Beantwoorden
vinchg
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

DHCP problemen op HGW (modem only?)

Hallo iedereen,

 

Ik heb hier een probleem met de HGW modem (DOCSIS 3 kabelmodem van Compal Broadband Networks)

 

De onmogelijkheid om de interne DHCP van de HGW uit te schakelen is mijn grootste struikelblok. Ik heb tegenwoordig de goesting om deze binnen enkele dagen aan wat vuurwerk te binden en buiten een fors spektakel te maken.

 

Ik was onlangs op vakantie en 4 van de 9 cameras van Unify video gaven gewoon geen feed meer. 

De DHCP van de nvr voor de cameras komt dan gewoon in conflict met de DHCP van da HGW, uitschakenel van de DHCP op de nvr doet dan weer veel mooie opties stuk naar de cameras.

 

Daarnaast heb ik op het hele netwerk een server staan voor Plex , VPN en een Pi Hole. Alles op een Ubuntu 16.04 OS. De server maakt gebruik van PXE booting, ook dit ondervind problemen door de eenvoudige HGW configuratie opties.

 

Het steekt me de keel uit dat de HGW zo weinig opties aanbied voor DNS, DHCP instellingen. Ik heb hier heel vaak last van wat zeer simpel opgelost kan zijn mocht de mogleijkheid er zijn deze zelf te beheren.

 

 

Ik weet dan ook van de Modem only, maar hoe zit dit dan met die telefoons en digibox?

 

 

Alvast bedankt voor je tijd 🙂

 

 

0 Likes
10 reacties
Van_Keer_Robin
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

DHCP problemen op HGW (modem only?)

Hier het zelfde probleem. Probeer ook DHCP uit te schakelen, maar kan het niet vinden. Kan geen eigen DHCP en DNS server runnen om mijn eigen netwerk.

Als je de oplossing vindt, mag je mij die altijd laten weten. Ben heel geïnteresseerd om dit op te lossen.

 

Robin

 

m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

DHCP problemen op HGW (modem only?)

Ik heb 2 topics gevonden die misschien kunnen helpen:


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (3)
0 Likes
vinchg
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

DHCP problemen op HGW (modem only?)

Deze had ik al gevonden maar geven niet zozeer meer uitleg over de Digibox of telefoons.

 

Graag heb ik eens wat specs over deze modem only en welke aansluitingen deze heeft (men spreekt van 1, maar de klantendienst zegt dan weer dat het een plug en play installatie is met dezelfde aansluitingen als de HGW)

 

Zover ik heb gezocht is er geen pagina of meer uitleg over de modem only 😞

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DHCP problemen op HGW (modem only?)

DHCP uitschakelen op een HGW kan niet.

De range die Telenet gebruikt is 192.168.x.100 tot 254 ( al jaren zo) en een paar inhome (voor AP enz.) ergens tussen 50 en 99. Maar als je geen Telenet AP's of powerlines hebt zal je geen problemen hebben.

Een server kan je als 2e DHCP server instellen (soms) maar dan met een vertraging. Een DHCP verzoek wordt altijd naar alle computers in het netwerk gestuurd en de eerste die antwoord wordt het.  Is deze defect dan schiet de volgende in gang x seconden erna. Hoe je dit doet weet ik niet maar op Cisco routers was dit bijvoorbeeld mogelijk.

Modem only heeft maar 1 uitgang. Dus je moet sowieso altijd met een switch erachter werken en/of een router.

Deze opstelling is dan geldig ingeval je een IPTV poort hebt. In een aangekochte router kan je wel de DHCP uitzetten of de range aanpassen.

opstelling2.jpgOf misschien deze opstelling, Deze is zonder IPTV poort.

opstelling1.jpgModem only kan afgehaald worden in een Center. Eerst eens bellen (naar het Center)of ze deze binnen hebben. Niet bellen naar de klantendienst. Modem only is enkel modem tout court en je ontvangt via deze modem max. 5 publieke IP adressen. En de nodige private adressen (10.x.x.x) voor je digiboxen (max.4)

Voor ik het vergeet op een modem only zitten dezelfde 2 telefoonaansluitingen dus dat is ook geen probleem.

DNS stel ik persoonlijk zelf in op mijn PC en NAS en Camera's. Zelfs IPv6 draait op mijn HGW.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
vinchg
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

DHCP problemen op HGW (modem only?)

Dankjewel voor de uitleg. 

 

Ik ga nog eens contact opnemen met een telenet center.

 

Maat enig idee hoe dit zit met de telefoon lijn? 

Deze steken nu ook gewoon in de HGW. 

De vrouw doet me iets aan moest deze uitvallen 😉

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

DHCP problemen op HGW (modem only?)


@vinchg  schreef:

Dankjewel voor de uitleg. 

 

Ik ga nog eens contact opnemen met een telenet center.

 

Maat enig idee hoe dit zit met de telefoon lijn? 

Deze steken nu ook gewoon in de HGW. 

De vrouw doet me iets aan moest deze uitvallen 😉


Hebben jullie WIGO? Daar kan je onbeperkt mee bellen naar vast & mobiel. Ook bv. Orange heeft dit al vanaf €20 in een mobiel abonnement.  


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DHCP problemen op HGW (modem only?)

@vinchgtel1 is de normale aansluiting als je 1 telefoonnummer hebt. tel2 als je een 2e nummer hebt. Dus qua aansluiting is dat hetzelfde als op een HGW. Enkel op je ethernetaansluitingen verandert maar dat zie je op de afbeeldingen (als ze goedgekeurd zijn).



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
vinchg
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

DHCP problemen op HGW (modem only?)


@m-jan20  schreef:

@vinchg  schreef:

Dankjewel voor de uitleg. 

 

Ik ga nog eens contact opnemen met een telenet center.

 

Maat enig idee hoe dit zit met de telefoon lijn? 

Deze steken nu ook gewoon in de HGW. 

De vrouw doet me iets aan moest deze uitvallen 😉


Hebben jullie WIGO? Daar kan je onbeperkt mee bellen naar vast & mobiel. Ook bv. Orange heeft dit al vanaf €20 in een mobiel abonnement.  


Ja dat hebben we, maar gsm's zijn bij andere provider (orange ) . Thuis is er een speciale LTE ontvanger geïnstalleerd en werkt enkel bij onze huidige provider.

De nadelen van ver in het platteland te wonen 😉

 

Voor de telefoons is dit wel bij Telenet maar deze kunnen niet weg door ons professioneel gebruik ervan.

 

 

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

DHCP problemen op HGW (modem only?)



Ja dat hebben we, maar gsm's zijn bij andere provider (orange ) . Thuis is er een speciale LTE ontvanger geïnstalleerd en werkt enkel bij onze huidige provider.

De nadelen van ver in het platteland te wonen 😉

 

Voor de telefoons is dit wel bij Telenet maar deze kunnen niet weg door ons professioneel gebruik ervan.


Dus vaste telefonie hebben jullie niet écht nodig als ik het goed begrijp... desnoods (redelijk belachelijk maar wel mogelijk) de vaste telefonie in het pakket laten zitten zonder deze te kunnen gebruiken door Modem Only.... (is niet zeker of het niet gaat met Modem Only, ik denk van wel eerlijk gezegd). 

 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DHCP problemen op HGW (modem only?)

Zie mijn vorige post. Modem only ONDERSTEUNT vaste telefonie. Niet anders dan bij HGW. Het zijn beide EMTA modems. Kan je zien op het stickertje op de modem. Op een HGW 3 mac adressen: HGmacadres, MTA mac adres en nog eentje. Op de modem only 2 mac adressen waarvaan eentje het MTA macadres.

Hoelang zit je zonder telefoon en internet? Op de moment dat ze in het Center de mac adressen vervangen valt je oude modem uit en start de nieuwe als je deze in de stroom steekt.

In de praktijk. Je neemt de modem eraf. Geen internet of telefoon meer of interactieve TV. Je gaat naar het center, daar activeren ze de nieuwe modem. Je komt thuis en installeert de modem en na een 5 à 10 minuten zal alles terug werken. Goede raad: doe dit alles tijdens de werkuren want als er iemand een verkeerd mac adres ingeeft is het noppes en dan ben je blij om tijdens de werkuren te kunnen bellen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.