Beantwoorden
Thomas_Thys
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Bekabeld internet tot 3x trager na aansluiten router

Hallo,

 

Ik heb een aantal soortgelijke vragen zien staan maar nooit een oplossing die ook voor mijn situatie werkt.

Hieronder allereerst de modellen van de toestellen die bij ons geïnstalleerd staan:

Telenet modem: 24*8 DOC 3 EMTA(DOCSIS)

Router: D-link DIR-809 ( heb een vrij nieuwe netgear AC2000 nog in de doos om ooit eens te vervangen )

Switch: Kleine witte D-link switch die geïnstalleerd werd door telenet ( 4-5 poorten )

 

Mijn pc boven ( degene die het meeste gebruikt wordt ) was voorheen aangesloten op de switch die rechtstreeks aan de modem hangt. Hier haalde ik speedtests van 290Mbps wat zeer dicht tegen de abbonementsnelheid ligt. Nu heb ik sinds 2/5/2021 problemen met deze configuratie aangezien bepaalde apps op mijn pc niet meer toegankelijk waren omwille van firewall settings of andere issues. Deze werden opgelost door mijn pc te verbinden met de router in plaats van de switch.

 

Nu is mijn snelheid een stuk trager dan voorheen, ik haal in de ochtend +- 90mbps en in de avond slechts 70mbps. De verbinding is ook een stuk minder stabiel aangezien ik gisterenavond ( 3/5/2021 in Discord zat met vrienden waar mijn ping tot 5 keer naar de 5k ging en mijn internet eruit viel. We hebben regelmatiger zo'n disconnects maar beperkt tot 1-2x per dag. Dit was 5x op 2u tijd.

 

Ik heb alle kabels nagekeken en dit zijn cat5-e of cat6 kabels. Router en modem zijn beide reeds herstart geweest.

 

Ik vermoed ergens dat het ligt aan de switch die de snelheid verdeeld maar we moeten deze switch behouden aangezien we anders geen digitale tv meer hebben ( digibox moet verbonden zijn met de modem zonder router ertussen )

 

Ben niet zeker of ik de situatie helemaal juist uitgeklaard heb dus stel gerust nog vragen als er meer info nodig is.

 

Alvast bedankt voor de hulp, 

 

Groeten,

Thomas

0 Likes
2 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Bekabeld internet tot 3x trager na aansluiten router

Volgens de specificatie van de D-link DIR-809 kan deze router maar 100Mbps op de UTP aansluitingen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Thomas_Thys
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Bekabeld internet tot 3x trager na aansluiten router

Janneke_Dust, Na wat zoeken kwam ik ook tot die conclusie, ben iets te snel geweest met hierop te posten.

Ik was er van overtuigd dat deze router ook aan een gigabit ging maar dit is inderdaad niet het geval.

 

Mijn excuses, Ik vervang de router en dit zou het moeten oplossen.

 

Bedankt voor je feedback!