24762
netweters
|
152517
antwoorden
|
20715
vragen
|
Ik heb een tweede router (Asus RT-N66W) aangeschaft omdat ik niet zo'n goed bereik had met de wifi in mijn woning. Ik heb een volledig bekabeld systeem en had voordien aan mijn pc een switch voorzien waardoor ik mijn nas server overal in de woning kan bereiken.
Door de tweede router nu aan te sluiten is deze verbinding weggevallen.
Ik weet dat dit komt doordat de router een apart netwerk heeft gecreëerd. Ik vermoed dat ik dan een instelling moet aanpassen (DHCP off) maar ik weet niet goed hoe hieraan beginnen.
Gemakkelijk is natuurlijk om de switch te behouden en de router daarop aan te sluiten. Ik kan dan echter niet meer in de instellingen geraken van de router (via 192.168.1.1)
Aangezien er 4 lan-poorten op de router zijn is dit ook voldoende om alles te gebruiken zoals het hoort. Ik kan dan ook mijn printer gebruiken vanop alle plaatsen omdat de router een usb-poort heeft hiervoor.
Welke instellingen dien ik aan te passen in mijn nieuwe router en eventueel bij telenet ?
Welke volgorde dien ik te hanteren ?
Hopelijk is het duidelijk wat de bedoeling is lol
Johan
Zie niet direct screenshots
Ik krijg de screenshots niet publiek gezet, daarom:
Hallo,
nu krijg ik de screenshots ineens wel te zien. Ik had wel al gevonden waar ik de DHCP kon aan/uitzetten.
Maar moet ik eerst in de eerste tab (IP) een IP-adres van Telenet invoeren (nu staat er 192.168.1.1) ?
Mijn Telenet router staat op 192.168.0.1. Moet ik dan bij IP van deze router 192.168.0.2 ingeven ?
Ik zie ook dat het config programma van de asus router een optie heeft onder de knop 'Administration'.
Daar heb ik dan de keuze tussen wireless (default), maar kan ik ook kiezen voor 'Media Bridge' of 'Access Point' mode.
Gelukkig heb ik een heel weekend om alles uit te proberen
Ik heb op mijn asus router als IP 192.168.0.2 ingegeven en DHCP uitgeschakeld. Wel heb ik er nog altijd een switch voorstaan. Ik kan nu wel niet meer in mijn config scherm van de router geraken. Ik vermoed omdat hij nu niet meer op zichzelf werkt maar onderdeel uitmaakt van het telenet-netwerk.
Ik moet nu nog proberen als ik de switch ertussen uit kan halen en de router lans kan gebruiken om het signaal overal in de woning te verspreiden.
Hopelijk lukt het nu wel.
Je kan accespoint modus proberen. In elk geval moet je de modem een IP adrs geven 192.168.0.2 omdat 192.168.0.1 de default gateway is bij Telenet.
DHCP moet disabled staan.
En de WAN of internetpoort kan je niet meer gebruiken. Misschien wel als je die specifieke Accespoint modus gebruikt maar dat valt uit te proberen.
Nu zal je asus router bereikbaar zijn via 192.168.0.2 van zodra die gekoppeld is in je netwerk.
Vergeet niet: je moet de internetkabel in de LAN poort steken en niet in de WAN poort!
En best schakel je ook nat uit ik denk dat dit nat loopback onder firewall is (en schakel de firewall ook maar uit)
Zoals @igvfer zei, je kan hem best op access point modus zetten (dit staat bij administration) ik heb het zelf nooit geprobeerd maar ik denk dat de router zichzelf dan automatisch goed instelt.
Hoi,
heb PC en server nu gewoon op de LAN-poorten aangesloten en alles geeft de indruk stabiel te zijn.
Ik kan wel niet meer in het configuratiescherm omdat ik het ip-adres heb gewijzigd.
Als ik dit gewijzigd ip-adres ingeef krijg ik ook geen resultaat.
Ik vermoed dat ik dan volledig alles moet overdoen en dan als access-point laten instellen.
Maar voorlopig ga ik het eerst zo eens bekijken, tenzij ik in het configuratiescherm geraak.
En nu mijn laatste mailtje hopelijk.
Ik kan nu toch ineens terug in het menu van de router door het IP-adres 192.168.0.2 in te geven.
Blijkbaar was het nodig om de kabel die naar de PC ging uit te trekken en terug in te steken.
Allemaal bedankt voor de tips. Ik heb wel die modus access point niet getest; ik denk dat dit mogelijks hetzelfde resultaat zou hebben opgeleverd.