Beantwoorden
onenine7
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
De vlam zit erin. Trick or treat? All I want for X-mas is YOU π-DAY!

blokjes storing

Heb altijd storing van blokjes patroon, als ik de decoder uitzet en weer aanzet is het verdwenen

0 Likes
8 reacties
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

blokjes storing

Volgens mij zijn er twee mogelijkheden...

1. De netwerk ontvangst is niet goed

2 De decoder werkt niet goed meer

 

1. lijkt me minder waarschijnlijk omdat het terug opgelost is nadat je  de decoder opnieuw aanzet. Je kan altijd proberen om een netwerk kabel te vervangen of de decoder op een andere stekker aan te sluiten.

Je kan de kwaliteit van je signaal ook altijd checken bij de instellingen van je decoder.

Het zou ook aan de modem kunnen liggen en dat signaal kan je laten testen door naar de Telenet helpdesk te bellen en te vragen om je modem te testen vanop afstand (015/666666).

 

Indien dat niet helpt zou ik de decoder zelf gaan inruilen bij een Telenet service center.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

blokjes storing

Nadat je de decoder eens uitgezet hebt, hoe lang duurt het dan voor het probleem weer opduikt?

 

Een mogelijk spoor bvb kunnen zijn dat er een component in de decoder te warm wordt en storing geeft. Bij het uitzetten van de decoder koelt dat dan weer af en werkt een tijdje goed na het weer aanzetten, totdat het opnieuw te warm wordt ... Bij elektronische spullen is alles mogelijk ...

 

In dat geval gaan omruilen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

blokjes storing

Ik heb de indruk dat ik meer blokjes heb bij een opname afspelen dan bij rechtstreeks kijken bij de digicoder. Kan dat "technisch" ?

Volgens mij kan dat niet aan de coax liggen, want het signaal gebruikt in beide gevallen dezelfde kabels.

0 Likes
Joris
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
It's your ninth party! WOW, overzichtelijk! Say what?! Alles op zijn plek!

blokjes storing

@Theo2 Zoals ik het begrijp zitten er meerder tuners in een Digicorder, deze zetten het signaal van de coax om naar beeld en geluid.

 

In de meest recente modellen zitten er 4 tuners. 2 voor live tv en vlot te zappen en 2 voor simultane opnames te maken. Het signaal moet onder deze tuners verdeeld worden, en die van live-tv zullen mogelijk dichter bij de bron zitten waardoor het minimale verschil blokjesvormingen geeft bij je opnames.

 

Moest je het kunnen testen met 2 boxen, ik ben het volgende al tegen gekomen:

Als je twee wandcontactdoosjes voor de coax-kabel in serie monteert en je speelt op de eerste digicorder een bepaalde zender live, dan kan je zelfs de melding krijgen op de tweede box dat er geen signaal is op de zender. Deze situatie komt enkel nog voor bij oudere aansluitingen waar dat de coax in serie was aangesloten bij het initueel plaatsen van de bekabeling, maar het beschrijft wel dezelfde situatie. De tuners zitten in deze situatie gewoon op een ander toestel ipv in dezelfde Digicorder.

 

tl;dr Het kan mogelijk toch nog aan (een slecht contact op) je coax-kabel liggen waardoor het niet sterk genoeg is voor tot de opname-tuner te geraken. Zonder het concreet te testen kan je nooit iets zeker weten.

0 Likes
Joris
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
It's your ninth party! WOW, overzichtelijk! Say what?! Alles op zijn plek!

blokjes storing

@BertXL De modem zou geen enkel effect op de beeldkwaliteit mogen hebben. Al het beeldmateriaal van buitenaf loopt rechtstreeks via de coax-kabel. Maw je kan je modem gewoon loskoppelen en je kan nog altijd blijven kijken.

 

Als je een serie of een film bestelt uit de TV-Theek, wordt het commando wel doorgestuurd via de modem, maar het beeld komt binnen via de coax op een andere frequentie dan de live-uitzendingen. Je kan dit heel eenvoudig testen:

  • Vraag een gratis uitzending op van bv. Het Journaal.
  • Als je de coax uit haalt en terug in steekt, zal je beeld wegvallen en ook gewoon hervatten alsof er niets is gebeurd.
  • Als je de netwerkkabel uittrekt, heb je nog altijd beeld, maar kan je niet pauzeren, want dit gebeurt niet op de harde schrijf van de Digicorder, maar op de mediaservers zelf. Een Digibox heeft al helemaal geen harde schijf om te kunnen pauzeren.

Dit is ook de reden waarom het terugspoelen minder vlot gaat dan bij een opname op de schrijf.

 

Als je opnames deelt, dan loopt alles weer wel via je netwerkkabels, wat soms moeilijkheden geeft als je via bv. een onstabiele Powerline verbinding werkt. 25 beelden per seconden doorsturen is moeilijker dan gewoon een aanvraag doorsturen voor een film. Als de aanvraag 3 seconden blijft hangen is dit minder voelbaar dan een bewegend beeld.

BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

blokjes storing


@Jorisschreef:

@BertXL De modem zou geen enkel effect op de beeldkwaliteit mogen hebben. Al het beeldmateriaal van buitenaf loopt rechtstreeks via de coax-kabel. Maw je kan je modem gewoon loskoppelen en je kan nog altijd blijven kijken.

 

 


in dat geval kan hij misschien best ook even kijken of hij nog goede ontvangst heeft als hij analoog TV kijkt. Er is dan een kleine kans dat er een probleem is met de coax kabel...


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
onenine7
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
De vlam zit erin. Trick or treat? All I want for X-mas is YOU π-DAY!

blokjes storing

De storing komt nu en dan en zowel op tv met oudere digicorder als op tv met nieuwe digicorder en op tv met digibox. De 2 laatste zijn verbonden met powerline.

De storing duurt nooit lang en zowel op alle uren van de dag.

Heb een email naar telenet gestuurd doch geen antwoord.

0 Likes
PeterVanAcker
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 1
Primeur! De kop is eraf! Hi there!

blokjes storing

Denk dat ik de oplossing gevonden heb voor het probleem van de blokjes bij Televisie.

 

De standaard coax die bijgeleverd is bij de decoder is blijkbaar niet voldoende qualitatief voor sommige installaties.

Hiervoor is de Kopp Coax Ziggo van de Brico de oplossing.

 

Met de standaard coax had ik nog 120 foute pakketjes binnen, met de Kopp Coax Ziggo 0.

 

Misschien een idee om deze als standaard coax aan te bieden, zodat dit probleem ook weer van de baan is.

 

https://goo.gl/images/BTVHS2