Beantwoorden
Diste
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Netjes! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

DHCP fixed lease instellen

Ik zou graag mijn netwerk infrastructuur willen voorzien van vaste IP adressen om niet telkens op zoek te moeten gaan van een adres van een toestel.

 

Ik zou kunnen opteren voor een fixed IP instelling op de betrokken aparaten, maar dan ben ik wel verplicht om de default gateway en DNS servers ook manueel in te geven.

 

Mocht telenet op een moment andere DNS servers gaan gebruiken, gaan die aparaten de nieuwe adressen niet automatisch doorkrijgen en gaan ze voor bepaalde verbindingen niet meer werken.

 

Daarom is een DHCP fixed lease configuratie de oplossing.

Alle gegevens worden meegegeven én bovendien geeft de modem ook nog eens een vast IP aan het toestel afhankelijk van het mac-address.

Tags (1)
1 reactie
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

DHCP fixed lease instellen


@Diste  schreef:

Daarom is een DHCP fixed lease configuratie de oplossing.


Is dit een vraag?

Antwoord is in ieder geval:

  • als je de Telenet HGW gebruikt (modem/router), kan je geen fixed lease instellen.
  • indien je een eigen router gebruikt is dat inderdaad een goede oplossing - op voorwaarde dat jouw router dit ondersteunt.

@Diste  schreef:

Ik zou kunnen opteren voor een fixed IP instelling op de betrokken apparaten, maar dan ben ik wel verplicht om de default gateway en DNS servers ook manueel in te geven.


Zowel de default gateway als DNS server kan je het IP adres van de router ingeven (192.168.0.1). Deze is ook een DNS server...

De kans dat Telenet ooit andere DNS gaat gebruiken is wel uiterst klein 😊...

 

Als kiest voor vaste IP adressen, gebruik dan adressen buiten de DHCP range, met andere woorden: 192.168.0.[2-99]