Beantwoorden
Natsumiko
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

DMZ werkt niet (Docsis 3.1)

Hey allen,

 

Ik heb vanwege verbouwingen even moeten overstappen naar Proximus maar ben aangezien deze zijn afgerond terug overgestapt naar Telenet. Vroeger had ik een modem only maar nu ben ik de (on)gelukkige eigenaar van een nieuwe Docsis 3.1 modem.

 

Wanneer ik een DMZ instel naar het WAN IP adres van mijn TP-Link C5400X router dan kan ik niets bereiken van wat er achterliggend achter zit. Er is niets aan mijn config gewijzigd ten opzichte van mijn tijd bij Proximus waar ik ook een DMZ had ingesteld naar hetzelfde IP.

Het enige wat ik kan doen om alles werkende te krijgen is om de poorten die ik nodig heb open te zetten naar het fixed WAN IP adres dat ik heb ingesteld op mijn eigen router.

 

vb: camera server luistert op poort 12345 dus dan moet ik dit configureren op mijn TP-Link router richting het lokaal apparaat en dan vervolgens ook nog eens op de Telenet modem richting het WAN IP van mijn TP Link.

 

Enig idee wat ik hieraan kan doen?

Zou nog het liefste die modem omwisselen voor een ander model aangezien deze geen meerwaarde biedt voor mij. Ben dit helaas bij de aanvraag vergeten door te geven.

0 Likes
10 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5204
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

DMZ werkt niet (Docsis 3.1)

@Natsumiko 

Contact opnemen met een Telenet center om te weten of ze een modem only in voorraad hebben en daar gaan wisselen.

Natsumiko
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

DMZ werkt niet (Docsis 3.1)

Gisteren met een Telenet medewerker gebeld en die zei dat dit geen optie meer was. Dus het kan nog wel dan of?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5204
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

DMZ werkt niet (Docsis 3.1)

@Natsumiko 

Wie niet waagt blijft ...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DMZ werkt niet (Docsis 3.1)

@Natsumiko  Ik veronderstel dat je de Docsis 3.1 modem hebt zonder de WiFI? Dan kan je de mac passtrough of bridging of hoe je het wil noemen toch instellen in "Mijn Telenet"? Dan krijg je toch een publiek IPadres op de WAN van je eigen router en dan moet je geen DMZ of wat dan ook instellen op je Telenet router. Enkel de portforwarding in je eigen router speelt dan nog een rol.

 

In het andere geval zet je aan de WAN zijde van je eigen router  een fixed IP adres in van 192.168.0.10 tot 99. (Subnetmask 255.255.255.0. Default gateway 192.168.0.1). Je mag kiezen en zet je dit IP als DMZ Of nog beter volgens mij. Je forward alle benodigde poorten naar dit adres.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Natsumiko
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

DMZ werkt niet (Docsis 3.1)

Het is de Docsis 3.1 met WiFi. De optie mac passthrough of bridging is niet beschikbaar, vermoedelijk omdat het een particulier abonnement is en geen zakelijk abonnement met fixed IP.

 

En ik weet dat ik de poorten die ik nodig heb kan openzetten richting mijn eigen firewall maar dan moet ik elke wijziging 2 keer doen, en aangezien ik ook een heel homelab met servers, nassen, camera systeem, enz heb en hier regelmatig wel eens aanpassingen aan doen is het gewoon enorm vervelend 🙂

 

Momenteel heb ik op de telenet modem een dmz ingesteld op 192.168.1.150 en dit ingesteld als mijn WAN IP op mijn eigen firewall maar dit werkt dus niet. In het verleden, met de vorige modems, heb ik deze opstelling nog gedaan bij vrienden, bedrijven en ook met mijn Proximus verbinding.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DMZ werkt niet (Docsis 3.1)

@Natsumiko  Dus je hebt uw subnet van Telenet blijkbaar veranderd van het standaard 192.168.0.0 naar 192.168.1.0?

Dan nog zou het geen probleem mogen zijn. Een vast IP aan de WAN kant van je eigen router gelegen tussen 192.168.1.10 en 99, subnetmask 255.255.255.0 en Default gateway 192.168.1.1. En DMZ naar dit IP adres. Aan de LAN zijde van je router natuurlijk een IP range gebruiken die NIET 192.168.1.0 is.

En niet vergeten helemaal onderaan weg te schrijven. Je zal dan normaal gezien de melding krijgen dat je aanpassingen gebeurd zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Natsumiko
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

DMZ werkt niet (Docsis 3.1)

@igvferja, heb mijn subnet idd aangepast naar 192.168.1.x
Is er een reden waarom je zegt dat het IP tussen 10 en 99 zou moeten zitten?

Speelt in principe toch geen rol of het nu ergens tussen 2 en 254 ligt? Er is verder niets geconnecteerd met de Telenet modem/router. IP range van men router is een volledig ander subnet dus daar zit het probleem ook niet.

 

Heb ook een IT technische achtergrond, dus de meeste basiszaken zijn wel gecovered 😉

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DMZ werkt niet (Docsis 3.1)

@Natsumiko  De reden is dat telenet IPadressen uitdeelt in de DHCP zone 192.168.1.100 tot 254 (in jouw geval). En je de kans hebt, zeer onwaarschijnlijk, dat bij een electriciteitspanne en een heropstart achteraf je niet meer hetzelfde IPadres zou krijgen. Daarom manueel een vast IP adres instellen. Maar buiten die DHCP range, om geen conflicten te krijgen. Ik doe dat trouwens met al mijn apparaten die toch nooit het huis uitgaan zoals NAS, Printer, TV, audioinstallatie, IPcamera's enz.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

DMZ werkt niet (Docsis 3.1)


@Natsumiko  schreef:

Vroeger had ik een modem only maar nu ben ik de (on)gelukkige eigenaar van een nieuwe Docsis 3.1 modem.


Mijn advies is gewoon om je nieuwe modem (de CH8568LG is een Docsis 3.1 HGW) om te ruilen voor een de nieuwe "E-router" (de CV8560E is een Docsis 3.1 modem/router zonder WiFi).

Hier kan je de Mac passtrough activeren, zodat jouw TP-link router een extern IPv4 adres krijgt.

Probleem opgelost.

 

@Natsumiko  schreef:

Het is de Docsis 3.1 met WiFi. De optie mac passthrough of bridging is niet beschikbaar, vermoedelijk omdat het een particulier abonnement is en geen zakelijk abonnement met fixed IP.

Nee, heeft niets met het abonnement te maken.

De CH8568LG ondersteunt geen Mac passtrough. Dit is alleen beschikbaar op de E-router.

Natsumiko
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

DMZ werkt niet (Docsis 3.1)

@Ex-Netweter  Ah super! Dit was het antwoord dat ik zocht! Zal eens beginnen bellen naar wat Telenet centers 🙂

0 Likes