Beantwoorden
mushroom
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Bridging Modem / Ubiquiti Cloud Gateway

Ik heb een Telenet F@st 3896 LG TN modem die ik momenteel vrij standaard gebruik (met WiFi). Achter de modem zit nu een unmanaged D-Link switch en heb ik nog een paar oude Airport Extremes in huis staan voor extra Wifi.

Ik wil mijn netwerk wat opwaarderen en heb gekozen voor een Ubiquity setup (Cloud Gateway / PoE switch / Wireless access points). Wil het allemaal wat meer managen, misschien ook wat inbound spullen mogelijk maken zonder dubbele NAT / port forwarding

Klopt het dat ik de Telenet F@st 3896 LG TN  in Bridge mode kan zetten en 

• De kabel naar mijn DigiCorder gewoon kan laten zitten op 1 v/d poorten van de Telenet F@st 3896 LG TN
  • Mijn unmanaged D-Link switch vervangen door de Ubiquity Cloud Gateway + PoE switch
  • Alles regelen vanaf de Ubiquity Cloud Gateway

Verder had ik nog wat vragen : 

• Is het dan zo dat zowel de Digicorder als de Ubiquity Cloud Gateway beide een rechtstreeks WAN ipv4 krijgen ? 
  • Moet de DigiCorder rechtstreeks op de telenet modem blijven of kan die ook via de Ubiquity Cloud Gateway ?
  • Zal de WiFi van de Telenet modem dan ook uitgezet worden ?
  • Moet ik verder nog iets configureren in Mijn Telenet (behalve de Bridge toggle + het mac adres van de Ubiquity Cloud Gateway)

Alvast bedankt.

2 reacties
flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@mushroom  schreef:

Klopt het dat ik de Telenet F@st 3896 LG TN  in Bridge mode kan zetten en 

Antwoorden in het rood

Q. Klopt het dat ik de Telenet F@st 3896 LG TN  in Bridge mode kan zetten
A. Ja

Q. De kabel naar mijn DigiCorder gewoon kan laten zitten op 1 v/d poorten van de Telenet modem

A. Ja

Q. Mijn unmanaged D-Link switch vervangen door de Ubiquity Cloud Gateway + PoE switch, aAlles regelen vanaf de Ubiquity Cloud Gateway

A. Dat is toch de bedoeling van je nieuwe setup

Q. Is het dan zo dat zowel de Digicorder als de Ubiquity Cloud Gateway beide een rechtstreeks WAN ipv4 krijgen ? 

A. Neen. Alleen het toestel dat het MAC adres heeft dat je bij Bridge ingevoerd hebt, krijgt een publiek WAN IP (ongeacht op welke poort)

Q. Moet de DigiCorder rechtstreeks op de telenet modem blijven of kan die ook via de Ubiquity Cloud Gateway ?

A. Indien het een digicorder is, antwoord JA. Indien TV-Box (TV-Box IP) mag deze op je eigen netwerk aangesloten worden

Q. Zal de WiFi van de Telenet modem dan ook uitgezet worden ?

A. Neen, die zal je zelf moeten uitzetten via "Mijn Telenet". Gezien jouw Telenet modem een router blijft, met een eigen subnet, zal ook de WiFi blijven werken, tenzij je die uitzet.

Q. Moet ik verder nog iets configureren in Mijn Telenet (behalve de Bridge toggle + het mac adres van de Ubiquity Cloud Gateway)

A. Neen, op voorwaarde dat je het juiste (WAN) MAC adres, in het juiste formaat invult (jouw UCG heeft véél MAC adressen). DE beste methode is:

• sluit de WAN poort van de Uniquity aan op je Telenet modem.
  • Ga naar mijn Telenet, en zoek onder "Verbonden toestellen" het correcte MAC adres van de Ubiquity!
  • Copy/Paste dit MAC adres naar de Bridge MAC.

PS

1. Als we hierboven schrijven dat de Digicorder rechtstreeks aangesloten moet worden op de de Telenet modem, bedoelen we hiermee dat de Digicorder "zichtbaar" moet zijn voor de Telenet modem, en dus vanuit de Telenet modem een intern IP adres moet kunnen krijgen (192.168.0xx). Met een Ubiquity Cloud Gateway en daarachter een Managed switch kan je dat ook verwezenlijken via VLAN's (waar je uw digicoders in een apart VLAN onderbrengt.
  2. Bij een TV-Box is dat niet noodzakelijk nodig (die zal werken op jouw intern netwerk), maar ik zou het toch aanbevelen (eventueel ook via VLAN's)
  3.  

Q. Alvast bedankt

A. Graag gedaan 😉

mushroom
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Perfect ! Bedankt voor de gedetailleerde antwoorden. Zal dit vanavond eens uitproberen en opzetten.

If all should fail overonderstel ik dat ik altijd de toggle kan terugdraaien via mijn telenet ?