Beantwoorden
stijn5
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

zwak signaal TV : lage signaalsterkte, signaalkwaliteit

Op de analoge zenders hebben we geen enkel probleem. Volgens beide TV's : 92% signaalsterkte. En uitstekende beeldkwaliteit. Maar nu de transitie naar digitaal voor de deur staat. Moeten we ook digitaal kunnen kijken met een CI+ kaartje. Dus in beide TV's een kaartje gestopt, ik heb ze ook al eens omgewisseld maar het probleem blijft.

Ik heb een Philips 32PFL7606(10 meter nieuwe coax) en een Samsung 49Q70R (20 meter nieuwe coax). Op beide TV's gebruik ik "TV met een kaartje" Sinds de nieuwe coax kabels zijn gelegd is de signaalsterkte bij de Philips TV gestegen van 63% naar 78-82%. De Samsung heeft nu geen last meer van het te zwakke signaal en geeft nu 100% met af en toe een glitch.
Maar de Samsung blijft 5 BER (fouten) geven en in de logboek blijven veel momenten met een te lage signaalsterkte opduiken meerdere keren per dag. De Samsung geeft nu met de nieuwe coax wel GEEN foutmeldingen meer ("dit is een gecodeerd signaal, neem een abonnement"  "Geef het netwerk ID" enz.), terwijl je zat te kijken naar VTM of VRT.

De Philips geeft af en toe zwarte frames , wanneer je dan de signaalsterkte opvraagt, zie je die zakken van 100% naar 92% en loopt de BER sterk op. Maar dit is slechts op sommige zenders op bepaalde uren. En die blijken overeen te komen met de meldingen in het "te zwakke signalen" logboek van, de Samsung TV.

Beide coax-en hangen elk op een +4dB uitgang van de Telenet-NIU

Nu is er nog een oud stuk Coax van 6 meter vanop de straat naar de Telenet binnen-installatie. Deze coax is slechts 5 mm dik en heeft geen enkele vermelding van merk noch type. Vermoedelijk nog eigendom van Elektrabel/Intergem (nu Engie/Fluvius).

 

Kan een nieuwe PE6 coax mijn probleem oplossen of moet Telenet gewoon de signaalsterkte verhogen ? Zodat, het af en toe verzwakken van het signaal niet meer onder een drempel zakt die de zwarte frames(flitsend beeld) en foutmeldingen("dit is een gecodeerd signaal, neem een abonnement") veroorzaakt op de Philips TV. 


Van harte dank bij voorbaat.

4 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

zwak signaal TV : lage signaalsterkte, signaalkwaliteit

@stijn5  u kan altijd de kabel vervange geen enkel probleem. Maar ik heb eerder het vermoeden dat er buiten een signal probleem is. Bel eens de klantendienst en laat die eens een signaal meting buiten doen. Misschien een connector probleem of op de tap zelf maar mijn vermoeden is buiten aan de tap.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
stijn5
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

zwak signaal TV : lage signaalsterkte, signaalkwaliteit

Er gaat maandag 10/2/2020 een technicus van Telenet langskomen. Want volgens de klantendienst kan het signaal op het aftakpunt niet van op afstand worden gemeten. Intussen heb ik een nieuwe PE6 coax door de gevel getrokken. Dus als het nodig zou zijn, kunnen ze de nieuwe aansluiten. Hopelijk krijgen ze het signaal zo goed , dat de foutmeldingen alsook de zwarte frames op de Philips TV voorgoed verdwijnen. De samsung TV die gaf blokjes + foutmeldingen bij teveel storing of te zwak signaal.
De Philips niet, die produceert zwarte frames (waardoor het beeld flitst).
Bedankt voor de hulp.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

zwak signaal TV : lage signaalsterkte, signaalkwaliteit

@stijn5  ok perfect dan is er al een eerste stap gemaakt. Laat maar weten als deze geweest wat de oplossing is en de oorzaak van het probleem.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
stijn5
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

zwak signaal TV : lage signaalsterkte, signaalkwaliteit

Technicus is langs geweest. Heeft de nieuwe PE6 coax aangesloten, de oude was volgens hem een type 59 en ook goed. En hij is daarna beginnen trekken als een gek aan mijn prefab kabels. Hij wou zo bewijzen dat ze niet goed waren, maar de blokjes die hij hoopte uit te lokken bleven weg. Zo aan kabels trekken en prutsen, zo krijg je alles kapot. Kabels van 50 euro per stuk.
Resultaat : probleem niet opgelost. Erger nog nu krijg ik ook foutmelding "neem een abonnement want deze zender is gecodeerd" op VTM op de nagelnieuwe Samsung. + alle  foutmeldingen"te zwak signaal" in het logboek blijven zich herhalen en opstapelen. En de Philips blijft zwarte frames genereren.
Hij zei in de logboek van de Telenet-modem geen fouten te kunnen vinden(voor hij de nieuwe kabel had aangesloten). Maar wat nu. Waarom is het nu nog slechter ? Zijn de verbindingen van zijn nieuwe kabel niet goed ? Heeft hij de stekkers van mijn prefab kabels beschadigd ?
Bedankt Telenet voor deze onbeschrijfelijk slechte service. En waarschijnlijk krijg ik binnenkort ook nog een dikke factuur erboven op.
Beste lezers als het effe kan neem een schotelantenne, dan heb je geen Telenet of proximus meer nodig.

0 Likes