?

Als je dan toch alle moeite doen om je netwerk uit te breiden, waarom dan ook de game console niet op een utp? Dan ben je zeker dat het stabiel is.

 

 

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
Mollium
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten? Primeur!

Van HGW naar Modem Only

Beste @igvfer en @Puch

 

Het huis stamt uit een tijd dat UTP-aansluitingen nog niet conventioneel waren. Een nieuwe trekken tot in elke kamer waar gesurfd/gegamed wordt zal me veel meer kosten dan alleen de kabel (kabelgoten, verf, boren door vloer met vloerverwarming,...). 

 

Ik heb beneden de HGW en boven de Time Capsule als access point staan. Omdat de HGW door zijn positie amper bereik uitzendt draait het meeste wireless verkeer al over de Time Capsule. Mijn ideaal plan is om de HGW om te zetten in een modem waarop de nieuwe router met meer range boven aangesloten wordt (volledige controle ligt bij mezelf). De Time Capsule kan dan blijven dienen als back-upschijf en access point beneden, op een betere positie dan waar de HGW nu staat, want die is niet te verplaatsen met de benodigde bekabeling. 

 

Klinkt niet zoveel meer moeite dan bekabeling trekken naar elke mogelijke access point spot om maximaal te genieten van m'n fibernet, niet? Daarbuiten vragen veel routers om DHCP/NAT functionaliteiten om een gastnetwerk op te stellen, wat bij ons nog wel van pas kan komen met al de vriendjes/vriendinnetjes over de vloer.

0 Likes
Joris
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
It's your ninth party! WOW, overzichtelijk! Say what?! Alles op zijn plek!

Van HGW naar Modem Only

Voor een modem-only zal je best contact opnemen met de helpdesk via 015666666 (voor Business klanten 015332266).

 

Een Telenet Center heeft deze type modems niet standaard op voorraad + als er iets mis gaat bij het ingeven van de nieuwe modem kan een technieker hier onmiddellijk op inspelen. Een Center kan enkel de helpdesk zelf bellen, hiervoor een dossier laten opmaken en soms moet er dan zelfs nog een technieker gestuurd worden om het ter plaatse te dubbelchecken voor de modem terug actief komt.

 

- Technical Advisor - Telenet Business -

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Van HGW naar Modem Only

@JorisEen Center kan perfect een nieuwe modem instellen voor de klant. Is net hetzelfde als bij een vervanging door defect. Bij een nieuwe moet hij enkel het juiste type aanduiden en de juiste mac adressen in vullen. Als ze geen modems op stock hebben is het omdat ze zelf een stockprobleem hebben gemaakt. Het is wel zo dat de modem maar werkt +- een half uur nadat de klant die correct heeft aangesloten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Van HGW naar Modem Only

@Joris, ge moet de mensen nu ook niet onnodig bang maken hé ...

 

Het klopt dat je best eens informeert (bij het Center van uw keuze, niet bij de service desk) of er een modem-only voorradig is , maar voor de rest .... De HGW volledig loskoppelen, binnenbrengen, de modem-only meepakken en thuis terug aansluiten op dezelfde kabels.  Job done. Voorwaarde is wel dat het TN center uw HGW heeft uit- en uw modem-only heeft ingeschreven op uw account, maar daar kan je zelf niks aan doen.

 

Daarna natuurlijk uw eigen router aansluiten, niet vergeten eventueel een switch tussen modem en router om de digicorder rechtstreeks op de modem aan te sluiten. Die switch kan wegvallen als uw router VLAN ondersteunt. Als ge dat niet kent, zet dan maar een switch ...

 

Voor @Mollium, die switch kunt ge naar believen boven of beneden zetten, gij moet zelf uitmaken welke UTP kabels ge wil trekken hé. Opletten, uw TimeCapsule (die ge beneden wilt zetten) op uw router (die ge boven wilt zetten) aansluiten, niet op de switch want dan zal hij niet in uw netwerk staan. Dat valt wel allemaal op te lossen met portforwarding, maar dan zijt ge wel vertrokken hé ...

 

Bedenk gewoon dat alles wat op de switch aangesloten wordt rechtstreeks op het TN netwerk aangesloten is en derhalve ook een publiek IP adres van TN zal bekomen (hetgeen dus noodzakelijk is voor een digicorder / box). Alles wat op uw router is aangesloten zit in uw eigen netwerk en krijgt een IP adres van uw intern systeem.

 

Veel succes Smiley Vrolijk

 

BTW, als er toch een probleem moest opduiken, niet naar het center maar wel naar de service desk bellen. Met een beetje geluk krijgt ge een medewerker aan de lijn die iets meer kan dan standaard antwoorden van een checklist aframmelen en is het meteen opgelost. Ze kunnen veel zien en doen vanuit Mechelen hoor ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (3)
Mollium
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten? Primeur!

Van HGW naar Modem Only

@StefaanH

 

Thanks voor de mooie opsomming en verduidelijking.

Ik denk dat ik op veilig ga spelen en voor de modem met switch ga kiezen, om vervolgens de nieuwe router boven en de TC beneden te zetten (zal waarschijnlijk wel één klein kabeltje getrokken moeten worden). 

 

Qua installatie vrees ik niet om echt iets verkeerd te doen dat het niet werkt. Ik heb gewoon al veel horen vertellen dat je de mensen van het TN-center goed duidelijk moet maken dat ze de nieuwe modem al activeren eens je er de winkel mee uitstapt. 

 

Groetjes

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Van HGW naar Modem Only


@Molliumschreef:

Qua installatie vrees ik niet om echt iets verkeerd te doen dat het niet werkt. Ik heb gewoon al veel horen vertellen dat je de mensen van het TN-center goed duidelijk moet maken dat ze de nieuwe modem al activeren eens je er de winkel mee uitstapt.


Ik heb mijn modem-only een tijdje terug ingeruild voor een nieuwer model. Ze probeerden me in het Center eerst een HGW aan te smeren, maar ik heb toen duidelijk gemaakt dat ik opnieuw een modem-only wou. Dat was geen enkel probleem en ik heb niemand moeten vragen om die activatie. Het lijkt me straf als zouden ze dat daar niet weten...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Joris
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
It's your ninth party! WOW, overzichtelijk! Say what?! Alles op zijn plek!

Van HGW naar Modem Only

@StefaanH idd, maar dus best niet doen als je de zelfde dag nog een deadline hebt 😉

 

Ik zeg het maar voor de mensen die mss op dit forum uitkomen in de toekomst. Optimisme is mooi, maar het moet maar net eens gebeuren met jouw modem terwijl het Telenet Center beloofd heeft dat het aansluiten geen issue is, je pas om 21u00 thuis komt en je de volgende ochtend zeker online zou moeten zijn.

 

Niet alle achterliggende diensten zijn bereikbaar tot 22u00 voor de helpdesks dus moet dit sowieso op dossier gezet worden.

 

Het moet geweten zijn dat hier risico's aan gebonden zijn, hoe klein ze ook mogen zijn, en helaas was ik het die het hier heeft gezet.

 

Merci voor de goede input

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Van HGW naar Modem Only

Dat was nu eenmaal de waarschuwing die ik altijd meegaf aan de klant. Bij onmiddellijke activatie valt de oude modem direct weg. Geen internet meer. Dat was in het geval ze de oude niet mee hadden en onmiddellijk een nieuwe mee wilden. Best nooit installeren s'avonds laat of in het WE. Als er iets verkeerd loopt dan heb je niet onmiddellijk hulp. Er is een tijd geweest dat de nieuwe modems zichzelf activeerden daar moest geen medewerker aan te pas komen maar dit liep soms verkeerd. Het is veiliger dat de medewerker in een center de modem direct instelt in het systeem.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.