Beantwoorden
Serge3
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Betekenis Wan-configuratie geavanceerde instellingen

Als ik naar de geavanceerde instellingen van de modem ga dan zie ik onder Wan-configuratie 

3 velden:

  • Ip adres v4
  • Ip adres v6
  • Prefix (IPv6).

    Wat is het verschil tussen de laatste 2?
0 Likes
4 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Betekenis Wan-configuratie geavanceerde instellingen

Het IPv6 adres is het adres toegekend aan de WAN interface van de Telenet HGW.

Daarnaast ontvangt de HGW (een IPv6 router) een prefix (of anders gezegd een IPv6 netwerk/subnet), welke deze kan gebruiken voor zijn achterliggende interfaces.

Bij Telenet is dit een /56 prefix.

Je zult zien dat alle apparaten die je aan de LAN zijde van je HGW aansluit een IPv6 zullen ontvangen afkomstig uit deze prefix.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Betekenis Wan-configuratie geavanceerde instellingen

@Serge3  IPv4 heeft de notatie xxx.xxx.xxx.xxx waarbij xxx staat voor een decimaal getal tussen 0 en 255. Dit zijn 4 keer 8 bits  gaande van 00000000 tot 11111111 en alle varianten daartussen. Toegekend aan Telenet of een andere provider, die dan verder verdeelt naar zijn klanten.

IPv6 bestaat uit 128 bits. Een prefix van 64 bits, om zo te zeggen het publieke gedeelte vergelijkbaar met het IPv4 gebeuren, en nog eens 64 bits die privaat kan toegekend worden.

Je ziet soms de notatie prefix/56 of /60. Dit wil zeggen dan uw provider een range van 8 bits of 4 bits toelaat te gebruiken. In het eerste geval krijgt u, om het simpel te stellen 256 publieke IPadressen, in het 2e geval 16 publieke IP adressen. Bij een /64 heb je maar 1 publiek IP adres.

Bij IPv6 s de notatie xxxx.xxxx.xxxx.xxxx.xxxx.xxxx.xxxx.xxxx. Waarbij elke xxxx een hexadecimaal getaal is tussen 0000 en ffff. Het rode is samen met het groene de prefix. Het blauwe is uw privaat gedeelte. Het rode wordt aangekocht door de provider bij de wereldorganisatie. Kort door de bocht koopt een provider een of meerdere rode xxxx blokjes. Telenet heeft bijvoorbeeld 2a02:18xx:xxxx:xxxx. Alle xxxx bepaalt die zelf voor zijn klanten. De laatste 2 x kan hij eventueel vrij van gebruik laten voor zijn klant.

Als jij uw netwerk opzet kan je dit xxxx.xxxx.xxxx.xxxx als prefix gebruiken. Het rode kan je niet veranderen het groen eventueel wel. En de rest van de 64 bits die je erachter plakt, daar ben je vrij in. Al kan dat volgens bepaalde protocollen gebeuren. Zoals SLAAC.



https://nl.wikipedia.org/wiki/Internet_Protocol_versie_6 

De overkoepelende autoriteit voor Europa:

https://www.ripe.net/ 

Internationaal:

https://www.iana.org/ 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Serge3
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Betekenis Wan-configuratie geavanceerde instellingen

Ik zie dat mijn HGW (een IPv6 router) die prefix krijgt van /56.

Als ik dan ga kijken naar mijn router dan zie ik dat die adressen uitdeelt met een /60 prefix vanuit die /56 range met zichzelf op XXXX:XXXX:XXXX:XXXX::1/60. Ik kan me niet herinneren dat ik die setting zelf heb aangemaakt.
Is er een protocol dat die subnetting regelt (maw vanwaar haalt mijn router het idee om hier een /60 van te maken en dan die via RA te distribueren naar de hosts)?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Betekenis Wan-configuratie geavanceerde instellingen

@Serge3Standaard zal de Telenet router en ook andere routers de prefix /64 nemen. En die prefix zal ook eindigen op 00. Als je een meer gesofisteerde router hebt zal die de mogelijkheid hebben om een /60 in te stellen met een Netwerk ID tussen 0 en f. Dus dan zal je zien dat je een prefix hebt eindigend op 00 tot 0f. Is dat belangrijk? Sommigen vinden van wel al kunnen ze hun eigen prive gedeelte ook opsplitsen.

Een Windows PC maakt voor zijn eigen een 4-tal private stukken van het IPv6 adres aan. Een echt en een 3-tal tijdelijke. Andere toestellen maken het private gedeelte op aan de hand van het mac adres van het toestel. Dat kan je lezen op de eerste link dat ik je gestuurd heb. Routering en toekenning van een IPv6 adres.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes