Beantwoorden
t-vb
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Vertraagd/verstoord geluid

We hebben de laatste tijd problemen met geluid en kunnen niet direct een reden vinden. Ik geef even de opstelling mee. Centraal staat er een AV versterker (Yamaha RX-V673). Die is met HDMI (ARC) verbonden met een (recente) Samsung TV. Die is ook met een optische kabel terug verbonden aan de versterker, voor weergave van geluid van bv. Plex of andere TV apps.

 

De Telenet Digicorder zit via HDMI op een ingang van de versterker. Het probleem is dat er sinds ongeveer een maand bij het inschakelen van de apparatuur eerst geen geluid is. Na enkele minuten (5-10) horen we fragmenten, soms gepaard met kort, luid gekraak op de aangesloten boxen. Pas na een 10-tal minuten worden de fragmenten langer en uiteindelijk normaal, daarna is alles ok.

 

Tests met kabels en aansluitingen bleken eerst te wijzen in de richting van de Digicorder, want als de TV bv. was uitgezet was het verstoorde geluid nog altijd te horen via de versterker. Gisteren is die via Telenet vervangen door een AD-DC2200, want de bestaande was sowieso al heel oud. Maar het probleem is er nog steeds. Ander geluid via de versterker (externe tuner, DVD speler, ...) geeft nooit problemen en ook geluid van de TV apps (via optische return) werkt prima.

 

Heeft iemand nog een idee wat hier de reden kan zijn?

Tags (1)
0 Likes
2 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Vertraagd/verstoord geluid

@t-vb  het probleem dat je hebt is dat je je geluid via hdmi (ARC) doorstuurd en ook via optische kabel. Op zich kan je opteren om het geluid via HDMI te laten gaan en dus niet via optische kabel, want dit geeft beter geluid omdat de bandbreedte hiervan beter is en dus beter geluid geeft.

Je zou voor volgende opstelling kunnen kiezen: als je steeds het geluid van de versterker wil gebruiken kan je al de HDMI kabels van de aangekoppelde toestellen via uw versterker laten gaan (5 hdmi ingangen) en 1 HDMI kabel van je versterker (via HDMI out) naar je tv. Zo heb je steeds het geluid van je versterker. Je moet om geluid te hebben natuurlijk altijd je versterker aanzetten.

De versterker heeft een 4K-passthrough dus geen probleem voor je beeld.

Ofwel  (ik weet niet dat je tv dit heeft) kan je van je tv met HDMI out naar een bepaalde ingang van je versterker gaan, zodat alle geluiden die op je tv aankomen automatisch ook versterkt worden door je versterker. Hier moet je dan al de toestellen koppelen aan je tv ipv versterker. Alles hangt dus af van wat je juist wil.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
t-vb
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Vertraagd/verstoord geluid

Bedankt voor het antwoord. Ik heb inderdaad de opstelling waarbij alles de versterker passeert en er dus maar één signaal naar de televisie loopt.

 

Ik heb nog wat tests gedaan maar geraak niet veel verder. Ik som even de (relevante) verbindingen op.

 

1) HDMI-out van Digicorder naar een HDMI-in op versterker

2) HDMI-out (ARC) van versterker naar HDMI-ARC op TV

3) Toslink van Audio-out op TV naar een ingang op versterker

 

Als ik 3 of zelfs 2 + 3 eruit trek of de TV uitschakel verandert er niet echt iets aan het probleem. Dan hoor ik het geluid van de digicorder nog altijd door de boxen van de versterker, incl. de onderbrekingen bij het "opstarten".

 

Leg ik de versterker af, dan komt het geluid goed door de luidsprekers van de TV. De versterker lijkt dus ergens een passthrough te hebben van het HDMI-in signaal naar de HDMI-out, zelfs als hij af ligt. Dan horen we echter geen storingen meer.

 

Ik probeerde ook even een toslink kabel tussen digicorder en versterker. Het geluid leek daarmee ok, al was het op dat ogenblik via HDMI al aan het beteren. Beeld had ik natuurlijk niet meer, dus een permanente oplossing is dat niet.

 

Ik heb al andere HDMI kabels gebruikt voor alle verbindingen, maar dat haalt niets uit. Ook een andere HDMI ingang op de versterker geeft geen verandering. Het blijft ook bizar dat dit probleem ineens is begonnen, de opstelling is al jaren dezelfde (alleen de TV is vorig jaar vervangen, maar dan nog werkte het al maanden goed). En het is ook raar dat het probleem zichzelf oplost na 5-15 minuten, alsof er iets moet "opwarmen"...

 

0 Likes