Beantwoorden
MathieuVDH
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Wereld gedichtendag De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

DNS resolving issue naar rdgateway-r1.wvd.microsoft.com

Particuliere klanten kunnen regelmatig rdgateway-r1.wvd.microsoft.com niet resolven (via nslookup). Zowel niet naar de Telenet DNS-servers als andere publieke DNS-servers zoals 8.8.8.8 of 1.1.1.1. DNS-resolving naar andere FQDN's is geen probleem.

Een reboot of factory reset van de Telenet-router biedt een tijdelijk workaround. Telenet support kon mij niet verder helpen en vroeg mij een post te plaatsen op dit forum.

Ik veronderstel dat er een bug zit in de DNS-cache van de Telenet thuisrouters?

 

0 Likes
3 reacties
Sandy_V
Ex-Moderator
Berichten: 11
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Nog geen reader's digest? :-)

DNS resolving issue naar rdgateway-r1.wvd.microsoft.com

Hey,

 

Is er iemand die @MathieuVDH kan helpen met het DNS resolven?

 

Groeten,


Sandy | Ex-Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

DNS resolving issue naar rdgateway-r1.wvd.microsoft.com

Ik kan niet begrijpen hoe een modem-reset het probleem tijdelijk kan verhelpen. Zoals de vraagsteller vermeld, treedt het probleem op wanneer hij de default instellingen (DNS server van Telenet, toegekend via DHCP) gebruikt, maar ook wanneer hij manueel een andere DNS server instelt. De DNS request voor andere hostnamen werkt wel goed, dus IP/DNS verkeer tussen de PC en de DNS-server zelf werkt wel, er komt enkel geen antwoord op deze specifieke DNS vraag. Dat is heel merkwaardig.

@MathieuVDH, misschien kun je nog wat meer informatie verstrekken. Gebruik je een PC direct verbnden aan de Telenet HGW, of is er nog een eigen router in het traject opgenomen?

Het omschakelen naar een andere DNS server (Cloudflare's 1.1.1.1 of Google's 8.8.8.8) doe je dat lokaal op de PC?

Misschien zou je eens met een traffic analyzer (zoals de gratis software wireshark) kunen kijken wat er precies gebeurt.

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
MathieuVDH
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Wereld gedichtendag De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

DNS resolving issue naar rdgateway-r1.wvd.microsoft.com

Dag Arnie, bedankt voor jouw antwoord.

De laptop die ik laatstleden remote overnam was rechtstreeks verbonden met de Telenet router via WIFI. Mogelijks doet het probleem zich enkel voor op de WLAN-interface?

De default DNS-server wordt gepushed via de DHCP-server van de Telenet router.  Ik trachtte via nslookup met server 1.1.1.1 en 8.8.8.8 de FQDN te resolven maar zonder succes.

0 Likes