Beantwoorden
uustakker
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your eighth party! It's your fifth party! Pionier Primeur!

Beperken DHCP range op wireless router telenet

Is het mogelijk om op de telenet router het adresbereik te beperken (bv 192.168.0.1 tot 192.168.0.100)?

 

De adressen vanaf 192.168.0.101 zouden dan kunnen gebruikt worden om bepaalde toestellen (printer bv) een vast IP adres te geven.

 

Ik vind dergelijke instelling niet terug bij de router configuratie op "mijn telenet". Maar dat will niet zeggeb dat het niet mogelijk is.

10 reacties
Area57
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 583
Applaus voor jezelf! Bye-bye Google, hello Yougle! Volop in the game! En wanneer slaap jij?

Beperken DHCP range op wireless router telenet

Het is net andersom.

 

De draadloze modem deelt standaard ip adressen van 192.168.0.100 tot 192.168.0.253 uit via dhcp.

Je kan dus de ip adressen van 192.168.0.2 tot en met 192.168.0.99 gebruiken voor een apparaat dat een vast ip adres nodig heeft.

uustakker
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your eighth party! It's your fifth party! Pionier Primeur!

Beperken DHCP range op wireless router telenet

jep, het lijkt er op dat dit mogelijk is.  Het was me reeds opgevallen dat er enkel adressen bover de 100 toegekend werden. Ik ga dat proberen. 

 

Thx.

0 Likes
icetea1968
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
It's your ninth party! On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Beperken DHCP range op wireless router telenet

je moet opletten want deze range 2-99 wordt door telenet zelf gebruikt. Bv nieuwe digicorders en digiboxen krijgen een 2e ip adres. Onder instellingen zie je dat staan bij inhole ip adres. Dat komt uit de range 2-99. Ken geen logica van toekennen ervan en denk dat dat random is. In elk geval, zie dat je een vrij adres gebruikt om geen conflicten te creeren. Als je ooit bijkomende box of corder zet of ene vervangt, dan zal die zeer waarschijnlijk ander ip adees krijgen. Op dat moment terug checken



Chris
sjoelte
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fifth party! Pionier It's your fourth party! It's your seventh party!

Beperken DHCP range op wireless router telenet

Waar kun dit vast lokaal IP adres ergens instellen? Ik vind dit precies niet terug.

 

alvast bedankt!

0 Likes
talen
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Volop in the game! Nieuwe TV-theek? De race is begonnen! WOW!

Beperken DHCP range op wireless router telenet

Dit is niet mogelijk met de standaard HGW van telenet. Hiervoor zal je je toevlucht dienen te zoeken tot een aparte router. Het lijkt me wel een goede functie om toe te voegen in de toekomst.
Indien dit antwoord je geholpen heeft mag je dit aangeven als oplossing (eventuele kudos mogen ook :D). Andere mensen met dezelfde vraag zijn dan ook sneller geholpen.
talen
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Volop in the game! Nieuwe TV-theek? De race is begonnen! WOW!

Beperken DHCP range op wireless router telenet

Ik denk dat ik mij ergens vergist heb 🙂

 

Als je op je apparaten (pc, laptop, en andere) een statisch  ip adres opgeeft tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.99  gaan deze daar gewoon mee werken.

 

Je hoeft hiervoor niets te doen via mijn telenet. Stel gewoon je toestel als volgt in:

 

true.png

 

Excuses voor de voorgaande verkeerde info. Ik werk zelden tot nooit met de HGW .

Indien dit antwoord je geholpen heeft mag je dit aangeven als oplossing (eventuele kudos mogen ook :D). Andere mensen met dezelfde vraag zijn dan ook sneller geholpen.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Beperken DHCP range op wireless router telenet

Standaard kan je elk adres tussen 2 en 49 gebruiken als vast IP adres. Vanaf 50 tot 99 wordt dit door telenet gebruikt voor de digiboxen / corders. Vanaf 100 tot 254 voor al de rest. Dit is een vaststelling bij alle Home gateways die ik tot nu toe ben tegen gekomen.

192.168.0.51 wordt bvb standaard gebruikt op de accespoints van telenet. Als je meerdere extra accespoints wilt zetten moet je de 2e en 3e eerst veranderen naar 52 en 53.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Vandeplas
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fifth party! Pionier Primeur! It's your fourth party!

Beperken DHCP range op wireless router telenet

Het zou wel intressanter zijn als je  mac adressen kon koppelen aan een vast ip. 

 

vb:  laptop thuis heeft fixed ip ik ben op een ander, moet ik mijn fixed ip niet eerst terug zetten en daarna kom ik terug thuis laptop terug zijn eigen ip en kan ik overal makkelijk terug aan...

noste99
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol!

Beperken DHCP range op wireless router telenet

Dit is juist wat ik zou willen opzetten.

Kan ik de DHCP funktie van de telenet box uitschakelen. Een access point aankopellen.

De DHCP server van de access point IP adressen laten uitsturen naar alle machines die via het access point maar ook de telenet wifi connecteren?

 

In princiepe stuurt een machine een broadcast voor DHCP uit. Die broadcast moet wel doorgegeven worden naar de DHCP server van het access point, die dan een IP adres terugstuurt.

 

Vergt dit speciale configuratie?

Dank,

 

Stefan

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Beperken DHCP range op wireless router telenet

Volgens de info die ik heb van de A-desk.worden er geen vaste IP adressen ondersteund. Je kan wel zelf een IP adres ingeven in je toestel (tussen 1 en 100, omdat die buiten de DHCP range zitten). Maar de Telenet router  biedt niet de mogelijkheid om echte vaste IP adressen te hebben, gekoppeld aan een MAC address, zoals het hoort te zijn...

 

Nog een reden om je eigen router te hebben en geen geintegreerde Telenet modem/router...


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes