Beantwoorden
dedeke
Professional Meerweter
Berichten: 131
Full speed writing! Warming up? BINGO! De volle 100!

Bticino my home

Dag kenners

een module van bticino in de woning die op de wifi perfect de bedienen is (ip 192.168.0.40).

Nu zou ik deze graag van buitenaf (via 4g of externe wifi) kunnen bedienen (verwarming, lichten,...je  kent het wel).

heb dus een portforward nodig, maar om een of andere redenen lijkt me dit niet te lukken.

Ik heb in de modem volgende stappen gedaan : (zie ook bijlage)telenet.png

op de portforward 192.168.0.40 ingegeven , met als poort 150 beginpoort en 151 eindpoort. uiteraard de wijzigingen opgeslagen.

als ik het goed voor heb geef ik dan extern mijn ipadres in 141.135.xxx.xxx:150 en zou ik toch aan mijn bticino moeten kunnen?

MAar dat lukt niet.....iemand raad?

0 Likes
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bticino my home

Normaal gezien zou dit moeten kloppen voor zover het de juiste poortnummers zijn. Nog eens goed nalezen in de handleiding welke poorten het moeten zijn. 150 en 151 lijkt mij onwaarschijnlijk. Meestal moet je een HTTP of HTTPS poort hebben die je zelf kan aanpassen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dedeke
Professional Meerweter
Berichten: 131
Full speed writing! Warming up? BINGO! De volle 100!

Bticino my home

tnx, bij navraag bij bticino werken ze nu met een myhomeserver die verbindt met hun server om het probleem van de wisselende ip's niet langer te hebben. Ik heb geen zo'n myhomeserver, en blijkbaar zou het moeten lukken met 3443. Straks eens testen.....

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bticino my home

Het IP adres dat jij opgeeft is zeker een vast IP adres dat jij in uw toestel hebt ingegeven. Tenzij je zomaar iets hebt genomen. Dit komt niet uit de DHCP range van de Home Gateway want die kent enkel adressen toe tussen 192.168.0.100 en 254. Dus dat antwoord dat ze je hebben gegeven is van iemand die er ook niet veel van kent of niet de juiste vragen heeft gesteld aan jou.

Ik heb de indruk dat er veel zogenaamde IT'ers zijn die veel theorie konden uitbrengen maar in de praktijk geen klein netwerk kunnen opzetten zoals het hoort. Of direct een oplossing geven zonder eerst goed te luisteren en te vragen waar het probleem zit.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Bticino my home

@igvfer ik vermoed dat bedoeld wordt een publiek vast IP adres  (wat de auteur waarschijnlijk niet heeft) ...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bticino my home

Nee, dat bedoel ik niet. Een particuliere klant heeft uiteraard (bijna) nooit een vast publiek IP-adres.

Wat ik wil zeggen is dat een Home Gateway van Telenet nooit een dergelijk IP-adres (192.168.0.40) uit deelt. De DHCP range van een HGW gaat van 100 naar 254. Conclusie: dit moet een vast ingesteld IP adres zijn. Wat wel waar is dat BTicino mogelijks aan een systeem aan het werken is waarbij je geen portforwarding of wat dan ook moet doen. Veel van die camera en domotica producenten hebben dit. Maar de vraag is dan in hoeverre zij hun beveiliging onderhouden zodat hun database niet gehackt wordt en alles te grabbel ligt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dedeke
Professional Meerweter
Berichten: 131
Full speed writing! Warming up? BINGO! De volle 100!

Bticino my home

jullie hebben allebei gelijk 🙂
ik heb inderdaad geen vast ip, maar tussen theorie en praktijk verschilt het natuurlijk.....telenet wijzigt zijn ip's bijna nooit.......

het is de combinatie van de twee => de bticino heeft inderdaad een vast ip gekregen, onder de 100 gebleven om idd niet in het vaarwater van de dhcp te komen. De poort 3443 is van bticino uit gegeven, als mijn externe ip (wankant) wijzigt moet ik enkel in mijn app's dat ip wijzigen, mocht het ip (lankant) wijzigen zou dat meer wijzigen zijn in de app's......de keuze is dus dat de ip lankant vast staat, om de portforward correct te behouden, de wankant hebben ze ondertussen een myhomeserver die via de cloud doorstuurt en dus iponafhankelijk is, maar om die kost te besparen (aankoop myhomeserver bticino) werk ik met een portforward.....

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bticino my home

Een veel gebruikte oplossing is in dit geval een DDNS domeinnaam en een stukje software op een of andere PC, of meestal reeds standaard op camera's in te stellen, om je publiek IP adres up to date te houden. Meestal gratis maar elke maand te bevestigen of mits kleine jaarvergoeding zonder extra zorgen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes