Beantwoorden
Tom-Brx
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

Custom Router + Digibox

Beste Netweters, 

 

Ik ben mijn netwerk aan het herbekijken en zou vanwege de beperkte mogelijkheden in de 'mijn telenet' configuratie i.v.m. port forwarding, metrics en dergelijk naar een custom router migreren. In principe is deze setup niet zo moeilijk. 

- Je plaatst de nieuwe router, configureert hem correct. 
- Stelt in 'Mijn Telenet' het IP van de router in de DMZ in. En bijgevolg loopt het netwerk via de custom router. 

Nu heb ik de vraag of dit ook werkt voor digiboxen achter die router? Ik weet dat de digibox naast een IP van het eigen subnet ook een extra IP nodig heeft dat door Telenet wordt toegewezen uit een ander subnet. Deze 2 zijn nodig voor de interactiviteit van de digibox.

Mijn vraag is dus als volgt: Moet een digibox rechtstreeks aangesloten zijn op de Telenet Modem / Router of kan die ook achter een eigen ingestelde router zitten? 

 

Met vriendelijke groeten, Tom 

0 Likes
2 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5228
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Custom Router + Digibox

Waarom niet je HGW (gratis) inruilen voor een modem-only? Daar sluit je een switch op aan die je dan verbindt met digicorder/digibox en router.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Custom Router + Digibox


@Tom-Brx schreef:

Beste Netweters, 

 

Ik ben mijn netwerk aan het herbekijken en zou vanwege de beperkte mogelijkheden in de 'mijn telenet' configuratie i.v.m. port forwarding, metrics en dergelijk naar een custom router migreren. In principe is deze setup niet zo moeilijk. 

- Je plaatst de nieuwe router, configureert hem correct. 
- Stelt in 'Mijn Telenet' het IP van de router in de DMZ in. En bijgevolg loopt het netwerk via de custom router. 

Nu heb ik de vraag of dit ook werkt voor digiboxen achter die router? Ik weet dat de digibox naast een IP van het eigen subnet ook een extra IP nodig heeft dat door Telenet wordt toegewezen uit een ander subnet. Deze 2 zijn nodig voor de interactiviteit van de digibox.

Mijn vraag is dus als volgt: Moet een digibox rechtstreeks aangesloten zijn op de Telenet Modem / Router of kan die ook achter een eigen ingestelde router zitten? 

 

Met vriendelijke groeten, Tom 


Zoals @sb al zei: eigen router = modem only, om het jezelf gemakkelijk te maken. 

 

Een paar misverstanden uit de weg helpen: Waarom eigen router in DMZ zetten? je eigen router zou ook perfect werken als die in het gewone netwerk staat, zelfs bij een HGW (maar dan als subdomein). Een DMZ is een minder beveiligd deel van je netwerk, en daar wil je je router juist NIET hebben. 

 

Een digicorder moet zijn IP adres rechtstreeks van de Telenet modem krijgen.  Een digicorder/box mag NIET achter je router zitten, want dan verliest die zijn operabiliteit (dan kan je de TVgids bvb maar 1 dag in de toekomst bekijken). Er is een uitzondering op dit en dat is: IPTV . Met deze technologie kan je je digicorder op je router aansluiten en de poort waar die opzit rechtstreeks doorschakelen naar de modem, zodat die toch een Telenet IP krijgt en geen IP adres van de DHCP van jouw router.
Of je kan het nog meer geavanceerd doen met een VLAN... 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.