Beantwoorden
tmsvl
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your seventh party! It's your third party!

Configuratie van router achter modem

Hallo,

 


Ik ben recent verhuisd en de WiFi-dekking is hier niet optimaal (iets te lang uitgestrekt appartement; modem/router combo van Telenet hangt in de berging achteraan). Ik dacht dit zonder extra toestel te kunnen oplossen als volgt...

 

1) Telenet modem/router settings als defaut laten, netwerknaam X instellen, WPA2 passphrase Y, default 192.168.0.1 subnet.

2) Bestaande TP-Link TL-WR1043ND instellen om géén DHCP, géén NAT,  en vast IP 192.168.0.10 (buiten de default DHCP range van Telenet); kabel van Telenet-modem aangesloten op een LAN-poort van de TP-Link. Zelfde netwerknaam en passphrase gekozen zodat apparaten kunnen roamen van ene WiFi-netwerk naar het andere zonder dat het opvalt. Belangrijk dat alle apparaten in dezelfde IP range zitten, omdat bv. de Sonossen verspreid over het appartement met elkaar moeten kunnen spreken. Double NAT is dus geen optie.

3) Alles blijkt te werken, maar sinds het gebruik van deze setup heb ik via WiFI nog een downloadsnelheid van een goede 2,2 Mbps (daarvoor 80Mbps).

 

Kan deze sterke vertraging liggen aan het feit dat ik de netwerkkabel nu niet op de WAN-poort van de TP-Link heb moeten steken, maar het via één van de LAN-poorten gaat? Of ziet iemand nog een andere mogelijke verklaring?

 

Merci alvast!

0 Likes
4 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Configuratie van router achter modem

Neen dat kan niet.

Test de kabel die nu in de TP-Link zit met een computer via speedtest.net

Heb je een smartphone? Download dan eens wifi analyzer en kijk welke channels het minst worden gebruikt. Zorg ook dat de Telenet modem een andere channel heeft dan de TP-Link. Alleen op 1/6/11
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Configuratie van router achter modem

Kanalen 2 - 7 - 12 en 3 -8 - 13 kunnen ook. De voorwaarde is dat er 5 kanalen tussen zitten. Zelfs met maar 4 kanalen ertussen kan het werken omdat je dan maar een heel klein beetje overlapt, zeker als ze een eind uit elkaar staan.

Maar eerlijk gezegd ben ik meer voorstander om de Telenet homegateway 2 SSID te geven, eentje voor de 2.4 Ghz en eentje voor de 5 GHz, met hetzelfde paswoord en een AP ( zoals de Telenet AP) te gebruiken die ook die 2 frequenties aankan, en deze op dezelfde manier te configureren met uiteraard niet overlappende kanalen.

5 Ghz gaat weliwaar niet zo ver maar de snelheid is stukken beter.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Configuratie van router achter modem

@igvfer je moet ook rekening houden dat hij in een appartement zit 🙂 als je kijkt op wifi analyzer dan zitten alle wifi netwerken op 1/6/11 en als jij dan bv 3 pakt dan heb jij en de rest er last van 🙂

En 2 SSID's geven zou ik ook doen 🙂
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Dedinho
Experienced Beetjesweter
Berichten: 19
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! It's your eighth party! Leesbeest!

Configuratie van router achter modem

zelfde probleem hier, ik werk met een AP, zelfde netwerknaam en zelfde wpabeveiliing, 5 kanalen van elkaar, ap is 'dom', dus geen DHCP instellen, maar ik geraak natuurlijk wel aan mijn AP met een lankabel.....

bij elke andere instelling kan mijn sonos niet meer bediend owrden omdat hij in andere range zit 😞

0 Likes