Beantwoorden
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Aanschaf nieuwe router

Hallo,

 

Ik ben sinds kort verhuist en met een nieuw netwerk is het tijd om een nieuwe router aan te schaffen.

Ik heb nog een ouwe Linksys E1200 staan, maar die heeft zelf nog gigabit poorten aan boord.

 

Ik ben al een tijdje uit het netwerken, vandaar dat ik graag  wat suggesties, meningen, wat zijn de laatste nieuwtjes, enz had gehoord om mijn keuze makkelijker te maken

 

Alvast bedankt

Puch

 

Hierbij nog een schema van mijn netwerkt.

 

netwerk.png

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aanschaf nieuwe router

Niets op aan te merken. Dit zou perfect moeten kunnen werken. Alleen zou ik de Telenet router vervangen door een modem only. Het bespaart je wat kopzorgen voor eventuele port-forwarding.

Een andere optie is ook een router aan te schaffen die een of meer poortjes toelaat rechtstreeks door te sturen om uw Digiboxen op aan te sluiten.

Er zijn er hier al enkele op het forum die zoiets al hebben en je daar kunnen raad in geven.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Aanschaf nieuwe router

Ik heb een netgear x10 r9000 en die laat inderdaad toe om een vlan op te zetten zodat de digiboxen op aparte poorten zitten die niet gekoppeld zijn aan de DHCP van de router, maar gewoon rechtstreeks doorgeschakeld worden aan de WAN.

Ik vermoed echter dat de R9000 een beetje overkill is voor de meeste gebruikers (en duur). Maar er zijn vermoedelijk ook nog goedkopere routers die VLAN ondersteunen. Kijk dan wel na op hoeveel poorten ze het toelaten, als je meer dan 1 digibox hebt.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Aanschaf nieuwe router

Met de meeste of misschien zelfs alle Asus routers gaat dat (andere merken ook maar ik heb het alleen met een Asus gedaan). De functie noemt normaal IPTV forwarding, het is niet echt een vlan denk ik.

 

@Puch

 

Zoals @igvfer al zei is je plan goed, ik heb een gelijkaardige setup.

 

Als het je interesseert, dit is wat ik aan iedereen aanraadt die wel wat van routers enz. kent:

 

Router (geen wifi): Ubiquiti Edgerouter X

Access Points: Ubiquiti Unifi AP-AC-Lite

 

Het kost evenveel als een degelijke consumenten router en werkt veel stabieler. 

Het enigste nadeel is dat ik IPTV niet ingesteld krijg dus hangt de digicorder op een switch achter de modem. Maar dat maakt mij niet echt uit.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aanschaf nieuwe router

Even een zijdelingse opmerking. Is het mogelijk dat iedereen die een router heeft of kent die de zogenaamde IPTV functie ondersteunt, en ook weet hoe dit in zijn werk gaat, daarvan eens Merk en type bekend maakt. Kunnen we misschien een lijstje aanmaken die kan geraadpleegd worden door mensen die zo'n router willen aanschaffen. Mijn ervaring is dat het zeer moeilijk zoeken is in de specs van veel van die apparaten. Ook bijvoorbeeld wat betreft IPv 6 ondersteuning.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Aanschaf nieuwe router

@ All Bedankt voor uw antwoorden

@igvfer


@igvfer schreef:

Niets op aan te merken. Dit zou perfect moeten kunnen werken.


Dit werkt ook perfect, het enige wat ik wil is mijn router vervangen door een nieuwe omdat mijn huidige nog een 10/100 router is. Uiteraard niet meer van deze tijd. 

@igvfer schreef:

Alleen zou ik de Telenet router vervangen door een modem only. Het bespaart je wat kopzorgen voor eventuele port-forwarding.

 


Dat is nu reeds zo, er staat TN router op mijn schema, maar het is wel degelijk Modem Only.

 


@igvfer schreef:

Een andere optie is ook een router aan te schaffen die een of meer poortjes toelaat rechtstreeks door te sturen om uw Digiboxen op aan te sluiten.

 


Dat hoeft niet echt, ondertussen is een digibox weg en in kijk zelden of nooit tv via Telenet. Ik heb die enkel staan omdat hij in mijn pakket zit. Een pakket is nu eenmaal goedkoper dan internet en vaste telefonie apart.

Ik kijk meestal tv via satelliet. 

 

@Arthur2


Principis schreef: 

Als het je interesseert, dit is wat ik aan iedereen aanraadt die wel wat van routers enz. kent:

 

Router (geen wifi): Ubiquiti Edgerouter X

Access Points: Ubiquiti Unifi AP-AC-Lite

 

Het kost evenveel als een degelijke consumenten router en werkt veel stabieler. 

Het enigste nadeel is dat ik IPTV niet ingesteld krijg dus hangt de digicorder op een switch achter de modem. Maar dat maakt mij niet echt uit.


Ik zal het eens bekijken. Ik heb ook nog nooit zo gewerkt.

De router hangt redelijk centraal in het appartement en heb eigenlijk geen probleem met stabiliteit.

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Aanschaf nieuwe router


@Arthur2 schreef:

Met de meeste of misschien zelfs alle Asus routers gaat dat (andere merken ook maar ik heb het alleen met een Asus gedaan). De functie noemt normaal IPTV forwarding, het is niet echt een vlan denk ik.

 

 


Telenet gebruikt geen IPTV protocol, hun TV info gaat via de kabel, maar ik vermoed dat het met "IPTV forwarding " ook wel zal lukken, de functionaliteit is zo goed als identiek aan het opzetten van een eigen VLAN zonder DHCP.  

In de Ubiquiti  community worden IPTV en VLAN ook door elkaar gebruikt als oplossing 🙂


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Aanschaf nieuwe router

@BertXL

 

Had ik misschien moeten vermelden, bedankt. 🙂

 

Mijn probleem is dat het via mijn wifi powerlines gaat dus wil ik alleen het IP-adres van de digicorder of via het mac-adres het openzetten zodat ik ook nog de wifi kan gebruiken. Ik dacht dat dit mogelijk is maar het lukt me niet dus is de digicorder maar niet interactief totdat ik zin heb om in de kruipkelder te kruipen. 🙂

 

Maar we zijn een beetje off-topic aan het gaan.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes