Beantwoorden
riji
Experienced Meerweter
Berichten: 114
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

teletekst vraagjes

Wij gebruiken met onze digicorder/box degelijks teletekst voor ondertiteling.

In dit geval kunnen wij toetsen van de afstandsbediening niet gebruiken tot we EXIT ingedrukt hebben. Dan verlaten we echter ook teletekst, wat niet de bedoeling is. Wellicht maken we ergens een fout.

 

Een andere vraag is waarom we nog altijd 888 moeten intoetsen, daar andere teletekst pagina's niet meer bijgewerkt worden en 99% van de gebruikers enkel de toets TXT gebruiken voor ondertitels.

 

Tags (2)
0 Likes
5 reacties
apestaart
Experienced Veelweter
Berichten: 250
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... Warming up? BINGO!

teletekst vraagjes

Dat andere teletekst pagina's niet meer bijgewerkt worden geldt echter alleen voor VRT, VTM en BBC maar niet voor NOS Teletekst en RTBF teletekst want deze zijn nog volledig in gebruik en dan is het normaal dat men nog steeds pagina 888 moet kiezen om ondertitels te verkrijgen.

Bovendien zijn er zenders die een andere paginanummer gebruiken voor ondertitels zoals ARD en ZDF, daar moet men pagina 150 ingeven om ondertitels te verkrijgen en voor RAI 1 is dat zelfs pagina 778.

Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

teletekst vraagjes

Welke toetsen wil je gebruiken dan?

 

Telenet zorgt niet voor de teletekst dus als je dat opent leg je bij wijze van spreke een laag over het beeld van de digicorder. Wil je dan iets doen met de digicorder  (volume verhogen ofzo) dan gaat teletekst weg. Wil je terug teletekst moet je dat inderdaad weer openen.

 

En het is nu eenmaal pagina 888. Dit is volgens mij overal zo, toch sowieso al in Frankrijk en Nederland.  Telenet heeft daar weinig aan te zeggen denk ik ☺

 

Ik zou zelf ook niet weten of dat op een of andere manier in te stellen is maar ik denk van niet.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Niels
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 860
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

teletekst vraagjes

Dag @riji

 

Om te antwoorden op je eerste vraag:

Het is zo dat wanneer je de ondertiteling via teletekst je je volledig in teletekst bevindt. De knoppen op je afstandsbediening werken dan alsof je in teletekst bent en werken bijgevolg niet zoals buiten teletekst (ok knoppen werken anders, nummertoetsen eveneens, ...)

 

Om te antwoorden op vraag twee:

Dit ligt buiten de wil van Telenet en is afhankelijk van de zenders.


  Niels | Ere-Krak
  The burden which is well borne becomes light – Ovidius
    Passend antwoord gekregen? Duid het aan als “oplossing”. Een like mag ook natuurlijk! Disclaimer
0 Likes
riji
Experienced Meerweter
Berichten: 114
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

teletekst vraagjes

Dank voor de reacties.

Ik wist dat bij sommige zenders een andere pagina moet gekozen worden voor teletekst ondertiteling, maar ik schreef dat ik vermoed dat 99% van de TN gebruikers enkel nog 888 gebruikt in teletekst.

Ik dacht aan een mogelijkheid bij instellingen van de digicorder/box, waar standaard 888 zou kunnen staan, te veranderen indien je andere noden hebt. Bedoeling is dat je enkel op TXT moet drukken voor ondertiteling.

 

In verband met de noodzakelijkheid om EXIT te gebruiken om terug de gewenste interactie met de afstandsbediening te bekomen (zenderwissel, volume wijzigen...): zou het misschien te maken kunnen hebben met het feit dat wij na het inschakelen van teletekst (ondertiteling) nogmaals op TXT drukken om de zwarte achtergrond achter de ondertitels weg te halen?

 

 

0 Likes
francis50
Freshman Veelweter
Berichten: 206
Full speed writing! Even demarreren... Topicvreter! Warming up?

teletekst vraagjes

Ik was mij dat ook al aan het afvragen, zodra je txt 888 opstaan hebt mag je dus niets meer doen anders is die weer weg, zoals hierboven gezegd wordt is dat 888 een waas legt op het beeld en ben je dus helemaal inde txt 888.

Als je dan effe op pauze zet en je dan wat vooruit spoelt is alles WEER weg ja, stom gedoe en het ergste is dan dat zwart beeld tot dat iemand wat zegt komt de txt weer terug.

Het zou wel gemakkelijker zijn dat txt 888 (Belgie, Nederland) standaard zou zijn vanop het moment dat je txt duwt.

In de decoder kan je de ondertiteling op automatisch zetten zodra er txt beschikbaar is, maar blijkbaar werkt dat niet en zeker al niet op VTM.

 

0 Likes