Beantwoorden
AxelLambregts
Freshman Weetjesweter
WOW, overzichtelijk! Verander-je-wachtwoord-dag Star Wars Day Alles op zijn plek!

Aansluiting telenet Buiten > binnen

Ik wist even niet wat het beste kanaal was om dit te plaatsen. De vraag gaat over de telenet aansluiting die van het straat in het gebouw binnenkomt. 

Eerst en vooral voorzie ik graag de beelden van de huidige situatie.
U ziet 1 kabel binnen komen en 2 kabels (waaronder coax)  die verder gaan naar de telenet modem.

AxelLambregts_0-1758547628229.jpeg AxelLambregts_1-1758547676716.jpg AxelLambregts_2-1758547718738.jpeg

Hierbij mijn vragen:

• Als je wilt dat die aansluiting aan de achterkant van je woning binnen komt, aan wie moet je dit dan vragen en zijn daar vaste kosten aan gekoppeld?
  • Dit komt binnen in de woonkamer. Dit is extreem ver van al de rest binnen de woning. De oude woning heeft geen netwerkkabels door de muren zitten en dus ook geen netwerkpoorten om bijvoorbeeld met accespoints of dergelijke te gaan werken. Wat is de meest efficiënte manier om het netwerk binnen de woning uit te breiden? De wifi van de telenet-modem komt niet ver genoeg. Een kabel vanuit het punt waar telenet binnenkomt, tot helemaal achteraan is niet netjes weg te werken.
  • In de kelder hangt een aansluiting voor zonnepanelen. Deze is met netwerkkabel gekoppeld aan het elektriciteitsnet (powerline adapter telenet)
    Dit is zo uitgevoerd omdat de wifi niet tot daar kwam. Boven is ook een powerline adapter, deze zend een wifi netwerk uit, maar is een apart netwerk. Welke methode gaat me de beste kansen op een zo snel mogelijk wifi net geven boven of in een verre kamer? Gaan AP's die in een mesh hangen efficiënter zijn dan de powerline?
    AxelLambregts_3-1758548203149.jpegAxelLambregts_4-1758548208996.jpeg

• Ik weet even het model van de telenet modem zelf niet van buiten, maar zijn er AP's of andere toestellen met een veel verder bereik?
  • Zien jullie zaken die de dag van vandaag niet meer kunnen en die best anders gedaan worden?

Alvast bedankt om gewoon al eens even mee te kijken. Wellicht wensen jullie nog meer info, zodra jullie die vragen probeer ik die dan ook asap toe te voegen.

nogmaals, dank.

3 reacties
Roy78
Experienced Weetjesweter
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Dat staat allemaal op de website van Telenet: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/tv-en-entertainment/installatie/kan-ik-mijn-te...

Het efficientste is overal netwerkkabel leggen. Als je niet wil boren en kappen, kan je kabels en aansluitdozen in opbouw op de muren plaatsen.

luc55
Experienced Meesterweter
De gouden postveer is voor jou Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

Als je zelf handig bent kan je zelf doen vanaf de netwerkverdeler een nieuwe coax kabel trekken tot waar hij moet een gat in gevel boren of naar beneden naar de kelder om hem dan naar boven te laten komen via een wachtbuis dat je alles mooie kan afwerken nu trekt het op niets 

Gewoonlijk wordt de modem centraal in de woning geplaatst dan is de wifi mooie verdeelt en niet zoals vroeger in een kelder of naast de zekeringskast 

Je kan de kabel die in wit bakje toekomt van buiten ook verlengen met een  f-connector verbindingsstuk maar dan blijft de rest zichtbaar maar je kan het opschuiven in de hoek en een deel in de muur wegwerken 

Anders vraag aan elektricien die weet heel goed wat hij doet en doet wat je vraagt 

Een technieker zal de installatie laten staan en zal er niets aan veranderen behalve als alles weg is zoals een renovatie zal hij opnieuw een nieuwe  installatie zetten maar hij zal die zo kort willen houden en extra apparatuur willen aansluiten die niet altijd de beste oplossing is voor iedereen maar voor sommige wel 

kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 De nieuwe Einstein! Krak

@AxelLambregts Indien er genoeg coax aansluitingen in je huis zijn kan je volgend toestel gebruiken : https://www.devolo.be/giga-bridge-coax

Het internet wordt binnenshuis via de coaxkabel doorgegeven naar een andere coax-aansluiting. Zo heb je daar ook snel internet. 

Uw Internet aansluiting verplaatsen kost altijd geld. Of je doet het zelf, of je laat het installeren. Een internetkabel is natuurlijk altijd de beste oplossing. 

Een andere optie is een powerline mesh-systeem, bijvoorbeeld van Devolo. Daarmee creëer je één naadloos wifi-netwerk in huis. Uw huidige Devolo installatie werkt, dus dat systeem zal dan ook wel werken. Het enige verschil is dat je dan een mesh systeem hebt.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.