24748
netweters
|
152294
antwoorden
|
20688
vragen
|
Bijzonder probleem waar ik zelf niet uitraak. Ik heb twee PCs op éénzelfde switch hangen (naar meterkast waar een andere switch staat die vervolgens naar router gaat). Beide zijn Windows 10, zelfde Norton Antivirus, en gebruiken onboard LAN. Voor de ene krijg ik snelheden in speedtest tot 900 mbps en op de andere raak ik niet boven de 120 mbps.
Ondernomen stappen:
- klassieke stappen die je via google terugvindt: geen effect
- netwerkinstellingen vergeleken: idem als snellere pc
- PCIe gigabit ethernet kaart gestoken: geen effect
- nieuwe ethernet CAT6 kabel: geen effect
- combinatie van beide boven: geen effect
- maximaal aantal programma's afgesloten en na ieder programma speedtest gelopen: geen effect
- maximaal aantal services gestopt en na iedere speedtest gelopen: geen effect
Beide staan in de managed switch aangegeven op full-duplex gigabit LAN. Ik ben ten einde raad, hopelijk kan iemand hier helpen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Heb je al eens geprobeerd om de trage pc te koppelen op de switch op de 'snelle' poort (waar nu de snelle pc gekoppeld is) en de snelle pc op de 'trage' poort?
Als de snelle pc trage wordt en de trage snelle, is het probleem bij de switch.
Indien dit geen invloed heeft op de pc's dan lig het probleem bij de trage pc.
Hoe kan je nu 900mbps hebben, heb jij een giga abonnement?
En wat zegt een speedtest rechtstreeks op de modem?
Blijkbaar ...
Sorry voor de late feedback, weekje in buitenland voor werk.
Verwisselen poorten op switch had ik al gedaan, ook de trage pc alleen.
Rechtstreeks op modem is moeilijk, zijn twee vaste PCs die goed geïntegreerd zijn (kabelbanen & kabels die overal vastliggen met snelbinders) en de afstand tussen modem en PCs is ongeveer 15m, zo'n kabel heb ik niet liggen en wil ook ook niet aanschaffen om enkel dit te testen.
Probleem is er nog steeds, geen idee hoe dit op te lossen.
@snelheid: inderdaad giga speedboost, maar zeer variable (van 450mbps - 950mbps, lijkt erop dat er nog wat kinderziekten zijn).
Mijn modem is een modem only. met daarachter switch naar digicorder en wired router (ubiquiti edgerouter 6P; I know digicorder rechtstreeks op edgerouter zou eleganter zijn, maar dat krijg ik niet geconfigureerd). Van edgerouter gaat het naar switch waar die twee vaste PCs op zitten en ook naar wifi access point (ubiquiti amplifi). Ik kan echt niet bedenken dat het aan mijn netwerksetup ligt, want dan zou ik op beide PCs problemen verwachten.
In het allerslechtste geval moet ik alles eens uitbreken en rechtstreeks aan modem hangen, maar dat houd ik echt als allerlaatste over (ook scherm geïntegreerd in muur met kabelbaan, nachtmerrie om de kabels daar alllemaal door te trekken)
Opgelost.
Wat een calvarietocht...
Alle drivers van alle hardware geupdate: geen effect
Switches vervangen door Ubiquiti switches: geen effect
HD vervangen door nieuwe M2 met provisioning: geen effect
Toen eigenlijk min of meer opgegeven...
Wel nog een paar van de initiële stappen die ik gevonden had herhaald.
Onder meer nagekeken wat windows autotune status was aangezien op een aantal sites wordt aangeraden op disabled te zetten, wat bij mij ook het geval was. Toch eens terug op normal gezet via prompt (netsh int tcp set global autotuninglevel=normal). Speedtest prompt van 118 mbps naar 850 mbps.
Ik heb zoveel aangepast in de periode dat autotuninglevel=disabled stond, dat het onmogelijk is nu nog terug te vinden aan wat dit precies gelegen was. Enige feit is dat het toen wijzigen van normal naar disabled niets veranderde aan de speedtestresultaten.
Voor wie hetzelfde probleem heeft, probeer onderstaande om de status van autotunelevel te vinden en vergeet vooral niet om het terug te zetten indien je geen snelheidswinst ziet...
netsh interface tcp show global
Switch? Intern netwerk misschien?......🙄